مطالبه بحق زنان را دوقطبي نكنيم

آرمان ملي- محمدحسين لطف‌الهي: بحث ورود زنان به ورزشگاه‌ها سابقه‌اي طولاني دارد و در دولت‌هاي مختلف اين بحث مطرح شده، با اين وجود و به‌رغم گذشت سال‌هاي متمادي همچنان مطالبه ورود زنان به ورزشگاه‌ها بي‌پاسخ مانده است. اين در حالي است که حتي نمايندگان مجلس و تعدادي از مسئولان دولتي هم به نبودن منع قانوني ورود زنان به ورزشگاه اذعان کرده‌اند. از سوي ديگر مشخص نيست مخالفت‌ها با موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها از کجا ريشه مي‌گيرد و مخالفان با استناد به کدام قانون مانع از تحقق يکي از مطالبات زنان جامعه مي‌شوند. طيبه سياوشي شاه‌عنايتي، نماينده تهران در مجلس در اين باره به «آرمان‌ملي» مي‌گويد: «با توجه به مطالباتي که زنان جامعه داشته‌اند، تلاش شده در تعامل با وزارت کشور شرايط براي ورود زنان به ورزشگاه در بازي‌هاي ملي مهيا شود. تلاش شده تا پيگيري‌هاي لازم براي فراهم آوردن زيرساخت‌هاي لازم براي ورود زنان به ورزشگاه و عدم ايجاد اختلاط ميان زن و مرد پيگيري گردد و تاکنون تأييد شده که ورود زنان به ورزشگاه در بازي‌هاي ملي آزاد باشد». وي با اشاره به برخي مشکلات در عرصه پيگيري اين مطالبه تصريح کرد: «فشارها روي نمايندگان و وزارت ورزش زياد است اما تلاش مي‌شود همان روندي که در واليبال طي شد و بانوان امروز مي‌توانند در استاديوم حضور يابند براي فوتبال نيز طي شود؛ در آنجا هم ابتدا حضور گزينشي زنان مطرح گرديد و سپس به مرور زمان امکان ورود آزادتر و غيرگزينشي اين قشر از جامعه فراهم آمد». او با اشاره به پابرجا بودن ممانعت‌ها در خصوص ورود زنان به ورزشگاه در بازي‌هاي باشگاهي افزود: «اين مطالبه مخالفاني جدي دارد و در راه پيگيري آن آقايان نيز بايد همراه شوند. نمي‌شود آقاياني که هربار آزادانه به استاديوم مي‌روند ساکت بنشينند و چيزي نگويند تا اين تبعيض تکرار شود. کاش آقايان به جاي فضاي مجازي در واقعيت نظر خود را در حمايت از زنان مطرح کنند. طبيعي است که اين بيان اعتراض نيز بايد از راه قانون صورت گيرد و قانوني بودن موضوع بسيار اهميت دارد».
