همزمان با شکست مذاکرات میان آمریکا و طالبان، این گروه نمایندگان خود را به کشورهای مختلف منطقه می‌فرستد

طالبان دست به دامن مسکو
محمدرضا ستاری
پس از 9 دور مذاکرات میان ایالات متحده آمریکا و گروه طالبان و در حالی که گفته می‌شد پیش‌نویس توافق صلح آماده شده و قرار است به زودی در کمپ دیوید آمریکا، دونالد ترامپ در حضور اشرف غنی رئیس‌جمهوری افغانستان و نیز نماینده طالبان این توافق را نهایی کند، به یکباره و پس از آخرین حمله طالبان که منجر به کشته شدن یک نظامی آمریکایی شد، رئیس‌ ایالات متحده آمریکا فرمان توقف گفت‌و‌گوها را صادر و مذاکرات به شکست انجامید.
هدف از تور آسیایی طالبان چیست؟


در همین راستا زلمای خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات با طالبان به کمیته روابط خارجی سنا احضار شد و نمایندگان طالبان نیز بلافاصله راهی مسکو جهت رایزنی با زمیر کابالوف نماینده پوتین شدند. در این کشاکش روز گذشته خبرگزاری رویترز گزارش داد که علاوه بر سفر تیمی از طالبان به مسکو، این گروه قصد دارد نمایندگانی به چین، ایران و کشورهای آسیای میانه ارسال کند تا در‌خصوص بیرون راندن نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت‌و‌گو و رایزنی صورت بگیرد. طالبان هدف از این تور آسیایی را در جریان قرار دادن رهبران این کشورها از شکست مذاکرات اعلام کرده و همزمان نیز مدعی شده که خواستار جلب توجه آمریکا برای از سرگیری گفت‌و‌گوها نیست.
در این میان و در حالی که حدود دو هفته قبل خلیل‌زاد پس از آخرین دور گفت‌و‌گوها به کابل رفته بود تا پیش‌نویس توافق با طالبان را به اشرف غنی ارائه کند و تقریباً تمامی ناظران از قریب‌الوقوع بودن این توافق سخن می‌گفتند، حملات گسترده طالبان به دو شهر بزرگ افغانستان و تشدید عملیات‌های انتحاری توسط این گروه، منجر به بن‌بست کشیده شدن مذاکرات شده است. گروه طالبان اکنون مدعی است که توانایی ادامه جنگ با نیروهای آمریکایی را دارد و همزمان نیز اعلام کرده که امنیت کمیته صلیب سرخ در افغانستان را تضمین می‌کند. از سوی دیگر محمد عباس استنکزی که جزو مذاکره‌کنندگان ارشد طالبان محسوب می‌شود، در سفر خود به مسکو به تلویزیون راشاتودی گفته که علی‌رغم عدم قطعیت آمریکا برای توافق، ما همچنان به مذاکره پایبند بوده و امیدواریم که واشنگتن از تصمیم خود صرف نظر کند.
گروه طالبان که پیش از این و در گرماگرم مذاکرات صلح، حملاتش را گسترش داده بود، در توجیه این اقدامات، آن را مبارزه با نیروهای خارجی و به رخ کشیدن قدرت خود اعلام کرد و عباس استنکزی تصریح کرد‌: وقتی که آنها می‌توانند شمار زیادی از نیروهای ما را از بین ببرند، چرا ما نباید حق داشته باشیم که تعداد کمی از سربازان خارجی را هدف بگیریم. او همچنین مدعی شده که طالبان تا 100 سال دیگر هم توان جنگ با آمریکا را دارد و همچنین در اظهار نظری مغایر با گذشته تاکید کرده که تنها در‌صورت خروج نیروهای آمریکایی، حاضر به حل و فصل اختلافات سیاسی با دولت کابل است.
