دلایل کشمکش برای آزادسازی نرخ بلیط هواپیما بررسی شد پرواز چند؟

کیمیا نجفی
ماجرای قیمت بلیط هواپیما که از چند سال قبل به یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد بحث در صنعت هواپیمایی کشور تبدیل شده، این روزها بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده و شروع به حاشیه‌سازی کرده است. در این میان صاحب‌نظران درخصوص وضعیت قیمت‌ها نظرات متفاوتی را بیان می‌کنند. عده‌ای قیمت‌های فعلی را نامتعادل و نامتعارف دانسته و اصلاح آن را برای افزایش تقاضا ضروری می‌دانند. البته در مقابل افرادی هستند که معتقدند کاهش نرخ قیمت‌ بلیط تنها شرکت‌های هواپیمایی را زیان‌ده خواهد کرد.
داستان نرخ بلیط هواپیما ظاهرا به این زودی‌ها به پایان نمی‌رسد. از یک سو سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده است که فروش بلیط هواپیما بالاتر از نرخ‌های آذر ۹۷ تخلف است و باید شرکت‌های هواپیمایی نرخ آذر ۹۷ را ملاک عمل قرار دهند و از سوی دیگر انجمن شرکت‌های هواپیمایی که متشکل از شرکت‌های هواپیمایی بوده معتقد است که بر اساس ماده ۱۶۱ قانون پنجم توسعه مرجع تصمیم‌گیری درباره قیمت بلیط هواپیما، شرکت‌های هواپیمایی هستند. حال این پرسش که تکلیف این ماجرای پرپیچ‌وخم به دست چه کسی روشن می‌شود بی‏پاسخ می‌ماند! با توجه به این وضعیت باید منتظر ماند و دید که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان هواپیمایی و دیگر دستگاه‌های متولی امر چگونه تکلیف نرخ پروازها را روشن می‌کنند و پایان چه خواهد شد؟
اما اینکه قیمت‌گذاری‌ها در این زمینه چگونه باید تعریف شود تا هم مصرف‌کننده و هم شرکت‌های هواپیمایی متضرر نشوند پرسشی است که رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور پاسخ می‌دهد و در این‌باره به «ابتکار» می‌گوید: قیمت‌گذاری بلیط هواپیما براساس یک مکانیزم تعریف‌شده‌ای است. البته در این میان باید اشاره کنم که سازمان هواپیمایی کشور بر اساس قانون در این راستا قیمت‌گذاری نمی‌کند. مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی براساس هزینه‌های تمام‏شده صندلی پرواز، قیمت بلیط هواپیمایی در مسیرهای مختلف را تعیین می‌کنند.


وی در ادامه می‌افزاید: ملاک آنها برای این قیمت‌گذاری به این شکل است که هزینه‌های ارزی و ریالی خود را مشخص می‌کنند. به همین دلیل با نوسانات ارزی شرکت‌های هواپیمایی در نرخ‌ها تجدیدنظر می‌کنند. نمونه آن مورد آخر بود که با کاهش نرخ ارز سازمان هواپیمایی کشور از شرکت‌های هواپیمایی خواست تا در قیمت‌ها به یک نقطه‌نظر برسند و سقف و کفی را اعلام کرده و طبق آن عمل کنند و فروش با قیمتی بالاتر از نظر سازمان هواپیمایی کشور تخلف خواهد بود. این ملاک شرکت‌های هواپیمایی برای تعیین نرخ است. البته باید اشاره کنم که آنها می‌توانند در زمان‌های غیرپیک قیمت‌های پایین‌تری را ارائه داده و در زمان پیک تا حداکثر قیمت اعلام شده فروش داشته باشند اما همانطور که قبلا اشاره کردم اگر نرخ بالاتری باشد قطعا تخلف است و باید رسیدگی شود.
