پایان جنگ علیه یمن چگونه رقم می‌خورد؟

در پی حملات پهپادی نیروهای یمنی علیه غول نفتی عربستان (آرامکو) که خسارات سنگینی را به این کشور وارد کرد و واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت، حالا این سوال مطرح است که آیا جامعه جهانی به طور جدی نسبت به وضعیت اسف بار ملت یمن حساس خواهد شد و آیا ائتلاف به رهبری سعودی متوجه ورود جنگ علیه یمن به مرحله سخت آن شده است؟
عملیات اخیر پهپادی یمنی‌ها و واکنش‌های صورت گرفته بین‌المللی چند نکته ر ا یادآوری می‌کند که به نظر می‌رسد سعودی‌ها می‌بایست به این نکات به طور ویژه متمرکز شوند؛ بویژه آنکه روند 4 سال و نیمه جنگ علیه مردم یمن نشان داده است، تجاوز خارجی آنان را تسلیم نخواهد کرد و تنها راه حل مشکل از طریق دیپلماسی فعال و همکاری و تعامل منطقه‌ای است که این راه حل نیازمند شجاعت و عقلانیت به ویژه سعودی‌ها است.
پایان صبوری: اول اینکه با بمباران دو پالایشگاه بقیق و هجره خریص متعلق به شرکت آرامکو در شرق عربستان جنگ وارد مرحله حساس برای ائتلاف به رهبری سعودی شده است و یمنی‌ها نیز برای عبور از این مرحله چاره‌ای جز پایان دادن به صبوری در برابر متجاوزان ندارند. به باور ناظران نمی‌توان از آنان انتظار داشت تا دست روی دست بگذارند و شاهد قتل و کشتار ناشی از بمباران‌های وحشیانه و مرگ مردم خود به خاطر سوء تغذیه باشند.
از طرفی کشور یمن، درطول این جنگ 4 ساله و نیمه همه داشته‌هایش زیر بمباران‌های بی‌وقفه سعودی‌ها نابود شده است؛ مدارس و مراکز آموزشی تعطیل، مراکز درمانی تخریب و منهدم و دسترسی مردم این دیار به آب و مواد غذایی سالم و استاندارد به میزان کافی، به حداقل رسیده است.


دیگر اینکه، طی بیش از 4 سالی که از تجاوز نظامی ائتلاف به رهبری سعودی به خاک یمن می‌گذرد، انصارالله و ارتش یمن همه راه‌هایی را که بتوان بحران را از طریق مسالمت آمیز و در چارچوب ابتکارهای بین‌المللی و یا وساطت دولت‌های منطقه ای، حل کرد، تجربه کردند.
آنها پای میز مذاکره رفتند، تا جایی که برای نجات مردم محاصره شده که عمدتا به دلیل قحطی دچار سوء تغذیه هستند و روزانه بسیاری کودکان، سالخوردگان و زنان یمنی به همین دلیل روانه قبرستان‌ها می‌شوند، با تلاش‌های صلح سازمان ملل متحد همکاری کردند.همچنین بخشی از بندر الحدیده را در چارچوب توافقات بین‌المللی تحویل نیروهای سازمان ملل دادند و آتش بس را عملا به اجرا گذاشتند، اما سعودی‌ها آتش بس را نقض کردند تا همه تقلا و تکاپوی صورت گرفته برای نجات مردم یمن عقیم بماند.
اکنون، حاصل تجاوز 4 و نیم ساله سعودی‌ها به یمن بیش از 100 هزار کشته و چند صد هزار زخمی بوده است که 86 هزار تن از آنان بر اثر سوء تغذیه جان باخته‌اند که عمده آنان کودک بوده‌اند. این ارقام را سازمان‌های بین‌المللی استخراج و یا تایید کرده‌اند که همواره با محکومیت رژیم سعودی و متحدانش همراه بوده است.این درحالی است که یمنی‌ها در طول این مدت هیچگاه اماکن مسکونی و تجاری و حتی تاسیسات زیر بنایی طرف‌های حمله‌کننده را زیر آتش خود نگرفتند و قواعد انسانی جنگ را رعایت کردند، اما حملات جدید نشان داد کاسه صبر ملت یمن پر شده است و احتمال اینکه، از این پس دامنه جنگ به مراکز و تاسیسات زیر بنایی نیز کشیده شود، وجود خواهد داشت.
واکنش‌های بین المللی:واکنش قدرت‌های غربی در ارتباط با بمباران اخیر تاسیسات نفتی عربستان، عجیب بود، بخصوص آمریکایی‌ها که تلاش کردند فرا فکنی کرده و مسئولیت آن را متوجه ایران سازند. پمپئو وزیر خارجه آمریکا که با ادبیات جنگ سالارانه در جایگاه دیپلمات قرار گرفته، در واکنش به بمباران تاسیسات سعودی، از رویه غیر اخلاقی بهره برده است؛ چرا که براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی کشورهای مورد تجاوز قرار گرفته مجوز دفاع از خود و مقابله با مثل را دارند.
