<آرامکو>ی ناآرام


گروه اقتصادی / امروز با گشایش بازارهای جهانی نفت خام، آثار انفجار در تأسیسات نفتی عربستان و شرکت آرامکو روی قیمت‌های نفت خام مشخص خواهد شد. اما تحلیلگران نفتی چه انتظاری دارند؟ حملات پهپادی ارتش یمن، به یک پالایشگاه بزرگ نفتی در شهر بقیق، در استان نفت‌خیز شرقی کشورعربستان و تأسیسات نفتی دیگر در میدان نفتی خریض، آسیب رسانده است. به‌گزارش راشاتودی، وزیر انرژی عربستان می‌گوید که در نتیجه این حملات 5.7 میلیون بشکه در روز نفت که حدود ۵۰ درصد از کل تولید این غول نفتی و بیش از 5 درصد کل عرضه نفت خام جهان است، از مدار تولید خارج شده است. بازگشت تأسیسات نفتی آرامکو به ظرفیت کامل عرضه نفت و شرایط عادی تولید هم پیش‌بینی می‌شود هفته‌ها طول خواهد کشید.  با در نظر گرفتن این مسائل، به گزارش شبکه سی‌ان‌بی‌سی کارشناسان معتقدند احتمالاً امروز در اولین ساعات شروع به کار بازار، نفت خام تا 10 دلار افزایش قیمت را تجربه می‌کند.  اما تلاش‌هایی برای جلوگیری از این جهش قیمتی از سوی امریکا و عربستان در حال انجام است که احتمالاً اجازه افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها را نخواهد داد. عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی جدید عربستان برای آنکه نشان دهد  کشورش تولید‌کننده مطمئنی در بازار جهانی نفت خام است، بیان کرد: «بخشی از کاهش تولیدات از طریق ذخایر انبارهای نفتی این شرکت جایگزین خواهد شد و به درخواست مشتریان از محل ذخایر نفتی پاسخ داده می‌شود.» آمارها نشان می‌دهد که ذخایر استراتژیک نفتی عربستان حدود 188 میلیون بشکه است و نزدیک به یک ماه می‌تواند جایگزین نفت از دست رفته عربستان شود. عبدالعزیز بن سلمان همچنین گفته است: «آرامکوی سعودی بخشی از تولید نفت و گاز خود را متوقف کرده است، اما این شرکت در حال بازیابی تولید از دست رفته است. اما این حمله‌ها نشان‌دهنده گسترش حملات به تأسیسات نفتی، ایستگاه‌های تولید نفت و نفتکش‌های خلیج‌فارس است.»

سقوط بورس عربستان


اگرچه تا روز گذشته تأثیر حمله پهپادها روی قیمت نفت مشخص نبود، اما شاخص بورس عربستان ۲.۳ درصد کاهش یافت. رویترز در این باره می‌نویسد:  شاخص بورس عربستان در سال‌جاری میلادی حدود 18درصد نسبت به اوج خود (9403 واحد اوایل ماه مه ‌2019) کاهش یافته است.

امریکا وارد می‌شود
همچنین وزارت انرژی امریکا اعلام کرد ممکن است برای جبران هرگونه اختلال در بازارهای نفت در نتیجه حمله به تأسیسات نفتی عربستان، از ذخایر استراتژیک نفت خود استفاده کند. این خبر را رویترز به نقل از سخنگوی وزارت انرژی امریکا منتشر کرد و نوشت: دولت ترامپ آماده است در صورت لزوم ذخایر نفت اضطراری خود را باز کند. از سوی دیگر، ریک پری، وزیر انرژی امریکا، از مسئولان وزارتخانه متبوعش خواسته با آژانس بین‌المللی انرژی در پاریس برای انجام یک اقدام مشترک در صورت لزوم همکاری کنند. دراین راستا، آژانس بین‌المللی انرژی نیز اعلام کرده که با مقامات عربستان و سایر کشورهای اصلی تولید‌کننده نفت در تماس است و در حال حاضر عرضه کافی نفت به بازار وجود دارد. ذخایر استراتژیک نفت امریکا در سواحل تگزاس و لوئیزیانا در حال حاضر حدود 645 میلیون بشکه معادل مصرف یک ماه امریکا نفت ذخیره دارد. در حالی که نفت سبک امریکا نمی‌تواند در کوتاه‌مدت جایگزین مناسبی برای خلأ موجود در بازار باشد، برخی کارشناسان براین باورند که تحریم‌های امریکا علیه برخی اعضای اوپک مثل ایران و ونزوئلا میلیون‌ها بشکه نفت را از بازارهای جهانی خارج کرده است و با لغو تحریم‌ها این دو کشور بیش از 7 میلیون بشکه در هر روز می‌توانند نفت خام به بازار عرضه کنند.