«ابتکار» حاشیه‌های گاف جنجالی سرهنگ علیفر را بررسی کرد از «امیر دولاب» تا «سید جلال»

گروه فرهنگ و هنر - «سیدجلال حسینی، هافبک تیم لوانته»؛ این عبارت‌ یکی از بزرگ‌ترین گاف‌های گزارشگری فوتبال است که برای سرهنگ علیفر به قیمت محرومیت تمام شد. او در طی گزارش رئال مادرید و لوانته مرتکب این اشتباه فاحش شد. اما این اولین گاف او نبوده هنوز علاقه‌مندان فوتبال «دولاب امیر» را به خاطر دارند. گرچه اشتباهات گزارشگری ممکن است اجتناب‌ناپذیر باشند اما چنین سوتی‌های مشخصی این سوال مهم را در ذهن‌ها ایجاد می‌کند که آموزش و به‌روز شدن اطلاعات گزارشگران چقدر اهمیت دارد؟
روز شنبه سرهنگ علیفر، حین گزارش بازی «رئال مادرید و لوانته» یک سوتی تاریخی داد! او نام هافبک شماره 17 لوانته را «سید جلال حسینی» اعلام کرد و این در حالی است که حسینی نه‌تنها در حال حاضر به عنوان کاپیتان در پست مدافع در تیم پرسپولیس توپ می‌زند، بلکه تا کنون در هیچ تیم اروپایی حضور نداشته است. این سوتی عجیب از همان زمان با واکنش بینندگان بازی و کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد. همه با تعجب می‌گفتند که سید‌جلال کی به لوانته رفته است؟!
اما این اولین گاف عجیب علیفر نبود. او در خرداد سال 95 در جریان بازی تیم‌های ملی لهستان و ایرلند از رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ نام معمار ورزشگاه «آلیانز ریویرا» را به اشتباه «امیر دولاب» معرفی کرد. این سوتی وحشتناک از شیطنت یکی از کاربران ایرانی سایت ویکی‌پدیا ناشی شد. این کاربر که امیر دولاب نام داشت و از هالی خورموج است در اعتراض به منابع اطلاعاتی علیفر دست به چنین کاری زده بود. او گفته بود: «من می‌دانستم که سرهنگ علیفر اطلاعاتش را از ویکی‌پدیا به دست می‌آورد که اصلا معتبر نیست‌ برای همین شب قبل از بازی ایرلند، با دوستم در واتس‌آپ چت می‌کردم، قرار شد در نام ورزشگاه تغییر ایجاد کنم. هدف خاصی هم نداشتم و فکر نمی‌کردم که سرهنگ علیفر از آن استفاده کند. فردا شب که بازی پخش شد، من آن را ندیدم، بلکه برادرم زنگ زد و گفت گزارشگر اسم تو را به عنوان سازنده ورزشگاه معرفی کرد. بعد هم که فیلم آن را دیدم، مشخص شد سرهنگ در تله افتاده است»! او امیدوار بود که با این کار نظارت بر گزارشگران بیشتر شود، آرزویی که به‌نظر می‌رسد هنوز برآورده نشده است.
البته علیفر می‌گوید این‌ بار منبع اطلاعات او ویکی‌پدیا نبوده و «اسکای اسپورت نوشته سیدجلال رفته لوانته، من هم گفتم حتما سه‌سوت رفته! قبل از بازی این کار را انجام دادم و اسم سیدجلال را در ارنج لوانته دیدم و زمانی که اسم او را کلیک کردم و با عکس و مشخصاتش مواجه شدم، در گزارشم اسم او را اعلام کردم.» البته خبرآنلاین، می‌گوید پس از بررسی‌ به این نتیجه رسید که ادعای علیفر درست بوده است. پس از این اتفاق علیفر در مصاحبه‌ای با خبرآنلاین گفت که او ترکیب را از اسکای اسپورت دیده و در این سایت معتبر اروپایی هافبک میانی لوانته سیدجلال حسینی است. اما سوال این است که برای گزارشگری باسابقه مانند علیفر، آیا چنین دلیلی موجه است؟ اینکه گزارشگری در این سطح فکر کند کاپیتان یکی از بزرگ‌ترین تیم‌های فوتبال کشور می‌تواند «سه‌سوت» به یک باشگاه اروپایی منتقل شود، اصلا منطقی است؟ او در پاسخ به این سوال جوابی عجیب‌تر داده. او گفته است: «من نمی‌توانم ده دقیقه قبل از بازی این موضوع را جست‌وجو کنم و به سایتی مثل اسکای اسپورت اعتماد می‌کنم. در همان زمان هم سایت اسکای اسپورت را به شکل‌های مختلف بررسی کردم و بازهم عکس سیدجلال حسینی آمد. من یک لحظه گفتم که سیدجلال، بازیکن شماره هفده است و بعد از آن هم اصلاح کردم که بازیکن شماره هفده شخص دیگری است». پاسخی که به‌نظر می‌رسد عذر بدتر از گناه باشد!


