همكاری سه جانبه ما يكجانبه گرايی آمريكارا تضعيف می كند

آرمان ملي: رئيس‌جمهور براي در ادامه رايزني‌هاي سه‌جانبه با روسيه و ترکيه درباره پيگيري روند صلح سوريه و تبادل نظر درباره ادلب که به موضوعي حساس تبديل شده، و براي گفت‌وگو در موضوعات منطقه‌اي يکشنبه شب وارد آنکار شد. حسن روحاني ديدارهاي دوجانبه‌‌اي با ولاديمير پوتين و رجب طيب اردوغان نيز داشته و درباره موضوعات دوجانبه و منطقه‌اي رايزني کرد. اگر چه دولت قانوني سوريه توانسته تسلط خود را بر بيشتر بخش‌هاي اين کشور محکم کند اما حضور و تمرکز تروريست‌ها در منطقه ادلب، حضور آمريکا در منطقه، درگيري‌هاي گاه و بيگاه ترکيه با کردها و نگراني از تسلط آنها بر نوار مرزي و در عين حال احتمال شدت يافتن درگيري و به‌راه افتادن سيل ديگري از پناهنده‌هاي سوري به ترکيه اين نشست را مهم جلو مي‌داد که با موضوع عربستان و ديگر مسائل منطقه‌اي اهميتي مضاعف يافت. در عين حال ايران همواره نشان داده که نسبت به آينده سوريه و ديگر مسائل منطقه‌اي ديدگاه‌ها و سياست‌هاي راهبردي خود را دنبال مي‌کرده است. موضوعي که هم در ديدارهاي دوجانبه مورد تاکيد ايران قرار گرفت و هم در بيانيه پاياني منعکس شد.
تامين امنيت آبراه‌هاي منطقه‌اي
رؤساي جمهور ايران و ترکيه روابط و همکاري‌هاي دو کشور در زمينه هاي گوناگون را دوستانه، مستحکم و روبه گسترش دانستند و بر ضرورت تلاش مسئولان در راستاي توسعه، تقويت و تحکيم بيش از پيش و همه جانبه مناسبات تهران-آنکارا و تسريع در روند اجراي توافقات في‌مابين درراستاي تامين منافع دو ملت تاکيد کردند. دکتر حسن روحاني در حاشيه پنجمين دور اجلاس سه جانبه سران ايران، روسيه و ترکيه، با رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه ديدار و درباره مسائل و موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي با هم گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. رؤساي جمهوري ايران و ترکيه پس از اين ديدار، در نشست هيات‌هاي عالي رتبه دو کشور حضور يافتند و روند مناسبات و همکاري‌هاي في‌مابين و چگونگي اجرا و عملياتي شدن توافقات تهران-آنکارا را مورد بررسي قرار دادند. رئيس‌جمهور در اين نشست با تقدير از ميزباني شايسته و مهمان نوازي دولت و ملت ترکيه در برگزاري پنجمين اجلاس سه جانبه ايران، ترکيه و روسيه با محوريت موضوع سوريه، اظهار اميدواري کرد اين سفر موجب خير و برکت براي دوملت، منطقه و به‌ويژه در راستاي منافع مردم سوريه باشد. روحاني با بيان اين که حفظ امنيت آبراه‌هاي منطقه خليج فارس، درياي عمان و تنگه هرمز همواره براي ايران به عنوان بزرگترين کشور ساحلي مورد توجه بوده است، گفت: جمهوري اسلامي ايران خود را موظف به تامين امنيت آبراه‌هاي منطقه‌اي مي‌داند. رئيس‌جمهور تاکيد کرد: امنيت آبراه‌هاي منطقه صرفاً بايد توسط کشورهاي ساحلي تامين شود و حضور نيروهاي آمريکايي و دعوت آنها از ساير کشورها براي حضور در منطقه تنها موجب افزايش مشکلات و تنش‌هاي موجود خواهد بود.
همکاري‌هاي نظامي و هسته‌اي


حسن روحاني عصر دوشنبه در حاشيه پنجمين دور اجلاس سه‌جانبه سران ايران، روسيه و ترکيه در آنکارا، و در ديدار «ولاديمير پوتين» رئيس‌جمهور روسيه، روابط و همکاري‌هاي دو کشور را راهبردي، روبه توسعه و پيشرفت روزافزون دانست و گفت: ايران و روسيه علاوه بر روابط سياسي و اقتصادي در زمينه همکاري‌هاي دفاعي و هسته‌اي نيز پيوندهاي خوبي با هم دارند. رئيس‌جمهور عمليات احداث نيروگاه سيريک در جنوب و برقي کردن خط آهن اينچه برون-گرمسار را نمادي ديگر از فصل جديد همکاري‌هاي دو کشور دانست و گفت: ايران از سرمايه‌گذاري فعالان اقتصادي و بخش خصوصي روسيه در عرصه‌هاي مختلف اقتصادي و توسعه همکاري‌هاي مشترک استقبال مي‌کند. دکتر روحاني اظهار داشت: امروز آمريکا به‌دنبال بي‌نظمي در جهان بوده و قوانين و مقررات بين‌المللي را يکي پس از ديگري زير پا مي‌گذارد، از اينرو بايد با گسترش همکاري‌ها در برابر يکجانبه‌گرايي ايستادگي کنيم.
ادامه صفحه13