کمپین انتخاباتی اصولگرایان تند برای ترامپ؟

آرمان ملي: بي‌ترديد کم‌سوادترين افراد جامعه مي‌دانند که مذاکره با آمريکا موضوعي نيست که رئيس‌جمهور يا وزير امور خارجه بخواهد با آن موافقت يا مخالفت کند بلکه نظر مقام معظم رهبري مبناي مذاکره يا عدم مذاکره در اين مورد خواهد بود. رسانه دولت چند روز قبل در پاسخ به مديرمسئول کيهان آورده بود: «کسي در اين ترديد ندارد که مذاکرات با آمريکايي‌ها در آخرين سال دولت دهم در عمان که در کانالي خارج از دولت وقت انجام شد با هماهنگي کامل رهبر معظم انقلاب بود. اين گفت‌وگوها برخلاف مذاکرات 1+5 گفت‌و‌گوهاي مستقيم و رودرروي نمايندگان تهران- واشنگتن درباره پرونده هسته‌اي بود و مقدمه‌اي شد بر مذاکرات بعدي. گذشته از اين، نامه‌نگاري‌هاي باراک اوباما رئيس‌جمهوري وقت آمريکا با رهبر معظم انقلاب، نشان از آن دارد که حتي طرف‌هاي مذاکره با ايران هم اين را درک کرده بودند که تصميم‌گيري درباره موضوعات مهم و کلان کشوري بدون هماهنگي با رهبري امکان‌پذير نيست. بيراه نبود که آقاي اوباما و قبل‌تر بوش‌پسر نامه‌هاي رئيس‌جمهوري وقت ايران يعني محمود احمدي‌نژاد را بي‌پاسخ گذاشتند». برخلاف آنچه دلواپسان و رسانه‌هاي آنها تبليغ مي‌کنند اصلاح‌طلبان علاقه وافري به مذاکره با آمريکا ندارند و نبايد فراموش کرد که اين طيف با در نظر گرفتن شرايط زماني و مکاني به اظهار نظر مي‌پردازد مانند اشغال سفارت آمريکا در سال 58 که لازمه آن زمان بود. معصومه ابتکار از جمله افراد شاخص در تسخير سفارت آمريکا بود اما او امروز در پاسخ به اين سوال که «مخالفان دولت مي‌گويند بخشي از دولت طرفدار مذاکره با آمريکا است، آيا شما کسي را در دولت مي‌شناسيد که موافق مذاکره باشد»، گفت: خير من چنين کساني را در کابينه نمي‌شناسم. قطعا فرمان رهبر معظم انقلاب در اين موضوع خيلي شفاف است و به‌نظرم مساله روشن است. البته در کنار جنگ اقتصادي، جنگ رواني هم وجود دارد، بحثي که الان آمريکا براي مذاکره مطرح مي‌کند و ادعا دارد براي مذاکره آماده است و رئيس‌جمهورشان شماره مي‌دهد، به نوعي مي‌خواهد مساله را بر گردن ما بيندازد يا اصطلاحا توپ در زمين ما باشد. اين عضو کابينه دولت دوازدهم يادآور شد: ما حتما بايد استراتژي صحيحي براي مواجهه با اين موضوع داشته باشيم و براي مردم توضيح بدهيم که دليل اين که ما گفتيم «نبايد مذاکره کرد»، بي‌اعتمادي به طرف مقابل است.
اصولگراياني که خواهان مذاکره هستند
در چنين شرايطي دلواپسان که چندان بي‌ميل به مذاکره با آمريکا نيستند درصددند تا توپ را در زمين اصلاح‌طلبان بيندازند مانند تسنيم که با تيتر «کمپين انتخاباتي اصلاح‌طلبان براي ترامپ» و انتشار تصويري اينگونه القا کرد که مصطفي تاجزاده، عبدا... رمضانزاده، الهه کولايي و عبدا... ناصري از موافقان مذاکره با آمريکا هستند اما خبر نداشتند هم‌طيفان خودشان در مصاحبه‌هاي مکرري که کردند از تمايلشان براي مذاکره سخن گفتند. البته اطلاع داشتند اما خود را به خواب زدند تا مجبور به اعتراف نشوند! چندان غيرمنصفانه نيست از تير کمپين انتخاباتي اصولگرايان براي ترامپ در گزارش اين تمايل استفاده شود. در ادامه به برخي از اين تمايلات اصولگرايانه براي مذاکره با آمريکا اشاره مي‌شود:
سيدمحمد حسيني: آمريکا از برجام خارج شده است، ديگر مذاکره با آمريکا معنا و مفهومي ندارد چون اگر توافقي انجام شود، آمريکا به آن پايبند نخواهد بود اما مي‌شود براي يک‌بار ديگر اين فرصت را مطرح کرد.


حسين بيادي: به‌دليل بدعهدي آمريکايي‌ها در توافق برجام آنها علاوه بر اينکه بايد به برجام برگردند و به رفع تحريمات سرعت ببخشند بايد امتيازات بيشتري را جهت مذاکره ارائه دهند. در اين صورت اميد به مذاکره جديد وجود دارد.
فواد ايزدي: هر زمان فرصت مذاکره برابر با آمريکا بود، من هم موافق مذاکره هستم.