در هر حال این اشتباه بزرگ و باور نکردنی برای علیفر بسیار گران تمام شد. روابط عمومی شبکه ورزش سیما اعلام کرد که در پی اشتباه این گزارشگر فوتبال حین گزارش دیدار تیم‌های رئال مادرید و لوانته، علیرضا علیفر از گزارشگری فوتبال تا اطلاع ثانوی محروم شد.
شاید گاف‌هایی مثل گاف‌های سرهنگ علیفر از سوی دیگر گزارشگران صدا و سیما دیده نشده باشد اما کم نبودند کسانی که حین گزارش اشتباهات عجیبی داشتند. حال سوال این است که حد و مرز این اشتباهات کجاست؟ محمدرضا منصوریان، از مجریان و گزارشگران باسابقه صداوسیما در گفت‌وگو با ایسنا در‌این‌باره گفت: «این حدود به سطح آگاهی و دانش یک گزارشگر برمی‌گردد. اینکه یک گزارشگر با چه پیش‌زمینه‌ای گزارشگر شده است، آیا از روی ارتباط گزارشگر شده است یا از روی اصول آمده؛ یعنی سلسله مراتب را رعایت کرده است یا نه؟ تست‌های لازم از وی گرفته شده و آن زمینه لازم را داشته یا نه؟ دوره‌های لازم را دیده؟ زیر نظر اساتید کار کرده یا نه؟ از راه رسیده و میکروفن را در اختیارش گذاشتند و گزارشگر از آب در آمده است. خیلی‌ها متاسفانه در صدا و سیما اینگونه‌اند که از روی اصول و سلسله مراتب نیامده‌اند. طبیعی است که در چنین فضایی ایراد و اشکال زیاد می‌بینی».
او البته موافق نوع برخورد با علیفر نیست. او گفت: «موافق نیستم که در قبال گزارشگران اینقدر چکشی عمل کنیم. ما از همین نیروهایی که داریم باید استفاده کنیم. نمی‌توانیم که از خارج گزارشگر داشته باشیم. منتهی باید در صداوسیما ساماندهی صورت گیرد و گروه کارشناسی شامل جامعه‌شناس و روانشناس و‌... تشکیل شود تا زمانی که کسی می‌خواهد گزارشگر شود و به مرحله قرار گرفتن در پشت میکروفن رسید، حداقل این گروه کارشناسی نظرات خود را نسبت به صلاحیت او بدهند. همین‌طوری به کسی اجازه ندهیم که در پشت میکروفن نقش گزارشگر را ایفا کند. من ۴۰ سال قبل زمانی که در صدا و سیما استخدام شدم، یک سال طول کشید که کارم را در پشت میکروفن شروع کنم. البته دوره‌های ما مثل حالا آکادمیک نبود. ولی با همه‌ این اوصاف ما زیر نظر افراد بزرگ در صدا و سیما آموزش دیدیم. زمانی که استخدام شدم بعد از یک سال به من اجازه دادند که بین دو گوینده شاخص بنشینم و یک اعلام زمان کنم. ولی متاسفانه الان اینگونه نیست و فرد بعد از مختصری کار کردن، میکروفن در اختیارش قرار می‌دهند و حرمت میکروفن را از بین می‌بریم؛ در حالی که گزارشگران باید زیر نظر آدم‌های مجرب دوره ببینند و وجودشان را نسبت به همه اصول آراسته کنند».
