سعودیها هرگز انتظار چنین لحظه‌ای را نداشتند

حملات پهپادی ارتش و نیروهای مقاومت یمن علیه تاسیسات نفتی بقیق عربستان، دربار سعودی و حامیانش را در بحران عظیمی درگیر کرده است. رفتار تلافی‌جویانه ارتش یمن علیه ائتلاف سعودی، عملاً تمامی محاسبات را در جنگ یمن تغییر داده و به ریاض، متحدین و حامیان سعودیها نشان داده است که واقعاً شکست خورده‌اند. شدت و دامنه عملیات پهپادی ارتش یمن لرزه بر اندام سعودیها انداخته و مستقیماً بازار جهانی نفت را دچار التهاب کرده است. شوک‌های وارده بر بازار نفت با کاهش تولید و صادرات نفت عربستان، باعث افزایش قیمت نفت شده و به‌وضوح نشان داده است که اگر پای عملیات پهپادی و رفتار تلافی‌جویانه ارتش یمن به عمق استراتژیک عربستان باز شود، سعودیها قطعاً آسیب‌پذیرتر از آنند که بتوانند سهمیه نفت خود را به‌درستی و کمال وارد بازار جهانی نفت کنند تا چه رسد به جبران کاهش تولید نفت دیگران.
10 پهپاد یمنی با حملاتی مرگبار به عمق استراتژیک خاک عربستان 2 واحد تاسیسات نفتی آرامکو را به تعطیلی کشانده‌اند که حداقل‌ برای هفته‌ها بازسازی آن به طول می‌انجامد و قطعاً به این زودی‌ها وارد مدار تولید نخواهند شد. صرف‌نظر از بازتاب نفتی این حملات، قاعدتاً سعودیها با مشاهده پیامدهای عملیات جنگی در خانه خود فرصتی برای تجدیدنظر درباره جنگ 4 ساله یمن پیدا می‌کنند که در این زمینه قدری بیشتر و مسئولانه بیندیشند و مطمئن شوند که در یمن با موضوعاتی به مراتب جدی‌تر از آنچه قبلاً در ذهن داشتند، مواجه شده‌اند.
این نکته مهمی است که سعودیها همواره توان دفاعی ارتش یمن و نیروهای مقاومت را به‌کلی دستکم گرفته بودند و اساساً هیچگونه توانمندی تهاجمی را برای آنها قائل نبودند و در نتیجه در جنگ یمن به قدری شرارت کردند که نیروهای دفاعی یمن را تحریک به واکنش‌های تند تهاجمی کردند و مقاومت یمن را از حالت دفاعی به فاز تهاجمی کشاندند و این اشتباه استراتژیک بزرگی بود که ائتلاف سعودی مرتکب شد. بعلاوه ائتلاف سعودی برنامه، چشم‌انداز و استراتژی روشنی برای جنگ یمن در اختیار نداشته و ندارد و تصور می‌کرد که ظرف چند روز می‌تواند اهداف خود را عملیاتی کند.
موضوع مهمتر، به واکنش‌های نسنجیده و شرم‌آور آمریکا نسبت به رفتار تلافی‌جویانه طرفهای یمنی باز می‌گردد. آمریکا با وجود آنکه از طریق مستشاران نظامی در اتاق جنگ یمن حضوری فعال داشت ولی هرگز هیچ یک از جنایات جنگی ائتلاف سعودی در یمن را محکوم نکرد بلکه به عکس، همواره جنگ یمن را در جهت منافع ملی آمریکا و در حوزه امنیت ملی آمریکا ارزیابی می‌کرد و با تمامی امکانات خود حامی ائتلاف سعودی در جنگ یمن بود ولی ناگهان علیه رفتار تلافی‌جویانه ارتش یمن علیه سعودیها واکنش نشان داد و آنرا محکوم کرد. حال آنکه پاسخگوئی به شرارتهای ائتلاف سعودی حق طبیعی ارتش یمن محسوب می‌شود و منطبق بر قوانین و معیارهای بین‌المللی است. خشم و اعتراض ترامپ و پمپئو در قبال حملات پهپادی ارتش یمن علیه تاسیسات فنی عربستان از این دیدگاه جای تعجب است. چرا که شرارتها و حملات وحشیانه ائتلاف سعودی علیه غیرنظامیان و تاسیسات زیربنائی یمن با موجی از جشن و شادی مستشاران نظامی آمریکا در اتاق جنگ یمن مواجه می‌شد ولی پاسخ یمنی‌ها باعث عزای کاخ سفید شده است!
مقامات واشنگتن تصور نکنند که فرافکنی و ادعای دخالت سایر کشورها در این ماجرا می‌تواند سرپوشی بر حقایق عینی و ملموس بگذارد و افکار عمومی را از همدستی آمریکا، انگلیس و فرانسه در جنگ یمن منحرف کند. بعلاوه باید پرسید که چرا خریدهای نظامی 500 میلیارد دلاری عربستان هم کارساز نبوده و نتوانسته پهپادهای نقطه‌زن یمنی‌ها را رهگیری و نابود کند؟ پس آنهمه تبلیغات رسانه‌ای برای شبکه دفاع موشکی پاتریوت با چه هدفی صورت می‌گرفت؟ البته دلیل محکمی که شاید بتوان مطرح کرد اینست که شبکه دفاع موشکی مستقر در عربستان مسئولیت حفظ رژیم فاسد سعودی و نقاط حساس موردنظر آنها را برعهده داشته و چه بسا کمترین توجه و اهمیتی برای تاسیسات نفتی عربستان قائل نبوده، چرا که باور نداشته است روزی یمنی‌ها به فکر تلافی برآیند و ابزارهای لازم برای درس دادن به سعودیها را در اختیار داشته باشند. پاسخ این ابهامات هرچه باشد، در یک نکته تردیدی نیست و آن اینکه آمریکا، سعودیها و سایر حامیان رژیم فاسد سعودی به کلی در جنگ یمن شکست خورده‌اند و همانند سایر تلاشهای بدفرجام آنها در سوریه، عراق، لیبی، بحرین و لبنان بایستی شکست خود را بپذیرند.
سایر اخبار این روزنامه
زنگنه: نخستین بار برداشت ایران از پارس جنوبی از قطر پیشی می‌گیرد روحانی در اجلاس سه جانبه سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه در آنکارا مطرح کرد تاکید بر تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه سندرز: آقای ترامپ، به خواست دیکتاتوری وحشی عربستان مجوز جنگ نمی‌دهیم پایان جنگ علیه یمن چگونه رقم می‌خورد؟ انتقاد چین از اتهام‌زنی‌‌های بی‌سند آمریکا به ایران درباره یمن شرط انصارالله برای پایان حملات یمن به عربستان رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا: اکنون زمان بازگشت به دیپلماسی با ایران است رئیس سازمان انرژی اتمی ایران: تحریم‌های غیرقانونی آمریکا دستاوردهای دیپلماسی را به خطر انداخته است سخنگوی وزارت امور خارجه: دیدار رئیس‌جمهور با ترامپ در دستور کار نیست یادداشت مدیرمسئول روحانیت و ضرورت حرکت اصلاحی (1) توقیف یک فروند شناور توسط نیروی دریایی سپاه شورای نگهبان به موادی از طرح ساماندهی صنعت خودرو ایراد گرفت صدور حکم غیرقطعی حبس و اعدام برای 2 عضو گروهک تروریستی سعودیها هرگز انتظار چنین لحظه‌ای را نداشتند