سخنگوی وزارت خارجه: گام چهارم ایران در حال طراحی است

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اعلام کرد: برنامه‌ای برای ملاقات روسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در دستور کار نیست.
به گزارش ایسنا، سید‏عباس موسوی در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برخی رسانه‌ها مطرح کرده‌اند که احتمالا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل آقایان روحانی و ترامپ دیدار و گفت‌وگو خواهند داشت، تصریح کرد: من چنین موضوعی را تایید نمی‌کنم. چنین برنامه‌ای در دستور کار ما نیست و فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی در نیویورک رخ دهد. وی با بیان این‌که فکر نمی‌کنم که چنین اتفاقی در نیویورک رخ دهد و ما مواضع ایران را اعلام کرده‌ایم، اظهار کرد: آقای رییس‏جمهوری نیز در سخنان خود چندی پیش اعلام کردند که ما دیداری برای دیدار، عکس گرفتن، تبلیغات و پروپاگاندای رسانه‌ای انجام نمی‌دهیم.
موسوی ادامه داد: دیداری اگر صورت می‌گیرد بایستی همراه با برنامه باشد که منتج به نتایج قابل قبول باشد.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با بازدید چندی پیش بازرسان آژانس از برخی از دانشگاه‌های ایران و این‌که آیا این بازرسی‌ها در چارچوب برجام بوده و یا پروتکل الحاقی و آیا این بازدیدها در آینده ادامه خواهد داشت، ادامه داد: آنچه که شما مورد اشاره قرار دادید مربوط به برجام نبوده و نیست. این بازدیدها داوطلبانه و در راستای اجرای تعهدات داوطلبانه ایران ذیل پروتکل الحاقی بوده است برای ایجاد شفافیت بیشتر و سلب بهانه از مخالفان. این موضوع، چند مورد در گذشته رخ داده است. وی همچنین با تاکید بر این‌که مساله‌ی مورد اشاره در ذیل برجام نبوده و مربوط به پروتکل الحاقی بوده است، اظهار کرد: این موضوع ربطی نیز با کاهش تعهدات ما در برجام ندارد. این دیپلمات کشورمان در ارتباط با چندگانگی در سیاست خارجی آمریکا نسبت به ایران، اظهار کرد: این چندگانگی در سیاست خارجی آمریکا نسبت به ایران را مدتهاست که شاهدیم. در واقع شاهد تشویش، سردرگمی و بلاتکلیفی در اشخاص کلیدی در واشنگتن در ارتباط با سیاست‌های‏شان نسبت به ایران هستیم. در همین چارچوب نمی‌توان روی حرف‌ها و گفته‌هایی که آنها مطرح می‌کنند حساب باز کنیم، چرا که دوام برخی از حرف‌ها به 24 ساعت کشیده نمی‌شود و شاهد مواضع ضد‏و‏نقیض زیادی در اظهارات مقامات آمریکایی در بحث سیاست خارجی از جمله بحث ایران هستیم. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که به نظر می‌رسد که برجام دیگر چندان برای اروپایی‌ها از اهمیت برخوردار نیست و آیا ایران ممکن است در برابر اینگونه رفتارها تصمیم بگیرد که از برجام خارج شود، گفت: برجام یک توافق بین‌المللی بین ایران و 1+5 بوده است و ایران تا زمانی در این توافق خواهد ماند که ببیند که در موضوع تعهدات و اجرای آنها موازنه‌ای وجود دارد و اگر احساس کنیم که بودن در برجام دیگر به نفع منافع ملی ما نیست و اجرای تعهدات در این توافق بین‌المللی صرفا یک طرفه باشد دیگر ایران علاقه‌ای به حضور در این توافق نخواهد داشت. وی در عین حال تصریح کرد: به نفع همه ماست که این توافق چندجانبه حفظ شود و ایران تلاش دارد این توافق را تا آنجا که ممکن است حفظ کند.