واکنش قدرت‌های غربی در قبال عملیات پهپادی یمنی‌ها علیه تاسیسات نفتی عربستان نشان داد که امنیت انرژی برای آنان از جان انسان‌هایی که در جریان جنایت‌های جنگی علیه مردم یمن قربانی شده‌اند، بیشتر است؛ مردمی بی‌دفاع که توسط تسلیحات مدرن غربی قتل عام می‌شوند.بارها مردم کشورهای اروپایی با برگزاری تظاهرات از دولتمردان خود خواستار پایان فروش و سلاح‌های کشتار جمعی به عربستان و دیگر کشورهایی شده‌اند.اما دولت‌های غربی همواره از ائتلاف به رهبری سعودی در جنگ علیه یمن و اعمال نفوذ این دولت‌ها در مقابل تلاش‌های انساندوستانه، حمایت کرده‌اند. حتی تلاش‌های انجمن‌های حقوق بشری مستقل و کمپین‌هایی که سعی کردند با فشار به دولت‌های غربی جلوی صادرات تسلیحات به عربستان و متحدان آن را بگیرند، به جایی نرسید و با اینکه دولت‌های سعودی و متحدان این کشور چندین بار ازسوی همین سازمان‌ها و از جمله سازمان ملل محکوم شدند، اما هر بار دولت‌هایی مانند آمریکا و انگلیس از قطع کمک‌های نظامی به عربستان خودداری کردند.
قدرت‌های غربی اراده‌ای برای پایان جنگ یمن ندارند:واکنش‌های قدرت‌های غربی به بحران یمن، عملا نشان داده که آنها نه اراده و تمایلی به پایان جنگ علیه مردم این کشور دارند و نه سعودی‌ها را تحت فشار قرار می‌دهند و نه تدبیری برای پایان دادن به تراژدی کشتار ملت یمن از خود نشان می‌دهند و به نظر می‌رسد منافعشان در ادامه این جنگ نهفته است.
در سایه همین سکوت و جانبداری غیر اخلاقی و غیر انسانی، ‌تاکنون منابع و زیرساخت‌های یمن نابود شده است و حالا با شدت گرفتن جنگ، تاسیسات و مراکز حساس سعودی‌ها، برای مقابله به مثل، در تیر رس یمنی‌ها قرار دارد و حاصل آن چیزی جز نابودی زیر ساخت‌ها و تلفات بیشتر دو کشور اسلامی نیست.این درحالی است که قدرت‌های غربی می‌توانند با فشارهای سیاسی به عربستان، این کشور را به پایان دادن به تجاوزش به یمن وادار کنند.
راه حل بحران
اکنون با پایان صبوری در صنعا، معادلات جنگ در یمن تغییر کرده است؛ مراکز و تاسیسات نفتی عربستان در تیررس یمنی‌ها قرار دارد.در عین حال، نباید از این موضوع غافل ماند که بحران یمن راه حل سیاسی و دیپلماتیک دارد؛ فقط شجاعت می‌خواهد و عقلانیت؛ ایران نیز آمادگی خود را برای کمک به حل بحران اعلام کرده است و وزیر امور خارجه ایران نیز برای خروج آبرومندانه سعودی‌ها از این بحران پیشنهادهای عملی داده است.
رهبران سعودی از تجربه 4 سال و نیمه جنگ علیه یمن باید خوب درک کرده باشند که قدرت‌های خارج از منطقه اراده‌ای برای پایان دادن به این بحران و خلاصی ریاض از آن ندارند؛ با این شرایط آیا می‌توان در انتظار ارسال علائم امیدوار‌کننده از اردوگاه سعودی‌ها بود؟
سایر اخبار این روزنامه
زنگنه: نخستین بار برداشت ایران از پارس جنوبی از قطر پیشی می‌گیرد روحانی در اجلاس سه جانبه سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه در آنکارا مطرح کرد تاکید بر تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه سندرز: آقای ترامپ، به خواست دیکتاتوری وحشی عربستان مجوز جنگ نمی‌دهیم پایان جنگ علیه یمن چگونه رقم می‌خورد؟ انتقاد چین از اتهام‌زنی‌‌های بی‌سند آمریکا به ایران درباره یمن شرط انصارالله برای پایان حملات یمن به عربستان رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا: اکنون زمان بازگشت به دیپلماسی با ایران است رئیس سازمان انرژی اتمی ایران: تحریم‌های غیرقانونی آمریکا دستاوردهای دیپلماسی را به خطر انداخته است سخنگوی وزارت امور خارجه: دیدار رئیس‌جمهور با ترامپ در دستور کار نیست یادداشت مدیرمسئول روحانیت و ضرورت حرکت اصلاحی (1) توقیف یک فروند شناور توسط نیروی دریایی سپاه شورای نگهبان به موادی از طرح ساماندهی صنعت خودرو ایراد گرفت صدور حکم غیرقطعی حبس و اعدام برای 2 عضو گروهک تروریستی سعودیها هرگز انتظار چنین لحظه‌ای را نداشتند