با در نظر گرفتن تمام جوانب ماجرا، گرچه برخورد با چنین اشتباهاتی امری واجب می‌نماید اما چگونگی برخورد هم اهمیت بسیاری دارد. در چند سال اخیر صدا و سیما چند گزارشگر را برای گزارش بازی‌های ورزشی تربیت کرده است؟ با نبود علیفر، جایگزین او کیست؟ وقتی برخی گزارشگران ترجیح می‌دهند دیگر در این سازمان نباشند و با علیفرها هم چکشی برخورد می‌شود، قرار است چه کسی روی صندلی آنها بنشیند؟ مسابقه‌های استعدادیابی گزارشگری که چندی پیش در صدا و سیما انجام شد، چه نتیجه‌ای داشت؟ آیا چنین اقداماتی تنها یک سرگرمی و نمایش است یا فکری برای حمایت از استعدادها هم وجود دارد؟ این‌ها سوالات بی‌پاسخی است که روزی مسئولان صدا و سیما باید به آنها پاسخ بدهند.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» حاشیه‌های گاف جنجالی سرهنگ علیفر را بررسی کرد از «امیر دولاب» تا «سید جلال» «ابتکار» حاشیه‌های گاف جنجالی سرهنگ علیفر را بررسی کرد از «امیر دولاب» تا «سید جلال» ژوبین صفاری صداوسیمای دربستی ژوبین صفاری صداوسیمای دربستی مصوبه فروش متادون در داروخانه‌ها حواشی فراوانی به دنبال داشته است دعوای متادون مصوبه فروش متادون در داروخانه‌ها حواشی فراوانی به دنبال داشته است دعوای متادون دلایل کشمکش برای آزادسازی نرخ بلیط هواپیما بررسی شد پرواز چند؟ دلایل کشمکش برای آزادسازی نرخ بلیط هواپیما بررسی شد پرواز چند؟ همزمان با شکست مذاکرات میان آمریکا و طالبان، این گروه نمایندگان خود را به کشورهای مختلف منطقه می‌فرستد همزمان با شکست مذاکرات میان آمریکا و طالبان، این گروه نمایندگان خود را به کشورهای مختلف منطقه می‌فرستد «ابتکار» از فعالیت‌های جریان تندرو در فضای سیاسی کشور گزارش می‌دهد تندروها در بیراهه عوام‌فریبی «ابتکار» از فعالیت‌های جریان تندرو در فضای سیاسی کشور گزارش می‌دهد تندروها در بیراهه عوام‌فریبی «‌ابتکار» واکنش‌ها و پیامدهای حمله گسترده پهپادی انصارالله به تاسیسات نفتی آرامکو را بررسی می‌کند «‌ابتکار» واکنش‌ها و پیامدهای حمله گسترده پهپادی انصارالله به تاسیسات نفتی آرامکو را بررسی می‌کند وزیر کشور: مباحث مربوط به حجاب مستمر پیگیری شود وزیر کشور: مباحث مربوط به حجاب مستمر پیگیری شود رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد شرایط ایران برای پذیرش پیشنهاد ۱۵میلیارد دلاری اروپایی‌ها رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد شرایط ایران برای پذیرش پیشنهاد ۱۵میلیارد دلاری اروپایی‌ها صباح زنگنه مطرح کرد‌ اقدام کانادا در فروش املاک ایران؛ خوش رقصی ترودو برای ترامپ صباح زنگنه مطرح کرد‌ اقدام کانادا در فروش املاک ایران؛ خوش رقصی ترودو برای ترامپ رئیس جمهوری: حضور آمریکا در سوریه مداخله‌جویانه و غیرقانونی است رئیس جمهوری: حضور آمریکا در سوریه مداخله‌جویانه و غیرقانونی است دگردیسی اصولگرایان و خیز موتلفه امین جمشیدزاده- فعال سیاسی اصلاح‏طلب دگردیسی اصولگرایان و خیز موتلفه امین جمشیدزاده- فعال سیاسی اصلاح‏طلب