موسوی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران، گفت: ایران در اجرای گام سوم مصمم است و آن را اجرا می‌کند. گام چهارم در حال طراحی است و اگر اروپایی‌ها به تعهدات و حرف‌های خود عمل نکنند این گام نیز طراحی و اجرا می‌شود.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در عین حال افزود: هنوز اتفاق ویژه‌ای در اجرای تعهدات از سوی اروپایی‌ها انجام نشده تا ما در گام‌های خود بازنگری کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با رسانه‌ها در مورد ادعای مقامات آمریکایی در موضوع دخالت ایران در حمله به آرامکو اظهار کرد: پنج سال است که یمن درگیر یک جنگ خونین از سوی ائتلاف سعودی علیه مردم بی‌گناه خود است و طبیعی است که مردم یمن و نیروهای نظامی این کشور به این تجاوزات واکنش داشته باشند که بتوانند جنایات صورت گرفته را متوقف کنند.
سخنگوی وزارت خارجه درباره آخرین روند مذاکرات ایران با کشورهای اروپایی و موضوع خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری که از سوی کشورهای اروپایی پیگیری می‌شود، ‌اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران برای توازن‏بخشی به حقوق و تعهدات خود در برجام اقداماتی انجام داده است. بعد از اینکه بی‌عملی کشورهای اروپایی را مشاهده کرد آن‌ها در جریان مذاکرات با ایران متعهد شده بودند که اقداماتی انجام دهند که بخشی از این اقدامات راه‌اندازی خط اعتباری با ایران و تسهیل مبادلات بانکی است. در واقع آن‌ها ۱۱ تعهد به ایران داده بودند که این تعهدات را اجرا نکرده‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
انتقاد‌ها نسبت به افزایش قیمت روپوش مدارس در آستانه سال تحصیلی جدید بالا گرفته است انتقاد‌ها نسبت به افزایش قیمت روپوش مدارس در آستانه سال تحصیلی جدید بالا گرفته است جلال خوش‌چهره خلیج‏فارس؛ نزدیک به نقطه جوش جلال خوش‌چهره خلیج‏فارس؛ نزدیک به نقطه جوش بخش مالی کارآمد می‌تواند منجر به تسریع در توسعه شود حذف چهار صفر، آخرین گام در اصلاحات پولی بخش مالی کارآمد می‌تواند منجر به تسریع در توسعه شود حذف چهار صفر، آخرین گام در اصلاحات پولی سهم بچه‌های امروز از دنیای رسانه چقدر است؟ قهر رسانه و کودک سهم بچه‌های امروز از دنیای رسانه چقدر است؟ قهر رسانه و کودک سخنگوی وزارت خارجه: گام چهارم ایران در حال طراحی است سخنگوی وزارت خارجه: گام چهارم ایران در حال طراحی است تنور شفافیت با انتشار فیش‌های حقوقی داغ می‌شود؟ بهانه‌تراشی‌های نجومی بگیران تنور شفافیت با انتشار فیش‌های حقوقی داغ می‌شود؟ بهانه‌تراشی‌های نجومی بگیران «‌ابتکار» از نشست سه جانبه روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در آنکار گزارش می‌دهد «‌ابتکار» از نشست سه جانبه روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در آنکار گزارش می‌دهد معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرد‏ مردم از سختگیری پلیس ناراحت می‌شوند روحانی و ماکرون برای حفظ برجام در تلاش هستند رئیس قوه قضاییه: نسبت به شناسایی، توقیف و مصادره اموال کانادا اقدام خواهد شد رئیس قوه قضاییه: نسبت به شناسایی، توقیف و مصادره اموال کانادا اقدام خواهد شد سخنگوی وزارت خارجه: گام چهارم ایران در حال طراحی است سخنگوی وزارت خارجه: گام چهارم ایران در حال طراحی است سیاست معکوس بی بی و انتخابات کنست