رتبه‌بندی معلمان؛ داستانی که فراموش شده است

شنبه گذشته رسما با سخنرانی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری که بحث عمده‌اش روی فضای آموزشی و کاهش مدارس کپری در کشور بود، محسن حاجی‌میرزایی کارش را در وزارتخانه آموزش و پرورش آغاز نمود. حاجی میرزایی در این راستا گفت: «سرانه فضای آموزشی در۴۰سال اخیر سه و نیم برابر شده و امسال ۵۵۰هزار کلاس درس برای دانش‌آموزان مهیا کرده‌ایم و امسال از رشد۳۰۰هزاری دانش‌آموز در مقایسه با پارسال مواجه هستیم و آموزشیاران نهضت و معلمان حق‌التدریس که از سال ۷۹ تا ۹۱ با آموزش و پرورش همکاری داشته‌اند طی فرایند قانونی و برگزاری آزمون و تمهیدات لازم به استخدام آموزش و پرورش در خواهند آمد».
با این حال وزیر جدید آموزش و پرورش حرفی از «نظام رتبه‌بندی معلمان» که مدتی است بر دغدغه و التهاب فرهنگیان در آستانه بازگشایی مدارس افزوده است به میان نیاورد و با فراست از کنار آن گذشت. خانواده بزرگ و پرجمعیت آموزش و پرورش کشور در دولتهای گذشته «غیر از دوره سازندگی که به دوره طلایی و شکوفایی این وزارتخانه در میان عام و خاص شهره شد» در دیگر دوره‌ها کمتر روی خوش به خویش  دیده  است. 
اگر خانواده ۱۵میلیون نفری آموزش و پرورش (اگر که فقط جمعیت ۱۴میلیون و۳۰۰هزار نفری دانش‌آموزی و ۷۰۰ هزار نفری فرهنگیان کشور در حصار وابستگی فامیلی این خانواده را به شمار آوریم) از روزهای پایانی امتحانات و شروع  تعطیلی مدارس و رفتن دکتر سیدمحمد بطحایی از این وزارتخانه عریض و طویل و آمدن محسن حاجی‌میرزایی که قبل از رأی اعتماد نمایندگان مجلس و پوشیدن ردای وزارت در ۶سال گذشته دبیر هیأت دولت بوده، می‌شد پیش‌بینی کرد که سال تحصیلی جدید به دلیل برگزاری انتخابات مجلس یازدهم و وقایع متعاقب آن، این وزارتخانه باید باز شبیه مصائبی که در ادوار گذشته بر آن رفته آبستن چالش‌ها، دگرگونی‌ها و پیشامدهای غیرمنتظره باشد، چرا که وزیر کنونی آموزش و پرورش در حاشیه جلسه هیأت دولت چند روز قبل از رأی اعتماد بالای نمایندگان به او در جمع خبرنگاران درباره زمان اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی معلمان گفته بود: «براساس تمهیدات دولت و هماهنگی‌ای که با سازمان برنامه و بودجه انجام شده است ان‌شاءالله از ابتدای مهرماه طرح رتبه‌بندی فرهنگیان اجرا می‌شود و امیدواریم در شروع سال جدید شاهد افزایش حقوق فرهنگیان عزیز باشیم». 
درست آخرین بار سید جواد حسینی سرپرست قبلی آموزش و پرورش در شورای آموزش و پرورش استان خوزستان اعلام کرده بود که از اول مهر طرح رتبه‌بندی معلمان اجرایی می‌شود. این در حالی است که در زمان تصویب لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس، نمایندگان مبلغ۲هزار میلیارد تومان را برای اجرای نظام رتبه‌بندی در بودجه سال ۹۸در نظر گرفتند که با دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه مقرر شده است این رقم با ۱۰درصد افزایش به منظور پرداخت مطالبات فرهنگیان تخصیص یابد که نماینده خواف و رشتخوار در مجلس این موضوع را خبر خوشی برای معلمان در آستانه مهر و بازگشایی مدارس قلمداد نموده بود و یادآور شده بود که این تصمیمات با هماهنگی و دستور رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه اجرایی شده است. اما پرسش کلیدی و بنیادین این است که چگونه می‌شود وقتی اعتباری برای یک موضوع و سرفصل مشخص تأیید شده و اعلام عمومی می‌شود ناگهان برای سرفصل دیگری اختصاص داده می‌شود؟! 


حاجی‌میرزایی در نشست علنی مجلس برای گرفتن رأی اعتماد گفته بود: من با آقای رئیس‌جمهور دیروز صحبت کردم؛ امروز در محضر آقای دکتر جهانگیری و سایر اعضای دولت که اینجا هستند عرض می‌کنم درست است که این مطالبات معوق فرهنگیان به سرعت سامان داده شود و این کار را در دستور کار داریم. آیا معنای سرعت در پرداخت مطالبات حقوق معلمان این بود؟! حاجی‌میرزایی پیش از رأی اعتماد مجلس در گفت و‌گو با «روزنامه ایران» گفته بود که  حق و حقوق آموزش و پرورش را خواهد گرفت. اکنون کف انتظار قاطبه فرهنگیان و معلمان که همیشه پا‌ به‌پای ملت در همه صحنه‌ها حضوری مستمر و فعال داشته و دارند از وزیر آموزش و پرورش این است که براساس صحبت‌ها و برنامه‌های اعلام شده خویش در این مورد پاسخگو ‌باشد؛ این شاید نخستین آزمون جدی برای وزیر جدید آموزش و پرورش برای راستی آزمایی وعده‌ها و حرف‌های زده شده باشد.
رئیس‌جمهور که حاجی‌میرزایی را به سمت «وزیر آموزش و پرورش» منصوب کرده بود و رأی بالا هم از بهارستان اخذ نمود، طی حکمی در دو بخش عمومی و تخصصی اولویت‌های۲۳گانه این وزارتخانه را به ایشان ابلاغ نموده است، اولویت‌های عمومی که شامل ۱۳بند و اولویت‌های تخصصی مشتمل بر۱۰بند که در آخرین بند آن «احراز نظام رتبه‌بندی معلمان» به چشم می‌خورد که از همین جا می‌شود نتیجه گرفت که برای رئیس‌جمهوری و پاستورنشینان هم اجرای نظام رتبه‌بندی آن طور که باید در بوق و‌کرنا دمیده شده تا حالا زیاد مهم و جدی نبوده و‌ توفیری به اجرای بی‌قید و شرط آن نیست که جزو اولویت آخر تخصصی قرار می‌گیرد همانطور که کارشناسان وزیر تازه را اولویت دهم روحانی قلمداد نمی‌کردند نظام رتبه‌بندی هم به همین مسأله دچار شده است.  اما هجوم رخدادها و اصلاحات کم و نه چندان دلخوش کننده سه ماهه سال جاری و وعده‌های حسینی سرپرست این وزارتخانه همچون وعده «اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان» از آغاز سال تحصیلی ۹۸، تعیین تکلیف و استخدام معلمان حق‌التدریس و ممنوعیت تشریح حیوان زنده در آزمایشگاههای مدارس چنان پرشتاب و بی‌وقفه گذشت و مرتفع نشدن و لاینحل ماندن مصائب بی‌شمار این وزارتخانه آن چنان با سرعت برق و باد با ظرفیت ذهنی اعضای این خانواده به عناد و ستیز برخاست که هیچ فرصتی برای اصلاحات ولو اندک و تجدید قوا باقی نگذاشته است.