گام‌های اقتصادی ـ دفاعی سه متحد

گروه سیاسی/ عصر دیروز رؤسای جمهوری سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در آنکارا گرد هم آمدند تا در قالب نشست سه‌جانبه تدابیر لازم برای زمینه‌سازی آنچه رئیس جمهوری کشورمان «سوریه‌ای آزاد و مستقل» خواند تدارک ببینند. حجت‌الاسلام حسن روحانی در این نشست ضمن تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال سوریه و استمرار مبارزه با تروریسم تا نابودی این پدیده شوم، بر حفظ تمامیت ارضی سوریه و تأمین حقوق ملت سوریه تأکید کرد. روحانی تصریح کرد که از نظر ایران، بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و حل و فصل مشکلات موجود در این کشور تنها از راه گفت‌وگوهای سیاسی می‌گذرد. روحانی البته در حاشیه این نشست با همتایان روسی و تُرک خود نیز به صورت جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدارها توسعه روابط دوجانبه مورد تأکید قرار گرفت و رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین هم ضمن مخالفت با اعمال فشارهای امریکا علیه کشورمان بر تداوم تلاش‌ها برای حفظ برجام تأکید کردند. این دیدارها در شرایطی انجام شده که امریکایی‌ها به بهانه حملات پهپادی انصارالله یمن به تأسیسات نفتی عربستان سعودی انگشت اتهام را به سوی تهران نشانه رفته اند. روحانی اما در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود تأکید کرد که کشورهای منطقه خود با همکاری و گفت‌وگو می‌توانند امنیت را برقرار کنند و حضور نیروهای خارجی و از جمله امریکا در منطقه به تنش‌ها افزوده است. رئیس جمهوری کشورمان همچنین آمادگی ایران برای تأمین امنیت آبراهه‌های منطقه را اعلام کرد.
تأکید روحانی و اردوغان بر استفاده از پول ملی در مبادلات دوکشور
رئیس جمهوری که روز گذشته به منظور شرکت در پنجمین دور اجلاس سه‌جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه و به دعوت رسمی همتای ترک خود به آنکارا رفته بود، روز گذشته با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. حجت‌الاسلام حسن روحانی و اردوغان در این دیدار درباره مسائل و موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با هم گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. رؤسای جمهوری دو کشور پس از این، در نشست هیأت‌های عالی رتبه دو کشور حضور یافته و روند مناسبات و همکاری‌های فی‌مابین و چگونگی اجرا و عملیاتی شدن توافقات تهران-آنکارا را بررسی کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی و اردوغان در این نشست، روابط و همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های گوناگون را دوستانه، مستحکم و روبه گسترش دانستند و بر ضرورت تلاش مسئولان در راستای توسعه، تقویت و تحکیم بیش از پیش و همه‌جانبه مناسبات تهران-آنکارا و تسریع در روند اجرای توافقات فی‌مابین در راستای تأمین منافع دو ملت تأکید کردند. رئیس جمهوری کشورمان در این دیدار با بیان اینکه دو دولت و مردم دو کشور در شرایط مختلف در کنار هم ایستاده‌اند، از مواضع روشن دولت ترکیه در برابر تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه ایران قدردانی و اظهارکرد: ایران و ترکیه علی‌رغم مشکلات به روابط اقتصادی همه‌جانبه خود ادامه خواهند داد. روحانی با اشاره به همکاری‌های دو کشور و اینکه گسترش همکاری‌های تجاری فی‌مابین با استفاده از پول ملی در مناسبات اقتصادی تهران-آنکارا تحرک و جهش ایجاد می‌کند، گفت: برگزاری بیست و هفتمین کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ترکیه در روزهای آینده، فرصت بسیار مهمی برای توسعه بیش از پیش همکاری‌های فی‌مابین در حوزه‌های مختلف خواهد بود.


