جذب سپرده با وعده استخدام

اولین جلسه دادگاه رسیدگی به متهمان پرونده موسسه مالی غیرمجاز حافظ و یک شرکت کشاورزی در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده اخلالگران و مفسدان اقتصادی برگزار شد.
به گزارش ایسنا،‌ قاضی صلواتی در ابتدای این جلسه دادگاه اظهار کرد: پرونده موسسه غیرمجاز حافظ بالغ بر ۱۴ جلد و ۶ متهم با مدیرعاملی سید احسان‌الله میرزا باقری برزی و ۵۰ شاکی از جمله بانک مرکزی است.
وی افزود: این موسسه غیرمجاز که ۲۰ شعبه در شهرهای مختلف دارد دارای ۷۵۷۱ نفر سپرده‌گذار است که ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان جذب سپرده صورت گرفته است و فقط ۶۵۰ نفر سپرده‌گذار در شهرستان خوی دارد. ۲۱ میلیارد ریال جذب سپرده صورت گرفته است.
قاضی صلواتی در ادامه و در خصوص پرونده شرکت کشاورزی خوشه طلایی مهر ماندگار بیان کرد: این پرونده که ۲۵ جلد دارد و طی آن بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان سپرده اخذ شده است که در سال ۹۶ این شرکت به دو متهم موسسه غیرمجاز حافظ به نام‌های سید احسان الله میرزا باقری برزی و بهروز پورانی واگذار شده است.


در این بخش از جلسه دادگاه قاضی صلواتی از شاه‌محمدی نماینده دادستان خواست تا در جایگاه قرار گیرد تا دو فقره کیفرخواست صادره که یکی از دادسرای تهران و دیگری از دادسرای ایلام را قرائت کند.
نماینده دادستان ضمن قرار گیری در جایگاه و قرائت کیفرخواست بیان کرد: در خصوص شرکت کشاورزی خوشه طلایی مهر ماندگار  ۱) علیرضا ارجمندی متولد ۵۵ ، بازنشسته بانک ۲) عدنان مولایی فرزند محمود، متولد ۵۵، بازنشسته بانک ۳) محمدحسین کریم‌زاده فرزند عباس، متولد ۵۱ ، بازنشسته بانک ۴) عباس شکربیگی فرزند قاسم، بازنشسته ۵) علی عزیزیان فرزند علی، متولد ۴۸، شغل آزاد ۶) محمدجواد امامی فرزند عباس، متولد ۶۷، شغل آزاد ۷) بهروز پورانی فرزند سیف‌الله، بازنشسته به عنوان رئیس هیئت مدیره موسسه مالی غیرمجاز و خودخوانده حافظ ۸) احسان میرزا باقری برزی فرزند اکبر، متولد ۵۹ ،شغل آزاد به عنوان مدیرعامل موسسه مالی غیر مجاز و خودخوانده حافظ ۹) شهاب حسنی فرزند احمد، متولد ۴۵، بازنشسته ۱۰) ادنیه حوضی فرزند حسین، متولد ۴۳ شغل آزاد ۱۱) سمیه بختیاری فرزند محمدرضا، متولد ۱۳۶۳، شغل آزاد ۱۲) یاسر بورانی فرزند بهروز، متولد ۱۳۶۲، شغل آزاد ۱۳) وحید ذکری‌زاده فرزند اصغر، متولد ۵۴ به عنوان معاون پشتیبانی موسسه غیرمجاز و خودخوانده حافظ بوده است ۱۴) ابراهیم کارگر فرزند اسدالله، متولد ۵۳ به عنوان معاول امور مالی موسسه غیرمجاز و خودخوانده حافظ ۱۵) هوتن یوسفیان فرزند احمدعلی، متولد سال ۵۸ به عنوان مدیرمنطقه شمال موسسه غیرمجاز و خودخوانده حافظ ۱۶) محسن خوشبخت فرزند احمدعلی، متولد سال ۴۹ که همگی متهم هستند به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی به واسطه وصول وجوه کلان تحت عناوین حقوقی که موجب حیف و میل اموال مردم شده است.