وعده دولت
حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به يکي از مسائل بحث‌برانگيز اجتماعي بدل شده که موافقان و مخالفاني دارد و به نظر مي‌رسد با فراهم شدن امکانات زيرساختي امکان حضور اين قشر از جامعه در آينده‌اي نزديک فراهم شود. معاون پارلماني رئيس‌جمهوري گفت که دولت تمهيدات لازم براي حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را فراهم کرده ‌است تا در کوتاه‌ترين زمان ممکن اين امر محقق شود. حسين‌علي اميري اظهار داشت: شرايط حضور بانوان در ورزشگاه‌ها نيازمند فراهم کردن يک سري زيرساخت‌ها از جمله ورودي، معبر، محل استقرار و خدمات ويژه رفاهي به‌صورت جداگانه براي زنان بوده که با دستور وزير ورزش و جوانان و همکاري نهادهاي دولتي اين امکانات در تمام ورزشگاه‌هاي بزرگ کشور در حال انجام است. وي ابراز اميدواري کرد اين موضوع در آينده‌ بسيار نزديک محقق شده و شاهد حضور بانوان و دختران کشورمان در ورزشگاه‌هاي سطح کشور باشيم. او افزود: بانوان ما از فرهيختگي لازم براي حضور در ورزشگاه‌هاي کشور برخوردار هستند و در صورت ورود به اين مکان‌ها به طور قطع شئونات اسلامي و ارزش‌هاي ديني را رعايت مي‌کنند. معاون پارلماني رئيس‌جمهوري با بيان اينکه ورود بانوان به ورزشگاه‌ها يک امر اجرايي است، اضافه کرد: اين طرح نيازي به ارائه لايحه به مجلس و قانون‌گذاري ندارد. حق ورود به ورزشگاه‌ها يکي از مطالبات بانوان است که نمي‌توان آن را ناديده گرفت و آن‌ها بارها با حضور در پشت درهاي ورزشگاه‌ها اين مطالبه خود را اعلام کرده‌اند. وي تاکيد کرد: حضور بانوان در ورزشگاه‌ها يکي از حقوق‌ شناخته فوتبال در دنياست و ما بر اين باور هستيم که نبايد بانواني که نيمي از جامعه را تشکيل مي‌دهند، از اين حق محروم شوند. خبرگزاري برنا هم در اين باره خبر داده که زنان مي‌توانند در بازي ايران-کامبوج در مقدماتي جام جهاني که 18مهر در ورزشگاه آزادي تهران برگزار مي‌شود در اين ورزشگاه حضور پيدا کنند.
مؤتلفه نماينده زنان کشور است؟


به‌رغم نبود منع قانوني براي ورود زنان به ورزشگاه و تلاش دولت و مجلس براي تسهيل اين امر، برخي احزاب سياسي خود را نماينده زنان معرفي مي‌کنند و مي‌گويند اين موضوعات اساسا مطالبه زنان نيست و به دليل تبليغات و حاشيه سازي‌هاي رسانه‌اي چنين جوّي ايجاد شده است. اسدا... بادامچيان در بيان مواضع هفتگي حزب مؤتلفه اسلامي با اشاره به تلاش‌ها در راستاي ورود زنان به ورزشگاه مدعي شد که مسائلي چون ورود زنان به ورزشگاه مطالبه زنان جامعه ايران نيست. دبيرکل حزب مؤتلفه اسلامي افزود: «مطالبات زنان و دختران جامعه ما اشتغال، بيمه زنان سرپرست خانوار، مرخصي زايمان زنان شاغل، تسهيل شرايط ازدواج، تسهيل فرزندآوري و ايجاد زيرساخت‌هاي سالم براي ورود زنان به فعاليت‌هاي اجتماعي با الگوي ايراني و اسلامي است. برخي با حاشيه‌سازي مي‌خواهند اين مطالبات را به طاق نسيان بکوبند». مشخص نيست چگونه حزبي که حتي در شوراي مرکزي خود کمترين سهم را براي زنان در نظر گرفته و شواهد نشان مي‌دهد که حضور زنان در اجتماع و به خصوص پهنه سياست را برنمي‌تابد، حال خود را نماينده زنان دانسته و مطالبات نيمي از جامعه را از زباني مردانه بيان مي‌کند. اگر اصولگرايان مطالبه ورود زنان به ورزشگاه را مطالبه‌اي پيش پا افتاده و ساده تلقي مي‌کنند، کمتر وقت خود را صرف ممانعت و مخالفت با اين مطالبه زنان جامعه کنند و از سنگ اندازي‌هاي بيشتر در اين مسير پرهيز کنند. از سوي ديگر کاش اصولگرايان به جاي دو قطبي‌سازي عليه مطالبه‌اي ملي به توصيه بزرگان خود عمل کنند و به جاي تلاش براي دو قطبي‌سازي و تخريب دولت، گامي در راستاي منافع ملي بردارند.