تحت تحریم با امریکا مذاکره نمی‌کنیم


گروه سیاسی/«در صورت ادامه وضع موجود و تداوم تحریم‌ها، اصلاً چنین دیداری امکان ندارد.» این موضع صریح و چند باره دولت درباره احتمال ملاقات روحانی و ترامپ در نیویورک است که این بار از سوی سخنگوی دولت مطرح شد. علی ربیعی که روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ می‌گفت، تصریح کرد که ما یک بار تحت تحریم مذاکره کردیم، اما دیگر تحت تحریم مذاکره نمی‌کنیم، از این رو تنها زمانی ملاقات با امریکایی‌ها، آن هم در چارچوب 1+5 را می‌پذیریم که مشکلات مردم حل شود. او منظور خود از حل مشکلات را این طور بیان کرد: توقف تحریم‌ها و بازگشت به شرایط پیش از آن که به تأکید ربیعی، این پیش شرط ایران نیست، بلکه حق ملت و جمهوری اسلامی ایران است.
سخنگوی دولت با بیان اینکه از نظر ایران لغو تحریم‌ها شرط تعاملات سازنده است، اضافه کرد: ما اکنون شرایط را برای ملاقات دوجانبه مهیا نمی‌بینیم. او همچنین اشاره‌ای هم به توئیت‌های متعدد و گاه متناقض دونالد ترامپ درباره احتمال وقوع این دیدار هم کرد و گفت: اینکه گفته شود ما آماده مذاکره هستیم، اینکه 24 ساعته می‌توانیم مسائل را حل کنیم، یا اینکه ما پیشرفت ایران را می‌خواهیم. این اظهارات درحالی بیان می‌شود که حرف ما روشن است، اگر به دنبال پیشرفت مردم ایران هستید، به شرایط قبل از تحریم بازگردید، در این صورت ما خود منافع مردم را تأمین خواهیم کرد، هم آبروی ملت را، اما باید اطمینان داشته باشیم که دیگر تحریمی وجود نخواهد داشت.
در همین رابطه، خبرنگاران از سازوکار پیشنهادی فرانسه مبنی بر تعیین اعتبار 15 میلیارد دلاری برای خرید نفت ایران پرسیدند که ربیعی با تأکید بر اینکه رویکرد و دستور کار ما در این رابطه، «تعهد در برابر تعهد» است، اظهار کرد: این پیشنهاد شامل تعیین 3 اعتبار 5 میلیارد دلاری، در فاصله‌های زمانی مشخص بود، مشروط بر اینکه نفت ایران خریداری شده و پول آن به کشور بازگردد.


او این پیشنهاد را به این معنا دانست که «طرف اروپایی می‌خواهد بخشی از تعهدات خود را انجام دهد» و گفت: در این صورت ما نیز براساس همان چارچوب مشخص شده، بخشی از تعهدات خود را انجام می‌دهیم، به عبارت دیگر سیاست و استراتژی ما روشن و براساس تعهد برابر تعهد است و به هر میزان که آنان تعهد خود را افزایش و انجام دهند، سپس ما نیز تعهدات خود را انجام می‌دهیم.
 انتشار سازمان یافته یک گزارش ناقص و جهت‌دار!
یکشنبه گذشته برخی خبرگزاری‌ها با انتشار گزارش واهی از نشست شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، مدعی شدند که رئیس جمهوری از رئیس قوه قضائیه بابت برخورد با مفاسد اقتصادی و برخی پرونده‌های خاص گلایه کرده است. این رسانه و رسانه‌های همسو برپایه همین گزارش، به خبرسازی‌های گسترده‌ای روی آوردند.
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در همین زمینه، این اخبار را ناقص و جهت‌دار توصیف کرد که به صورت سازمان یافته منتشر شد. او با تأکید براینکه این خبرسازی با فلسفه تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی مغایرت دارد، این نشست‌ها را «ستاد عالی هماهنگی جنگ اقتصادی» توصیف کرد و اخباری که پشت این ستاد جنگ را تضعیف کند، خلاف امنیت ملی دانست.
ربیعی در تشریح آنچه به‌واقع در جلسه مورد ادعا روی داده بود، گفت: یکی از موضوعاتی که در جلسه شنبه این هفته و دوشنبه هفته گذشته بحث شد، شیوه انعکاس مطالب دادگاه مفاسد اقتصادی، رعایت حقوق مردم، ضرورت وجود سازوکار تجدیدنظر و فرجام‌خواهی و در نهایت اطلاع‌رسانی یکسان نسبت به همه پرونده‌های مطروح بود که همه اعضا، از جمله آقای رئیسی هم روی آن اتفاق نظر داشتند.
او با اشاره به اینکه رئیس جمهوری خواستار آن بود که بیان اطلاعات دادگاه‌ها گزینشی نباشد یا پیش از صدور حکم، جزئیات اتهام و نام فرد به عنوان اخلالگر مطرح نشود، تصریح کرد: هدف از این بحث‌ها ریشه‌کنی فساد بود و نه صرفاً تبلیغات ظاهری.