وی درخصوص نرخ‌های اعلام‏شده می‌گوید: اکنون نرخی که اعلام شده است نرخ پایین‌تری از آذرماه سال گذشته است، این مسئله یکی از دغدغه‌های وزیر راه و سازمان هواپیمایی کشور بوده که به نظر می‌رسد تا حدودی حل شده باشد. از سویی دیگر، دوستان در سازمان حمایت از مصر‌ف‌کننده‌ گفته بودند که نرخ‌ها باید براساس نرخ آذرماه سال گذشته باشد، بنابراین باید گفت که نرخ‌ها اکنون پایین‌تر است.
آزادسازی قیمت‌ها راه‌حل اصلی است؟
آزادسازی نرخ بلیط هواپیما از جمله مسائلی بود که بسیاری از صاحب‌نظران معتقد بودند راه‌حل مشکلات در این زمینه است. این بحث در سال‌های ابتدایی دولت یازدهم مطرح شد، پس از چند ماه پیگیری رسما به اجرا درآمد، اما در مدتی کوتاه مشخص شد که رها کردن کامل قیمت‌ها در ایام پیک، باعث افزایش چندبرابری قیمت بلیط می‌شود و سازمان هواپیمایی مجبور شد برای دوره‌های خاص با ایرلاین‌ها مذاکره کند و یک سقف قیمتی مشخص برای پروازهای‌شان در نظر بگیرد. اما در این میان مصرف‌کنندگان همچنان قیمت‌ها را مناسب نمی‌بینند. به عقیده آنها نرخ بلیط هواپیما در حال حاضر نرخ متناسب و متعادلی نیست. به همین دلیل سازمان حمایت با نرخ‌‌گذاری‌هایی که وجود داشته است مخالفت کرده و در این میان تعیین تکلیفی برای شرکت‌های هواپیمایی کرده است تا محدوده حداکثر نرخی که می‌توانند داشته باشند را مشخص کنند. مدیرکل نظارت بر خدمات سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفته است: فروش بلیط هواپیما بالاتر از نرخ‌های آذرماه ۹۷ تخلف است و باید شرکت‌های هواپیمایی نرخ آذرماه ۹۷ را ملاک عمل قرار دهند. در شرایطی که نرخ‌های اعلام‏شده بلیط هواپیما در تیرماه امسال، مورد اعتراض مسئولان سازمان حمایت و وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت، ایرلاین‌ها به جای بازگشت به نرخ‌های آذرماه سال گذشته، نرخ‌نامه جدیدی اعلام کردند. از سوی دیگر عباس تابش، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان گفته است که افزایش قیمت بلیط در سازمان هواپیمایی و بخش‌های مرتبط با شرکت‌های مرتبط غیرقانونی است. این درحالی است که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که کسی در حمل‏و‏نقل هوایی، حق افزایش قیمت را ندارد. این روند همچنان ادامه دارد و باید دید‏‏ تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟
تنها 2 درصد از مردم توان استفاده از هواپیما را دارند
حاشیه‌ها درخصوص نرخ بلیط‌های هواپیمایی همچنان ادامه دارد. از مقاومت سایت‌ها در برابر کاهش قیمت بلیط هواپیما گرفته که گفته می‌شود (انجمن شرکت‌های هواپیمایی ۱۶ سایت فروش بلیت هواپیما را که نرخ‌های آن‌ها بالاتر از نرخ‌های اعلامی ایرلاین‌ها بوده به سازمان هواپیمایی کشوری معرفی کرده است و سازمان هواپیمایی کشوری نیز این سایت‌ها را برای برخورد قانونی به قوه قضاییه معرفی کرده است) تا توئیت برخی از افراد را شامل می‌شود. «پدرام سلطانی، عضو سابق اتاق بازرگانی ایران درباره افزایش قیمت بلیط هواپیما در پست توئیتری