کاهش 60 درصدی معاملات مسکن در مشهد

رکود در بازار مسکن و روند نزولی قیمت ها ادامه دارد و وضعیت بازار نشان می دهد که متقاضیان مسکن همچنان منتظر کاهش بیشتر قیمت ها هستند. به گزارش خراسان رضوی، اوایل مرداد بود که رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد در گفت وگو با خراسان رضوی، از به صفر رسیدن معاملات و کاهش 20 درصدی قیمت ها خبر داده بود. «علی مرادزاده» این نکته را هم گفته بود که به نظر می رسد رکود بازار و کاهش قیمت ها همچنان ادامه داشته باشد. حالا آمارهای ارائه شده از میزان معاملات بازار مسکن در مشهد نشان می دهد، تعداد معاملات طی پنج ماه امسال در مقایسه با سال گذشته، 60 درصد کاهش یافته است. این یعنی متقاضیان مسکن همچنان منتظر کاهش بیشتر قیمت ها هستند. رئیس اتحادیه مشاوران معاملات املاک مشهد در این باره گفت: میزان خرید و فروش مسکن در بازار این کلان شهر ظرف پنج ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۰ درصد کاهش یافته است. مرادزاده در گفت و گو با ایرنا افزود: سال گذشته از زمان افزایش تورم و روند گرانی مواد اولیه ساخت مسکن قیمت ها در بازار مسکن سیر صعودی پیدا کرد و بر این اساس قیمت کنونی مسکن در بازار نسبت به سال ۱۳۹۶ به طور میانگین ۱۴۷ درصد افزایش یافته و به همان نسبت معاملات مسکن نیز به دلیل گرانی قیمت ها رو به کاهش رفته است. وی گفت: همچنین سیر صعودی نرخ اجاره مسکن ظرف همین مدت روندی اجتناب ناپذیر و رو به رشد داشته است.
رشد 150 درصدی قیمت زمین و 120 درصدی مصالح ساختمانی
دبیر انجمن انبوه سازان مسکن خراسان رضوی هم با اشاره به افزایش نامتعارف قیمت مسکن طی 18 ماه گذشته گفت: در یک سال و نیم گذشته، قیمت زمین حدود 150 درصد و قیمت مصالح ساختمانی حدود120درصد افزایش داشته است. «نعمت ا... ظریف» در گفت‌وگو با ایسنا با نقد عملکرد دولت در اجرا نکردن طرح‌های مسکن مهر و مسکن اجتماعی، اظهار کرد: طی پنج سال گذشته دولت راهبردی با عنوان مسکن مهر برای رونق صنعت مسکن اتخاذ کرده بود که متاسفانه این طرح پس از گذشت پنج سال مغفول ماند. همچنین دولت تصمیم داشت پروژه مسکن مهر را به اتمام برساند و سپس طرح مسکن اجتماعی را که متولی آن اداره راه و شهرسازی است آغاز کند که متاسفانه موفق نشد.
باید سالانه 75 هزار واحد مسکن در استان عرضه شود


ظریف ادامه داد : براساس تقاضای جامعه، سالانه 75 هزار واحد در استان خراسان باید عرضه شود که ظرف پنج سال گذشته با همکاری بخش خصوصی و مردم یک سوم این آمار اجرایی شده است. وی افزود: با توجه به رویکرد دولت و هدف گذاری سال رونق تولید ملی، وزارت مسکن و شهرسازی در تلاش است اهتمام ویژه‌ای برای تحرک بخشیدن به تولید مسکن در کشور به خرج دهد.