سخنگوی دولت با بیان اینکه خطر در مبارزه با فساد این است که از صورت ملی یا بی‌طرفانه خارج شود و مردم فکر کنند تبلیغاتی یا انتخاباتی است، اضافه کرد: دادگاه مفاسد اقتصادی نباید جای صید سیاسی کسی باشد، از این رو آنچه سران قوا بر آن تأکید کردند، این بود که هیچ خط قرمزی برای هیچ مقامی در هیچ قوه‌ای نباید باشد، قضاوت و حکم نهایی باید قابل فرجام خواهی و دادخواهی باشد، دولت مطرح و رئیس مجلس هم آن را تأیید کرد که آیین دادرسی در این دادگاه‌ها رعایت شود و در نهایت اینکه چینش اخبار به گونه‌ای نباشد که مردم احساس کنند بی‌اعتباری کلانی در جریان است.
او با اشاره به دادگاهی که روز گذشته برگزار شد، گفت: همین امروز یک دادگاه و اسم متهم پخش شد، درحالی که اگر قاضی حکمی داده باشد، همه باید پشت سر آن قرار بگیریم، اما وقتی چیزی اثبات نشد، اعلام اسامی افراد مغایر حقوق آنان است.
 چه کسانی جامعه را دوقطبی می‌کنند؟
اظهارات پناهیان در نماز جمعه که رئیس جمهوری را به دوقطبی سازی متهم کرده بود، سؤال دیگر از علی ربیعی بود. او ابتدا تأکید کرد که منظور رئیس جمهوری چیزی جز مشارکت مردم در انتخابات نبود، زیرا این دوره از انتخابات و پیام آن برای ایران در مجامع جهانی بی‌بدیل است و اتفاقاً ترامپ و حامیانش با پیگیری تروریسم اقتصادی این امر را نشانه گرفته‌اند.
سخنگوی دولت با بیان اینکه دوقطبی‌سازی جامعه بعد از انتخابات سال 96 آغاز شد، اظهار کرد: دوقطبی‌سازی ارزشی-غیرارزشی و این ادعا که دولت مقابل فلان ارزش خواهد ایستاد بعد از انتخابات آغاز شد.
او با طرح این سؤال که امروز چه کسانی این دوقطبی‌ها را انجام می‌دهند، دوقطبی‌هایی نظیر «مقاومت-سازش» «خائن-خادم» یا «ماله‌کش» و غیره را بخشی از دوقطبی‌های رایج شده در جامعه برشمرد و تأکید کرد: ما با دوقطبی‌سازی مخالفیم و آنچه روحانی مطرح کرد و خواست رهبری هم هست، نقش تعیین کننده مردم در انتخابات است و اساساً انتخابات برای همین است که مردم خواست خود را اعلام کنند.
اعتراض به بخش خاصی از برنامه‌سازی‌های تلویزیون
سخنگوی دولت درباره اطلاعیه اعتراضی نهاد ریاست جمهوری درباره یکی از برنامه‌های تخریبی صداوسیما علیه دولت، با بیان اینکه کسی نمی‌خواهد زحمت کارکنان این سازمان را نادیده بگیرد اما برخی برنامه‌ها، بویژه در یک شبکه خاص، بسیار جهت‌دار تهیه شده و جلو می‌رود، اظهار کرد: ما از سال 92 با این مسأله روبه‌رو بودیم، البته ما از نقد گریزان نیستیم، اما نباید مردم را ناامید کنیم.
او با اشاره به یکی از برنامه‌ها درباره انتخاب وزیر زن در کابینه که خودش در یک برنامه دیده بود، گفت: شخصی در این برنامه گفت با انتخاب وزیر زن، حالا «عروس» فلانی (مرد مهمی در دولت) تصمیم می‌گیرد. درحالی که این اظهارات نه نقد است، نه نظر و هیچ کمکی به هیچ جا هم نمی‌کند.
ربیعی درباره مسأله حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیز با تأکید بر اینکه معتقدیم زنان می‌توانند در ورزشگاه‌ها حضور یابند، ادامه داد: عده‌ای هم نگرانی دارند که برای رفع این نگرانی‌ها تلاش‌هایی در حال انجام است.
او در پاسخ به اتهام‌زنی امریکا مبنی بر نقش ایران در حمله یمنی‌ها به پالایشگاه شرکت آرامکوی عربستان، اظهارنظر وزیر خارجه امریکا در این رابطه را عجولانه دانست و با مقایسه این اظهارات با ادعاهای پوچ و بی‌اساسی که پیش از حمله امریکا به عراق ارائه شد، گفت: اساساً این سنت اظهارنظر امریکایی و البته غیردقیق است. به طور کلی این اتفاقات ریشه در سرکوب اجتماعی منطقه دارد و کسی از آن نفع نمی‌برد، اما به جای حل ریشه‌ای مسأله، این فضای تبلیغاتی بخشی از عملیات روانی امریکایی است که باز هم دنبال می‌کنند.
