شکست <فشار حداکثری> پمپئو را به <فریب حداکثری> رسانده


محمدجواد ظریف در حساب توئیتر خود  در پاسخ به ادعای اخیر وزیر خارجه امریکا نوشت: «شکست در «فشار حداکثری» مایک پمپئو را به سمت «فریب حداکثری» کشانده است. امریکا و مشتریانش به دلیل توهم اینکه برتر بودن سلاح‌ها به پیروزی نظامی منجر می‌شود، در یمن گیر کرده‌اند. سرزنش ایران به فاجعه پایان نخواهد داد؛ قبول پیشنهاد ۱۵ آوریل ما برای پایان جنگ و آغاز گفت‌وگو شاید.»
این موضعگیری پس از آن بود که پومپئو در صفحه توئیترش این ادعای واهی را مطرح کرد که حملات اخیر به مجموعه پالایشگاهی شرکت آرامکو توسط ایران صورت گرفته است. او مدعی شد که «تهران پشت نزدیک به ۱۰۰ حمله علیه عربستان سعودی است و مدرکی دال بر اینکه این حملات از یمن انجام شده، وجود ندارد.» او در ادامه رویکردهای خصمانه خود علیه ایران، نوشت: «ما از همه ملت‌ها می‌خواهیم به طور واضح و علنی حملات ایران را محکوم کنند. ایالات متحده با شرکا و همپیمانانمان همکاری خواهد کرد تا اطمینان حاصل آید که تقاضای بازارهای انرژی بخوبی تأمین شود و ایران بابت تعرضش مسئول شناخته شود.»
به گزارش ایلنا، لیندسی گراهام سناتور جمهوریخواه امریکایی هم در همین راستا پیشنهاد متجاوزانه‌ای را در در توئیتر مطرح کرد و نوشت: «اکنون زمان آن رسیده است که اگر ایران دست از اقدامات تحریک‌آمیز خود برندارد و این اقدامات را ادامه دهد و  یا غنی‌سازی اورانیوم را افزایش دهد، امریکا گزینه حمله به پالایشگاه‌های نفت ایران را بر روی میز قرار دهد.»


عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به اظهارات وزیر امور خارجه امریکا و یکی از سناتورهای امریکایی درخصوص حملات پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان توسط یمنی‌ها واکنش نشان داد. موسوی با بیان اینکه «حدود ۵ سال است که ائتلاف سعودی با تجاوزات مکرر به یمن و ارتکاب انواع جنایات جنگی آتش جنگ را در منطقه شعله‌ور نگه داشته و یمنی‌ها نیز نشان داده‌اند در مقابل جنگ و تجاوز ایستادگی می‌کنند»، گفت: «چنین اتهام‌زنی‌ها و اظهار نظرهای کور و بی حاصل در چارچوب دیپلماتیک غیر قابل درک و بی معنی است. در روابط بین‌المللی حتی «خصومت‌ورزی» هم دارای حداقلی از باورپذیری و چارچوب‌های منطقی است که مقامات امریکا این اصول حداقلی را نیز درنوردیده‌اند.»  او در ادامه تصریح کرد: «این گونه اظهار نظرها و اقدامات بیشتر شبیه برنامه‌ریزی سازمان‌های مخفی و اطلاعاتی برای تخریب وجهه کشوری به منظور زمینه سازی برای اقداماتی در آینده است. امریکایی‌ها سیاستی به نام «فشار حداکثری» در پیش گرفتند که ظاهراً به دلیل ناکامی‌ها به سمت «دروغ حداکثری» گرایش پیدا کرده است.» سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تنها راه حل ایجاد آرامش در منطقه و پایان دادن به بحران بی حاصل در یمن را توقف حملات و تجاوزات ائتلاف سعودی، قطع کمک‌های سیاسی و تسلیحاتی کشورهای غربی به متجاوزین و تلاش برای یافتن راه حل‌های سیاسی دانست.
اتهام زنی پمپئو به ایران به نظر می‌رسد فرافکنی است برای سرپوش گذاشتن به ضعف سیستم دفاعی ریاض که وابستگی شدیدی به واشنگتن دارد و البته توجیه جدید برای فروش سلاح‌های بیشتر نظامی به این کشور. به گزارش «نور نیوز» ویژگی‌های نظامی منحصر بفرد این عملیات علیه بزرگ‌ترین تأسیسات نفتی جهان که بلومبرگ ازآن به عنوان «قلب صنعت انرژی پادشاهی» یاد کرده است، از آن جهت است که 10 پهپاد یمنی در طول ۹۰۰ کیلومتر پرواز با عبور از چتر راداری و موشکی فوق پیشرفته امریکایی و سعودی مستقر در منطقه، بدون آن که رهگیری شوند با موفقیت بخش اعظم تأسیسات نفتی را منهدم کرده‌اند. فرافکنی وزیر امور خارجه امریکا توجیه ناشیانه سیاست ناموفق «خرید امنیت» از سوی سعودی‌ها و زمینه‌سازی برای تداوم فروش سلاح‌های گرانقیمت و ناکارآمد امریکایی به رژیم سعودی است. اظهاراتی از این دست ضمن آن که نمی‌تواند بر قدرت اطلاعاتی و عملیاتی رو به توسعه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن سرپوش گذارد، تأثیری بر واقعیت «تغییر موازنه قدرت» به نفع یمنی‌ها در تجاوز عربستان و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن علیه مردم این کشور نخواهد داشت.