در ادامه این جلسه شاه‌محمدی نماینده دادستان اظهار کرد: تیمور ناصری، فرزند علی‌اکبر، فاقد سابقه کیفری و آزاد با تودیع وثیقه و سید محمد تراب میری فرزند سالار، آزاد به لحاظ تعرفه کفیل به عنوان مدیرکل وقت جهاد کشاورزی ایلام متهم هستند به معاونت در بزه اخلال در نظام اقتصادی از طریق اخلال در نظام پولی به واسطه وصول وجوه کلان تحت عناوین کلان که موجب حیف و میل اموال مردم شده است.
نماینده دادستان گفت: در خصوص شرکت کشاورزی خوشه طلایی مهر ماندگار که در سال ۹۳ ثبت شد یکی از زمینه‌های ایجاد واحد اعتباری برای اعضای شرکت بود که هفت شعبه در ایلام داشته و مبلغ ۲۵۵ میلیارد و ۳۰۵ میلیون ریال جذب سپرده صورت گرفته و حسب اعلام بازرسی ۱۳۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال وام پرداخت شده است و اقدام به انجام عملیات بانکی و واسطه‌گری بانکی می‌کرده است.
وی ادامه داد: طی تحقیقات صورت گرفته متهمین موسسه حافظ در سال ۸۹ با تعدادی از افراد به عنوان موسس، تصمیم به اعلام موجودیت می‌کنند و تقاضای خود را به بانک مرکزی ارائه می‌دهند که طی نامه‌ای فرآیند اخذ مجوز به آنها از سوی بانک ارائه می‌شود، اما موسسه نمی‌تواند مراحل اخذ مجوز را طی کند و علیرغم این در سال ۱۳۹۱ اولین شعبه خود را در تهرانپارس در شهر تهران به صورت غیر مجاز افتتاح می‌کند که این موضوع باعث شکایت و پیگیری بانک مرکزی می‌شود.
وی گفت: با توجه به شکایت سازمان تعاون روستایی، شکات، بانک مرکزی، بررسی صورت گرفته توسط سازمان بازرسی کشور، اقاریر متهمین برای کلاهبرداری، کپی قرارداد فروش شرکت مهر امید، استعلام صورت گرفته از بانک مرکزی و سایر قرائن و شواهد بزه انتسابی به ایشان محرز تشخیص داده شد و تقاضای صدور حکم و اشد مجازات نامبردگان را از محضر دادگاه دارم.
در ادامه این جلسه قاضی صلواتی از نماینده حقوقی بانک مرکزی خواست که با حضور در جایگاه شکایت بانک مرکزی را قرائت کند که مسعود جمشیدی نائینی با حضور در جایگاه اظهار کرد: شکوائیه‌ام را درباره دو شرکت حافظ و مهرماندگار (امید ایلام) اعلام می‌کنم.
وی افزود: در تاریخ ۸۹.۳.۱۸ آقای حمیدرضا رشیدی نامه‌ای را مبنی بر تاسیس موسسه اعتباری غیربانکی به بانک مرکزی ارائه داده‌اند. اداره مطالعات پاسخی را به درخواست رشیدی مبنی بر اینکه شرایط تاسیس موسسه غیربانکی را ندارند، اعلام کرده است که اعطای مجوز به یک نفر امکان پذیر نمی‌باشد.
وی افزود: پس از این اقدام گزارشی به بانک مرکزی واصل شد که موسسه‌ای تحت عنوان حافظ در شعبات مختلف شروع به فعالیت کرده است که روابط عمومی بانک مرکزی اطلاعیه‌ای را صادر کرد که موسسه حافظ فاقد هر گونه مجوز فعالیت و نظارت از سوی بانک مرکزی است و همچنین متذکر می‌شود استفاده از آرم این بانک در این موسسه غیر قانونی شمرده می‌شود و در صورت تکرار، اقدامات بانک مرکزی را در پی خواهد داشت.
نماینده حقوقی بانک مرکزی افزود: باتوجه به عدم توقف فعالیت موسسه حافظ و علیرغم تذکرات بانک مرکزی، این بانک در تاریخ 8/9/91 نامه‌ای را به پلیس ناجا ارسال و تقاضای برخورد با این موسسه را کرده است. در سال ۹۰ و اوایل سال ۹۱ بانک مرکزی با تعداد زیادی از تعاونی‌ها مواجه بود که طبق قانون نظارتی از سوی بانک نداشتند در آن هنگام به مدیرعامل موسسه حافظ آقای میرباقری اعلام شد که درخواست تاسیس این موسسه از سوی هیچ نهادی طبق مصوبه شورای پول و اعتبار قابل بررسی نیست.