ضربه نیروهای امنیتی افغانستان و آمریکا به طالبان
گروه طالبان بارها در خلال مذاکرات با آمریکا نیز اعلام کرده بود که به هیچ عنوان حاضر به گفت‌و‌گو با کابل نیست. این گروه معتقد است که دولت کابل دست نشانده نیروهای خارجی است و از همین رو یکی از مهم‌ترین خواسته‌های طالبان خروج نظامیان خارجی از افغانستان در ازای تضمین این گروه برای عدم تبدیل این کشور به مرکز سایر گروه‌های تروریستی بود.
در مقابل و در حالی که تیم‌هایی از طالبان مشغول رایزنی در مناطق مختلف به خصوص مسکو جهت برگرداندن اوضاع به نفع خود هستند، روز گذشته در عملیات مشترک نیروهای امنیت افغانستانی و آمریکا، 38 عضو طالبان در مناطق شمالی و غربی این کشور کشته شدند. این شدت گرفتن درگیری‌ها زمانی صورت گرفته که تا پیش از این طالبان حملات گسترده‌ای را علیه مواضع نیروهای امنیتی و نیز شهروندان غیرنظامی افغانستان تدارک دیده بود، اما بلافاصله پس از شکست مذاکرات در حمله شامگاه شنبه علاوه بر 36 نیروی شبه‌نظامی طالبان، گفته می‌شود که دو تن از رهبران ارشد این گروه به نام‌های ملا سیدعظیم و نیز مولوی نورالدین در میان کشته‌شدگان هستند.
تداوم بحران
از همان آغاز مذاکرات صلح میان آمریکا و طالبان و در حالی که بنا بود توافق میان آنها به صورت رسمی اعلام شود، بسیاری از کارشناسان این اقدام آمریکا را در جهت تداوم درگیری‌ها در افغانستان ارزیابی می‌کردند. این کارشناسان معتقد بودند که با خروج نیروهای آمریکایی و با توجه به چالش‌های عدیده دولت اشرف غنی، شرایط افغانستان به گونه مشابه سال‌های 1994 رقم خواهد خورد. زمانی که طالبان توانست از خلاء موجود در جنگ داخلی افغانستان پس از خروج نیروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق، دولت نجیب‌الله را ساقط کرده و حکومت وحشت خود را پایه‌گذاری کند.
از سوی مقابل برخی دیگر از تحلیلگران معتقد بودند که موضوع صلح آمریکا و طالبان جزئی از عدم قطعیت‌های بزرگ افغانستان است و بعید به نظر می‌رسد که سایر کشورهای منطقه و همسایگان افغانستان به مانند سال‌های میانی دهه نود میلادی نظاره‌گر بروز و ظهور این گروه در تمامی عرصه‌های افغانستان باشند. به همین دلیل سال‌ها جنگ نشان داده که طالبان جزئی از واقعیت سیاسی افغانستان است و یک زمان باید برای همیشه موضوع این گروه و دولت کابل طی فرآیندی سیاسی حل و فصل شود.
با تمامی این شرایط اکنون تحولات افغانستان به واسطه متغیرهای فراوانی که با آن دست به گریبان است، معادله‌ای پیچیده را رقم زده است. از یک سو در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور قرار داریم که گفته می‌شد آمریکایی‌ها اصرار داشتند که پیش از این انتخابات موضوع صلح با طالبان را نهایی و در دوره فترت پس از انتخابات شرایط گفت‌و‌گوهای سیاسی و اخذ امتیازات لازم را فراهم کنند. از سوی دیگر مسئله واگرایی و افتراق مشهود در میان جناح‌های مختلف سیاسی در افغانستان است که این موضوع با ناکارآمدی دولت اشرف غنی پیوند خورده و منجر به تضعیف نیروهای ملی این کشور شده است.