رئیس جمهوری همچنین با اشاره به دیدگاه مشترک ایران و ترکیه در زمینه مبارزه با تروریسم و گسترش همکاری‌ها در بخش دفاعی میان دو کشور، افزود: زمینه‌های مناسبی برای توسعه همکاری‌ها و انتقال تجربیات وجود دارد؛ از این رو همکاری‌های ایران و ترکیه در تأمین امنیت مرزهای مشترک و منطقه ادامه داشته و گسترش خواهد یافت. روحانی تأکید کرد: الگوی همکاری سه‌جانبه ایران و ترکیه با روسیه در تأمین امنیت منطقه می‌تواند با همکاری‌های سه‌جانبه و چندجانبه اقتصادی با همسایگان، به توسعه و ثبات منطقه و ملت‌های دو کشور کمک کند. رئیس جمهوری در ادامه، حفظ امنیت آبراه‌های منطقه خلیج‌فارس، دریای عمان و تنگه هرمز را همواره برای ایران مهم توصیف و تأکید کرد: امنیت آبراهه‌های منطقه صرفاً باید از سوی کشورهای ساحلی تأمین شود و حضور نیروهای امریکایی و دعوت آنان از سایر کشورها برای حضور در منطقه تنها موجب افزایش مشکلات و تنش‌های موجود خواهد بود. روحانی، حملات به یمن را نیز نتیجه محاسبات اشتباه و آدرس‌های غلط امریکا دانست و گفت: همه باید تلاش کنیم با مشارکت سازمان ملل متحد، ثبات و آرامش به یمن بازگردد.
اردوغان: دولت و ملت دو کشور در روزهای سخت کنار هم ایستاده اند
رئیس جمهوری ترکیه نیز در این دیدار با بیان اینکه مصمم هستیم گام‌های بزرگی را که در روابط دو کشور برداشته شده ادامه داده و توسعه دهیم، افزود: همکاری‌های تجاری بین دو کشور با استفاده از پول‌های ملی رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و این روند ادامه خواهد یافت. رجب طیب اردوغان، با بیان اینکه تحریم‌های امریکا علیه ایران غیرسازنده است، تأکید کرد: از نظر دولت ترکیه حفظ برجام به عنوان نماد مهم موفقیت گفت‌وگو و دیپلماسی از اهمیت اساسی برخوردار است و دو کشور و دو ملت ایران و ترکیه در روزهای سخت در کنار هم ایستاده و خواهند ایستاد. وی با بیان اینکه همکاری‌های سه‌جانبه ترکیه با ایران و روسیه در قالب روند آستانه نتایج بسیار خوبی برای ثبات و امنیت سوریه و منطقه داشته و توافقات سه کشور از تراژدی انسانی در مناطق مختلف جلوگیری کرده است، ابراز امیدواری کرد در نتیجه این نشست تکمیل توافقات نشست قبلی در سوچی، ثبات و امنیت هر چه سریع‌تر در منطقه و بویژه ادلب حاکم شود. اردوغان با بیان اینکه همکاری‌های مشترک ایران و ترکیه برای تشکیل شهرک‌های صنعتی مشترک در مناطق مرزی به خوبی پیش می‌رود که نقش زیادی در توسعه و رفاه مردم منطقه خواهد داشت، افزود: همان طور که در مبارزه با داعش و تروریسم در کنار دولت و ملت عراق بوده‌ایم، باید در مرحله بازسازی نیز به عنوان دو همسایه قدرتمند به ملت و دولت عراق کمک کنیم.
تدوین توافقات و پروژه‌های مشترک اقتصادی تهران-مسکو  با چشم‌انداز ۵۰ میلیارد دلاری
رؤسای جمهوری ایران و روسیه، در دیدار با یکدیگر که در حاشیه پنجمین دور اجلاس سه‌جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه در آنکارا برگزار شد، روابط و همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های گوناگون دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را دوستانه، مثبت و رو به گسترش دانستند و بر ضرورت تلاش در راستای توسعه و تعمیق مناسبات تهران-مسکو تأکید کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در دیدار «ولادیمیر پوتین» با بیان اینکه ایران و روسیه علاوه بر روابط سیاسی و اقتصادی در زمینه همکاری‌های دفاعی و هسته‌ای نیز پیوندهای خوبی با هم دارند، اظهار کرد: رایزنی‌ها و تعامل دوستانه مسئولان بلندپایه ایران و روسیه در حاشیه اجلاس‌ گوناگون بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد، شانگهای و اوراسیا و نیز روابط چندجانبه دو کشور با دیگر کشورها بویژه با ترکیه در موضوع سوریه و با آذربایجان در زمینه حمل و نقل در تأمین منافع دو ملت و منطقه تأثیرگذار است. رئیس جمهوری فعالیت و ارتباط مستمر رؤسای کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور را عامل مهمی در اجرای توافقات فیمابین دانست و گفت: استفاده دو