شهاب حسینی در جلد«شمس تبریزی»

گروه ادب و هنر- داغ‌ترین خبری که روز گذشته در حوزه ادبیات و رسانه منتشر شد، این بود: «شهاب حسینی شمس تبریزی می‌شود».
حسن فتحی، کارگردان نام‌آشنای کشورمان، قرار است ساخت فیلم سینمایی «مست عشق» را با تهیه‌کنندگی مهران برومند، به زودی آغاز کند. فیلم‌نامه این فیلم را که برشی از زندگی مولانا و شمس تبریزی است، فرهاد توحیدی و حسن فتحی نوشته‌اند و دیگر بازیگران و عوامل هم، از سینماگران ایرانی و ترکیه‌ای خواهند بود. نکته مهم این است که همه صحنه‌های فیلم در شهر قونیه بازسازی و فیلم برداری می‌شود و این موضوع، ممکن است شائبه ترکیه‌ای بودنِ مولانا را تقویت و به مصادره‌اش کمک کند و بهتر بود صحنه‌هایی از این فیلم، در کشور خودمان تصویربرداری می‌شد.
 
انتخابی معقول برای «شمس»
بر اساس گزارش ایسنا، تا این لحظه تنها نام شهاب حسینی به عنوان ایفاگر نقش شمس تبریزی اعلام و گفته شده است که اسامی دیگر بازیگران به زودی اعلام خواهد شد. بدون شک، انتخاب شهاب حسینی برای بازی در نقش شمس تبریزی، انتخابی معقول و جذاب است. به این دلیل که شخصیت شمس ، باید کاریزماتیک باشد و بتواند تحت تأثیر قراردادنِ مولانا را برای مخاطب باورپذیر کند. از طرفی، اگر این فیلم بخش‌ مربوط به عاشق شدن شمس بر دختر مولانا، یعنی کیمیا خاتون را هم در برداشته باشد، باز هم انتخاب شهاب حسینی برای این نقش، مناسب خواهد بود. ضمن این که شهاب حسینیِ 46 ساله، باید برای این نقش، قیافه ای حدود 60 تا 65 ساله پیدا کند.
چه کسی در نقش جلال‌الدین؟


حالا که نمی‌دانیم نقش مولانا را کدام بازیگرایفا می کند، می‌توان گمانه‌هایی در این زمینه مطرح کرد. مولانا در زمان دیدارش با شمس تبریزی حدود 40 سال داشته است و بالطبع، بازیگر نقش او هم باید همین سن و سال را داشته باشد. پیش‌بینی ما این است در صورتی که یک بازیگر ترکیه‌ای برای این نقش انتخاب نشود، بازیگرانی مانند مهدی پاکدل، پارسا پیروزفر و امیر جدیدی می‌توانند انتخاب‌های خوبی برای این نقش باشند. البته احتمال می‌رود امیرحسین فتحی، پسر آقای کارگردان هم، یکی از گزینه‌ها برای ایفای نقش مولانا باشد.
بخت با مولانا یار نیست
سال 2016 بود که خبر ساخت یک فیلم سینمایی براساس زندگی مولانا در هالیوود منتشر شد و لئوناردو دی کاپریو، بازیگر نقش مولانا و رابرت داونی جونیور، به عنوان بازیگر نقش شمس تبریزی معرفی شدند. همچنین دیوید فرانزونی، نویسنده این فیلم و استفن جوئل براون، تهیه‌کننده فیلم بودند که مدتی بعد ترکیه‌ای‌ها را هم با خود همراه کردند و قرار شد فیلم را به طور مشترک بسازند. از سرگذشت این فیلم تاکنون خبری در دست نیست. از طرفی بهمن 97، خبر رسید که فیلم سینمایی «مولانا» بر اساس فیلم نامه مشترک ژان کلود کریر و نهال تجدد و تهیه‌کنندگی مهدی حسینی، با کارگردانی امی ژورا، در فرانسه جلوی دوربین رفت. از سرگذشت این فیلم هم خبر دیگری نداریم. باید منتظر ماند و دید حسن فتحی و همکارانش پروژه ساخت فیلم سینمایی «مست عشق» را به خوبی و خوشی به پایان می‌رسانند یا خیر؟