همزمان، موضوع صلح آمریکا با طالبان برای این کشور و برخی از متحدان اروپایی ایالات متحده صلح محسوب شده و در مقابل برای بازیگران منطقه‌ای از جمله ایران، چین و روسیه امری تهدید‌زا در ژئوپلیتیک مرزهای مشترک این کشورها با افغانستان است. این امر در پیوند خوردن با بروز و ظهور داعش در افغانستان و توان بالقوه این گروه در آسیای میانه، شرایطی را ایجاد کرده که علاوه بر رقم خوردن پیچیده معادلات، دورنمای سیاسی و امنیتی افغانستان را بسیار خاکستری می‌‌کند‌‌ به طوری که برخی از ناظران معتقدند که احتمالاً طی ماه‌های آتی برآیند و نتیجه فرآیند کنونی در صحنه میدانی افغانستان، چیزی جز‌ تداوم درگیری‌ها نخواهد بود که آثار و هزینه‌های مستقیم آن بار دیگر بر دوش مردم مظلوم این کشور سنگینی خواهد کرد.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» حاشیه‌های گاف جنجالی سرهنگ علیفر را بررسی کرد از «امیر دولاب» تا «سید جلال» «ابتکار» حاشیه‌های گاف جنجالی سرهنگ علیفر را بررسی کرد از «امیر دولاب» تا «سید جلال» ژوبین صفاری صداوسیمای دربستی ژوبین صفاری صداوسیمای دربستی مصوبه فروش متادون در داروخانه‌ها حواشی فراوانی به دنبال داشته است دعوای متادون مصوبه فروش متادون در داروخانه‌ها حواشی فراوانی به دنبال داشته است دعوای متادون دلایل کشمکش برای آزادسازی نرخ بلیط هواپیما بررسی شد پرواز چند؟ دلایل کشمکش برای آزادسازی نرخ بلیط هواپیما بررسی شد پرواز چند؟ همزمان با شکست مذاکرات میان آمریکا و طالبان، این گروه نمایندگان خود را به کشورهای مختلف منطقه می‌فرستد همزمان با شکست مذاکرات میان آمریکا و طالبان، این گروه نمایندگان خود را به کشورهای مختلف منطقه می‌فرستد «ابتکار» از فعالیت‌های جریان تندرو در فضای سیاسی کشور گزارش می‌دهد تندروها در بیراهه عوام‌فریبی «ابتکار» از فعالیت‌های جریان تندرو در فضای سیاسی کشور گزارش می‌دهد تندروها در بیراهه عوام‌فریبی «‌ابتکار» واکنش‌ها و پیامدهای حمله گسترده پهپادی انصارالله به تاسیسات نفتی آرامکو را بررسی می‌کند «‌ابتکار» واکنش‌ها و پیامدهای حمله گسترده پهپادی انصارالله به تاسیسات نفتی آرامکو را بررسی می‌کند وزیر کشور: مباحث مربوط به حجاب مستمر پیگیری شود وزیر کشور: مباحث مربوط به حجاب مستمر پیگیری شود رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد شرایط ایران برای پذیرش پیشنهاد ۱۵میلیارد دلاری اروپایی‌ها رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد شرایط ایران برای پذیرش پیشنهاد ۱۵میلیارد دلاری اروپایی‌ها صباح زنگنه مطرح کرد‌ اقدام کانادا در فروش املاک ایران؛ خوش رقصی ترودو برای ترامپ صباح زنگنه مطرح کرد‌ اقدام کانادا در فروش املاک ایران؛ خوش رقصی ترودو برای ترامپ رئیس جمهوری: حضور آمریکا در سوریه مداخله‌جویانه و غیرقانونی است رئیس جمهوری: حضور آمریکا در سوریه مداخله‌جویانه و غیرقانونی است دگردیسی اصولگرایان و خیز موتلفه امین جمشیدزاده- فعال سیاسی اصلاح‏طلب دگردیسی اصولگرایان و خیز موتلفه امین جمشیدزاده- فعال سیاسی اصلاح‏طلب