انتقام کانادا ازایران با وضع یک قانون

کانادا بخشی از اموال توقیفی ایران را فروخت. پرونده قدیمی‌علیه ایران در کانادا مختومه اعلام شده و دادگاه این کشور رای نهایی را صادر کرده است. پیش ازاین هم دادگاهی در ایالت آلبرتای کانادا با صدور حکمی‌ناعادلانه، به قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر آمریکا اجازه می‌دهد دارایی‌های ایران در این ایالت را به عنوان غرامت ضبط کنند.
کانادا قانونی را به تصویب رسانده است تا در آن کسانی که در اثر حمایت کشوری از تروریست‌ها آسیب می‌بینند، حق داشته باشند خسارتهای خودشان را از طریق دادگاه‌های کانادایی دریافت کنند. مقصود کانادا ازاین قانون این است که ایران چون از حماس و حزب الله حمایت می‌کند . جزو این کشورهابه شماربیاید ، دادگاه های کانادایی به موجب این قانون کسانی که توسط حملات حزب الله و حماس و... دچار خسارت شده اند را حمایت کرده و آن ها می توانند برای گرفتن خسارت اقدام کنند. این خسارت از طریق اموال دولت ایران -و البته از اموال غیردیپلماتیک- به دست می‌آید. درواقع این قانون در حمایت از رژیم صهیونیستی وضع شده و بسیار سیاسی است.
اکنون بسیاری می گویند در مقابل این اقدام کانادا کشورما باید چه کاری انجام دهد ؟ بهترین راه مقابله به مثل ایران در برابر کانادا این است که ایران هم یک قانون مشابه ولی درجهت عکس ترتیب بدهد. اگرچه شاید این قانون عملا بلا اثر باشد. اما به صورت کلی ، ایران باید در دادگاه تلاش کند، اموالی را که متعلق به دولت کاناداست مصادره کند .
اما عده ای امروز پیشنهاد مصادره کشتی های کانادایی را به عنوان مقابله به مثل بیان کرده اند، درپاسخ این افراد باید گفت کشتی های کانادایی اموال خصوصی هستند و توقیف آن ها نیز باید توسط یک نیروی نظامی انجام بگیرد و معنای این امر هم که مشخص است یعنی چه؟ مطمئنا اگر برخوردنظامی هم صورت بگیرد هیچ کس از آن سودی نمی‌برد. بنابراین بهترین راه مقابله به مثل با کانادا این است که روش های مسالمت آمیز به کارگرفته شود و مسائل از طریق سیاسی پیش‌رفته و تهدیدهای نظامی تبدیل به جبهه گیری های اقتصادی و سیاسی شود.
به هر حال این را هم از یاد نبریم، کانادا هنوز در ماجرای زهرا کاظمی، یا کاووس سیدامامی و یا داستانی که منجربه تعطیلی سفارتخانه اش شد ، نسبت به ایران موضع دارد و ازاین رو با وضع چنین قانونی درحال گرفتن انتقام از ایران نیز هست و در مقابل ایران هم باید به فکر وضع قانونی برای پاسخگویی به این اقدام خصمانه باشد.