خط و نشان صنعا برای ریاض

سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن که مورد حمایت انصارالله است، اعلام کرد: دست‌های ما می‌توانند به هر مکانی که بخواهیم، برسند.
به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه المسیره، سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن امروز (دوشنبه) در کنفرانس خبری بعد از گسترده‌ترین عملیات این گروه در عمق خاک عربستان یعنی حمله به مجموعه پالایشگاهی بقیق و حریض در شرق این کشور که منجر به توقف تولید نفت عربستان شده، اعلام کرد: به نظام سعودی می‌گوییم دستان بلند ما می‌توانند به هر مکانی که بخواهیم و در هر زمانی که ما تعیین می‌کنیم، برسند.
وی افزود: لذا عربستان باید در حساب‌ و کتاب‌های خود بازنگری کند و دست از تجاوزاتش علیه یمن و محاصره کشور ما بردارد. سخنگوی نیروهای مسلح یمن تاکید کرد: به شرکت‌ها و اتباع خارجی نسبت به حضور در کارخانه‌ها و تاسیسات مهم که در معرض حملات ما قرار گرفته‌اند، هشدار می‌دهیم از این مناطق دوری کنند، زیرا این تاسیسات زیر آتش ما هستند و این تاسیسات هر لحظه تحت حملات ما خواهند بود.
سرتیپ یحیی سریع خاطرنشان کرد، عملیات دوم توازن بازدارندگی علیه دو پالایشگاه بقیق و خریص با هواپیماهای متعددی انجام گرفت که با موتورهای متنوع و جدید بین عادی و موتور جت کار می‌کنند.


سرگیجه آرامکو
یک منبع مطلع در بخش انرژی به رویترز گفت، هنوز مشخص نیست توقف تولید نفت تا کی ادامه خواهد یافت زیرا خسارت‌هایی که در اثر حمله انصارالله به زیرساخت‌ها وارد شده «بسیار گسترده» هستند و امکان جبران آن یک شبه ممکن نیست. به گفته این منبع مطلع، صادرات نفت خام عربستان با برداشت این کشور از ذخایر نفتی عظیم خود مانند قبل ادامه خواهد یافت.
خبرگزاری رویترز دیروز (دوشنبه) به نقل از منابع اعلام کرد، بازگشت آرامکو به سطح تولید عادی نفت احتمالا ماه‌ها طول می‌کشد و این به دلیل کاهش تولید نفت این کشور به نصف در پی حملات به تاسیسات نفتی شرق این کشور است. یکی از این منابع‌ گفت،‌ میزان خسارات وارد شده به این تاسیسات به حدی است که می‌توان گفت وضعیت همچنان بد است. در پی این حملات بازارهای جهانی شاهد سردرگمی 
شده‌اند.
یک منبع قبلا به همین خبرگزاری تاکید کرده بود، تولید مجدد نفت عربستان به طور کامل و از سرگیری کامل تولید نفت توسط این کشور احتمالا هفته‌ها طول بکشد نه چند روز. این منبع مطلع این اظهارات را در اشاره به پیامدهای حمله به مجموعه پالایشگاهی شرکت آرامکو در دو منطقه بقیق و خریص در شرق کشور مطرح کرد.
این حمله منجر به توقف ۵.۷ میلیون بشکه نفت از تولیدات عربستان در روز شد و مسؤولان سعودی تاکنون جدول زمانی برای بازگشت کامل به چرخه تولید ارائه نکرده‌اند.
یحیی سریع، سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن که مورد حمایت انصارالله است، گفته بود، این حمله به واسطه ۱۰ پهپاد انجام گرفت و در چارچوب پاسخ بازدارندگی است.
حمله به تاسیسات نفتی سعودی روز شنبه منجر شد بیش از نیمی از تولید نفت این کشور یا معادل بیش از ۵ درصد از نفت جهانی متوقف شود.
همچنین یک مقام آمریکایی در اشاره به گسترده‌ای سطح عملیات به رویترز گفت، ۱۹ نقطه در این دو مجموعه پالایشگاهی مورد حمله قرار گرفته‌اند.