کشور از پول ملی در مناسبات تجاری طی ماه‌های گذشته روند رو به افزایش داشته و این روند ادامه خواهد یافت. روحانی تصریح کرد: همکاری ایران با اتحادیه اوراسیا که بزودی عملیاتی خواهد شد، فرصت بزرگی برای توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای در زمینه‌های مختلف اقتصادی ایجاد خواهد کرد. رئیس جمهوری عملیات احداث نیروگاه سیریک در جنوب و برقی کردن خط آهن اینچه برون - گرمسار را نمادی دیگر از فصل جدید همکاری‌های دو کشور دانست و گفت: ایران از سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی و بخش خصوصی روسیه در عرصه‌های مختلف اقتصادی و توسعه همکاری‌های مشترک استقبال می‌کند.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه امروز امریکا به دنبال بی نظمی در جهان بوده و قوانین و مقررات بین‌المللی را یکی پس از دیگری زیر پا می‌گذارد، تصریح کرد: از این رو باید با گسترش همکاری‌ها در برابر یکجانبه‌گرایی: ایستادگی کنیم. رئیس جمهوری با بیان اینکه برجام، توافقی مهم و بین‌المللی‌ و نماد حل و فصل مسائل از طریق دیپلماتیک بود، گفت: امروز که امریکا بدون دلیل از این توافق خارج شده است، دیگر طرف‌های مذاکره بویژه روسیه می‌توانند نقش‌آفرینی مثبتی را در مسیر حفظ برجام داشته باشند. روحانی اظهار کرد: اقدامات ایران در کاهش تعهدات برجامی گامی در راستای حفظ برجام و تعهد کامل طرفین آن است و در صورت ایفای تعهدات طرف مقابل، ایران نیز آماده بازگشت به تعهدات برجامی است.
رئیس جمهوری همکاری‌های ایران، روسیه و ترکیه در راستای روند آستانه را مهم و در توسعه امنیت و ثبات پایدار در سوریه قابل توجه دانست و گفت: امروز سوریه در شرایط حساسی قرار گرفته و دولت این کشور پیروزی‌های خوبی علیه تروریست‌ها به دست آورده است؛ از این رو همچنان تعاملات و کمک‌های سه کشور می‌تواند در روند توسعه امنیت در سوریه و منطقه بیش از پیش تأثیرگذار باشد. روحانی ادامه داد: مهمترین اقدام برای سوریه در حال حاضر عملیاتی شدن توافقات مربوط به پاکسازی ادلب از تروریست‌ها و ایجاد ثبات و امنیت در این منطقه است.
رئیس جمهور روسیه نیز در این دیدار با بیان اینکه روابط و همکاری‌های دو کشور بخوبی ادامه داشته و روبه گسترش است، گفت: تهران و مسکو در عرصه‌های مختلف بین‌المللی بویژه در سازمان ملل متحد، سازمان شانگهای و سازمان همکاری‌های اوراسیا تعاملات و همکاری‌های متقابل و مثبتی با هم دارند. «ولادیمیر پوتین» با بیان اینکه در 6 ماهه نخست سال جاری شاهد رشد قابل توجه تعاملات تجاری و اقتصادی فی مابین ایران و روسیه بوده‌ایم و باید در راستای گسترش بیش از پیش آن تلاش کنیم، اضافه کرد: باید در راستای استفاده هرچه بیشتر از ارز ملی در روابط تجاری تلاش کنیم، زمینه‌های لازم برای اتصال سیستم بانکی دو کشور به پیام‌رسان‌های اختصاصی در مراحل نهایی است.
پوتین با بیان اینکه روسیه از حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا استقبال می‌کند و آن را فرصت مهمی برای توسعه همکاری‌های دوجانبه‌ای و منطقه‌ای می‌داند، اظهار کرد: مصمم هستیم توافقات و پروژه‌های مشترک اقتصادی دو کشور که بر مبنای چشم‌اندازی ۵۰ میلیارد دلاری تدوین شده؛ هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد و آغاز عملیات اجرایی نیروگاه سیریک و برقی کردن راه‌‌آهن اینچه برون-گرمسار آغاز این فرآیند خواهد بود. وی ادامه داد: روسیه همچنین متعهد به ادامه همکاری با ایران در حوزه‌های دفاعی، نظامی و هسته‌ای است.
پوتین اظهار کرد: نقش جمهوری اسلامی ایران در حل و فصل مسائل منطقه، بویژه در پیشبرد ساز و کار سیاسی حل بحران سوریه، مبارزه با گروه‌های تروریستی و شکل‌گیری و ایجاد کمیته قانون اساسی در این کشور، مثبت و بسیار حائز اهمیت است. رئیس جمهوری روسیه تأکید کرد: موضع مصمم مسکو حفظ برجام بوده و در این مسیر تلاش خواهد کرد. وی ادامه داد: روسیه به برجام متعهد است و نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را مهم‌ترین نشانه بر پایبندی ایران به تعهدات خود می‌داند.