ربیعی درباره برجام هم تأکید کرد که این توافق، قطعاً مسیر شورای عالی امنیت ملی را طی کرده و مطابق قانون اساسی، مصوبات این شورا نمی‌تواند بدون امضای رهبری محقق شود. ضمن اینکه در همه سال‌های گذشته و امروز، روحانی را فردی متعهد اخلاقی و عملی به رهبری دیدم.
ربیعی همچنین در پاسخ به شایعه قطع یارانه 30 میلیون نفر از جمعیت کشور، آن هم از سوی رسانه هایی که از قطع نشدن یارانه ها انتقاد می کنند، گفت: حذف 30 میلیون نفر اصلاً درست نیست، این فرآیند که به صورت بسیار تدریجی دنبال می شود، تنها 700 تا 800 هزار نفر را شامل می شود، ضمن اینکه امکان اعتراض هم فراهم است، اما با روش فعلی که افراد به تدریج شناسایی می شوند، به التهاب اجتماعی هم دامن زده نخواهد شد.

خبر
سخنگوی وزارت خارجه: دیدار روحانی با ترامپ در دستور کار نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره دیدار ترامپ با رئیس جمهوری در جریان سفر به نیویورک گفت: نه این دیدار در دستورکار ما هست و نه فکر می‌کنم چنین اتفاقی در نیویورک رخ دهد. ما به دیدار برای عکس گرفتن حساب نمی‌کنیم بلکه دیدار باید دستور کار و نتایج ملموس داشته باشد. به گزارش ایرنا، سیدعباس موسوی در نشست خبری خود تصریح کرد: همان طور که قبلاً هم اعلام کردیم، اگر امریکایی‌ها به برجام بازگردند و از تروریسم اقتصادی دست بردارند، آنها می‌توانند به نشست کمیسیون مشترک بازگشته و حرف‌هایشان را بزنند.
وی همچنین با اشاره به سفر محمدجواد ظریف به کشورهای آسیایی در هفته‌های اخیر گفت: وزیر امور خارجه طی روزهای آینده مهیای سفر به نیویورک است و در هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل شرکت خواهد کرد. ایشان در این اجلاس به همراه رئیس‌ جمهوری شرکت می‌کند. در نیویورک هم دیدارها و ملاقات‌هایی با مقامات کشورهای دوست برقرار است.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گفت‌وگوهای ایران با کشورهای منطقه به خاطر حملات اخیر یمنی‌ها به آرامکو بیان کرد: این حملات ارتباطی به این گفت‌وگوها ندارد. جنگی بین یمن و ائتلاف سعودی در جریان است و این مسائل ربطی هم به ایران ندارد. با این حال، ایران همیشه از مظلومان دفاع می‌کند. موسوی اضافه کرد: پیشنهاد گفت‌وگوی ما با کشورهای منطقه در قالب‌های مختلف مانند امضای پیمان عدم تعرض و تشکیل مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ همچنان پابرجاست. وی درباره بازداشت سه تبعه استرالیایی اظهار داشت: من از بازداشت سه تبعه اطلاع ندارم. یک مورد بود که سال گذشته به اتهام جاسوسی به حبس محکوم شده بود. در مورد دو تبعه دیگر باید از نهادهای مرتبط سؤال کرد. موسوی درباره پیام برکناری بولتون به ایران اظهار داشت: ما پیامی از امریکایی‌ها نگرفتیم. به دلیل برکناری بولتون هم کار نداریم بلکه این مسأله به خاطر تحولات داخلی این کشور است. ایران به افراد و تحولات کار ندارد بلکه آنچه برای ایران مهم است، عمل و اقدام آنها نسبت به ایران است. وی درباره آزادی نفتکش توقیف شده انگلیسی ابراز داشت: مراحل حقوقی و قضایی‌اش در جریان است و دو، سه کار اداری آن باقی مانده و این کشتی سپس رفع توقیف می‌شود. این آزادی به خاطر واسطه‌گری نیست.
موسوی درباره برخی از اخبار مبنی بر سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیاردی چین در صنایع نفت و گاز ایران افزود: ما سند جامع راهبردی با چین در سال ۹۴ امضا کردیم که آن سند بر روابط همه‌جانبه و راهبردی ایران و چین تأکید می‌کند. چین شریک نخست تجاری ما در جهان است و روابط ما نیز راهبردی است.  عدد و رقم‌ها و موضوعاتی که در رسانه‌ها مطرح شده، واقعیت ندارد ولی موضوع سرمایه‌گذاری دو کشور همواره وجود داشته است و جزئی از برنامه راهبردی ایران و چین است.