به اعتدال فراغتی بیشتر توجه کنید

چند روزی است که آماری در رابطه با اعتیاد جوانان و نوجوانان منتشر می‌شود که واقعا ناراحت کننده است اما پیش از این‌ها باید به این نکته توجه داشت که پدیده اعتیاد یک مقوله اجتماعی است نه فردی؛ درست است که فرد گرفتار می‌شود اما بستر آن را جامعه می‌سازد نه خود فرد. موضوع دیگر این است که اعتیاد تک عاملی نیست و متغیر‌های زیادی در آن نقش دارند. این را هم باید در نظر گرفت که اعتیاد یک واکنش به کنش‌های اجتماعی است چرا که زمینه اعتیاد در وجود هر شخص مهیا است و تنها لازم است شرایط فراهم شود تا فرد به سمت مواد مخدر گرایش پیدا کند، این طور است که زمینه مهیاست بستر را جامعه فراهم می‌سازد و فرد در گرداب اعتیاد غرق می‌شود. مهمترین بخش زندگی هر فرد اوقات فراغت اوست، یعنی زمان‌هایی که به خود فرد تعلق دارد و خودش مدیریتش می‌کند. همه رشد و تعالی و پیشرفت هر شخص در اوقات فراغت فرد اتفاق می‌افتد و اگر این اوقات به درستی مدیریت نشود به بطالت تبدیل می‌شود. بنابر این اگر انسان‌ها بتوانند فراغت خودشان را خوب مدیریت کنند، می‌توانند یک رشد درست و صحیح در زندگی داشته باشند. این در حالی است که در کشور ما عدالت فراغتی هم به درستی رعایت نمی‌شود و از طرف دیگر فراغت برای جوانان به شدت گران است. به همین دلیل هم توزیع منطقی و عادلانه ای برای اوقات فراغت افراد اتفاق نیفتاده است. همه این‌ها سبب می‌شود تا جوانان برای گذران اوقات فراغتشان به سمت اعتیاد رو بیاورند. بستر اعتیاد چیزی نیست که به همین سادگی یکدفعه به وجود آمده باشد بلکه بسیار خرامان و آهسته پیش می‌آید و فرد را گرفتار می‌کند. به همین دلیل هم حتی
برای ترکش می‌گوییم معتادین باید به آهستگی ترک کنند.
به نظر من علل اعتیاد بر می‌گردد به این که بستر اوقات فراغت را فراهم نساختیم و استرس‌ها و فشار‌های اجتماعی سبب می‌شود که فرد به سمت اعتیاد سوق پیدا کند. بیکاری خودش به تنهایی یک محرک قدرتمند برای اعتیاد محسوب می‌شود. مخصوصا حالا که برای اعتیاد تبلیغات زیادی هم انجام می‌دهند، برای مثال می‌گویند اگر نوعی مخدر را مصرف کنید شب‌های امتحان می‌توانید بیدار بمانید؛ همین موضوع باعث می‌شود که جوان کم کم به سمت اعتیاد کشیده شود. یا به خانم‌ها می‌گویند اگر یک نوع خاص مواد مصرف کنید لاغر خواهید شد! اما هیچ وقت به این افراد گفته نمی‌شود که معتاد خواهید شد، به همین دلیل هم افراد به سمت اعتیاد کشیده می‌شوند، به برخی پسران جوان هم می‌گویند اگر می‌خواهید هیکل مناسب داشته باشید برای توان افزایی فلان مواد را استفاده کنید و همین می‌شود که فرد به خودش می‌آید و متوجه می‌شود به جای توان افزایی درگیر اعتیاد شده است. مشکل اینجاست که از نقطه ضعف انسان‌ها سوء استفاده می‌کنند و آنها را به سمت اعتیاد می‌کشانند.
حرف من این است که حتما باید به فکر اوقات فراغت جوانان بود و آن را تنها به تعطیلات و تابستان خلاصه نکرد. از طرف دیگر هم باید مقوله اشتغال را جدی گرفت تا جوان با کار، هویت جدیدی پیدا کند و ما از این طریق است که می‌توانیم جوانانمان را از دام اعتیاد دور کنیم.