وی ادامه داد: درباره شرکت مهر امید در غرب کشور نیز باید بگویم که در فروردین ۹۶ مدیران موسسه حافظ این شرکت را خریداری کردند و در پی اقدامات غیر قانونی کیفرخواست در این باره صادر شد. با توجه به توضیحات ارائه شده به عنوان نماینده حقوقی بانک مرکزی تقاضای اشد مجازات برای متهمین را دارم.
همچنین در ادامه قاضی صلواتی از نمایندگان حقوقی سازمان تعاونی روستایی خواست در جایگاه حاضر شوند و شکایت خود را مطرح کند.
در ادامه این جلسه قاضی صلواتی از شاکیان پرونده خواست که با حضور در جایگاه شکایت خود را اعلام کنند و به دلیل اینکه تعدادی از شاکیان از استان ایلام در دادگاه حضور یافته بودند و قصد بازگشت به شهرشان را داشتند، قاضی جلسه خواست که ابتدا آنها شکوائیه خود را بیان کنند.
در ادامه یکی دیگر از شاکیان با حضور در جایگاه اعلام کرد که 100 میلیون در این موسسه سپرده گذاری کرده و تقاضای اشد مجازات برای متهمین را خواستار شد.
شاکی بعدی پرونده با اعلام اینکه 600 میلیون سپرده گذاری داشته است، گفت: آقای قاضی، شهر ما محیط کوچکی دارد و همه همدیگر را می‌شناسند. آقای حسنی به ما گفتند که مجوز دارند و وعده‌هایی برای استخدام به ما دادند ولی اگر هم کسی را سر کار بردند بعد از 2 روز اخراج کردند.
این شاکی اظهار کرد: به ما گفتند 200 میلیون بیاورید استخدام هستید و اگر 400 میلیون بیاورید برادرت هم استخدام می‌شود در صورتی که پول ما را در همان زمان سرمایه گذاری کردند و ماشین خریدند.
در ادامه شاکی دیگری با حضور در جایگاه ضمن اظهار اینکه130 میلیون تومان سپرده گذاری کرده، گفت: به دعوت آقای شهاب حسنی رئیس وقت موسسه حافظ در ایلام که با او رابطه فامیلی نیز داشته مبادرت به سرمایه گذاری کرده است.
این شاکی افزود: این مبلغ را برای دریافت تسهیلات برای ساخت منزل سرمایه گذاری کرده‌ام و علاوه بر تقاضای اشد مجازات برای متهمین، تقاضای ضرر و زیان و اصل سپرده را دارم و این موضوع را به نمایندگی از سوی سپرده‌گذاران اعلام می‌کنم.
در ادامه قاضی صلواتی از دیگر شاکیان موسسه حافظ خواست که با حضور در جایگاه شکایت خود را بیان کنند.
یکی از شاکیان با حضور در جایگاه خود را نماینده 650 نفر از سپرده گذاران حافظ شهرستان خوی معرفی کرد و گفت: بهروز پورانی و خوشبخت موسسه جعلی و اعتباری حافظ را در خوی تاسیس کردند. آقای خوشبخت به قدری تبلیغات می‌کرد که ما مجوز داریم که در این شهرستان از 650 نفر جذب سرمایه کردند.
این شاکی گفت: اینها خیانتکار هستند و اشد مجازات را برای آنها خواستارم. متهمین در تبریز اموال را به نام خانم‌هایشان زدند. اینها هیچ حساب حقوقی نداشتند و تمامی حساب‌هایشان حقیقی بوده 
است.
در ادامه این جلسه خانم نجفی که خود را نماینده کل سپرده گذاران از لاهیجان معرفی کرد، گفت: به نمایندگی از کل سپرده‌گذاران از لاهیجان شکایت کرده‌ام و رئیس شعبه موسسه در لاهیجان هستم.
وی خطاب به متهمین گفت: من می‌دانم پول کجاست؛ آقای برزی، چطور بی‌ام‌و خریدید و به روستای خودتان برای پز دادن رفتید در حالی که به مردم بدهکار بودید؟
در نهایت با رسیدن به هنگام اذان ظهر، قاضی صلواتی ختم این جلسه رسیدگی را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی رسیدگی فردا (دوشنبه) ساعت ۱۳:۳۰ برگزار 
خواهد شد.