خود گفته بود که فقط 2 تا 5/2 درصد از مردم توان استفاده از هواپیما دارند. دولت برای کمک به این 2 درصد نرخ بلیط هواپیما را کنترل می‌کند، سپس برای اینکه شرکت‌های هواپیمایی زیان‌ده نشوند روی قیمت سوخت و خدمات فرودگاهی به آنها، از جیب 98 درصد دیگر مردم یارانه می‌دهد. این کار اگر بلاهت و سوءسیاست نیست، پس چیست؟» مطرح شدن این مسئله ابهامات بی‏شماری را به وجود آورد و سیل عظیمی از نظرات را در خصوص این پست روانه کرد. عده زیادی از کاربران بر این باور بودند که همین 2 درصد هم برای سفرهای کاری است و مردم برای تفریحات خود نمی‌توانند از خدمات هوایی استفاده کنند. حال آنکه این مسئله تا چه میزان قابل قبول است تنها صاحب‌نظران می‌توانند در این‌باره اظهارنظر کنند.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» حاشیه‌های گاف جنجالی سرهنگ علیفر را بررسی کرد از «امیر دولاب» تا «سید جلال» «ابتکار» حاشیه‌های گاف جنجالی سرهنگ علیفر را بررسی کرد از «امیر دولاب» تا «سید جلال» ژوبین صفاری صداوسیمای دربستی ژوبین صفاری صداوسیمای دربستی مصوبه فروش متادون در داروخانه‌ها حواشی فراوانی به دنبال داشته است دعوای متادون مصوبه فروش متادون در داروخانه‌ها حواشی فراوانی به دنبال داشته است دعوای متادون دلایل کشمکش برای آزادسازی نرخ بلیط هواپیما بررسی شد پرواز چند؟ دلایل کشمکش برای آزادسازی نرخ بلیط هواپیما بررسی شد پرواز چند؟ همزمان با شکست مذاکرات میان آمریکا و طالبان، این گروه نمایندگان خود را به کشورهای مختلف منطقه می‌فرستد همزمان با شکست مذاکرات میان آمریکا و طالبان، این گروه نمایندگان خود را به کشورهای مختلف منطقه می‌فرستد «ابتکار» از فعالیت‌های جریان تندرو در فضای سیاسی کشور گزارش می‌دهد تندروها در بیراهه عوام‌فریبی «ابتکار» از فعالیت‌های جریان تندرو در فضای سیاسی کشور گزارش می‌دهد تندروها در بیراهه عوام‌فریبی «‌ابتکار» واکنش‌ها و پیامدهای حمله گسترده پهپادی انصارالله به تاسیسات نفتی آرامکو را بررسی می‌کند «‌ابتکار» واکنش‌ها و پیامدهای حمله گسترده پهپادی انصارالله به تاسیسات نفتی آرامکو را بررسی می‌کند وزیر کشور: مباحث مربوط به حجاب مستمر پیگیری شود وزیر کشور: مباحث مربوط به حجاب مستمر پیگیری شود رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد شرایط ایران برای پذیرش پیشنهاد ۱۵میلیارد دلاری اروپایی‌ها رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد شرایط ایران برای پذیرش پیشنهاد ۱۵میلیارد دلاری اروپایی‌ها صباح زنگنه مطرح کرد‌ اقدام کانادا در فروش املاک ایران؛ خوش رقصی ترودو برای ترامپ صباح زنگنه مطرح کرد‌ اقدام کانادا در فروش املاک ایران؛ خوش رقصی ترودو برای ترامپ رئیس جمهوری: حضور آمریکا در سوریه مداخله‌جویانه و غیرقانونی است رئیس جمهوری: حضور آمریکا در سوریه مداخله‌جویانه و غیرقانونی است دگردیسی اصولگرایان و خیز موتلفه امین جمشیدزاده- فعال سیاسی اصلاح‏طلب دگردیسی اصولگرایان و خیز موتلفه امین جمشیدزاده- فعال سیاسی اصلاح‏طلب