ذره بین شفافیت بر ماموریت‌های خارجه بلدیه

اوایل امسال بود که پس از انتشار خبر سفر دو معاون شهردار به همراه تعداد دیگری از مدیران شهری به آرژانتین و اروگوئه، افکار عمومی و البته برخی رسانه ها خواستار توضیح شفاف درباره هزینه های این ماموریت و البته دستاوردهای آن شدند. در پی این درخواست و مطالبه افکار عمومی بود که شورای شهر مشهد در مصوبه ای ، شهرداری را مکلف به انتشار جزئیات ماموریت های خارجی مدیران شهری تمام ادوار و اعضای شورای شهر مشهد به همراه هزینه ها و دستاوردهای آن کرد. حالا بعد از گذشت چند ماه، این اطلاعات که در گام اول مربوط به مدیران شهرداری است و بازه زمانی سال 82 تاکنون را شامل می شود در سامانه فاش شهرداری مشهد منتشر شده و در دسترس عموم است.
سختی های شفافیت را بپذیریم و آن را به مطالبه عمومی تبدیل کنیم
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد درباره جزئیات این اقدام به «خراسان رضوی» می گوید: تمام ماموریت های خارجی مدیران شهرداری از سال 82 به بعد در سامانه فاش منتشر شده و مواردی که قبل از سال 82 بوده نیز به دلیل محدودیت در دسترسی به اسناد حسابداری آن در این مجموعه قرار نگرفته است.شهریار آل شیخ می افزاید: سعی کردیم هزینه های سفر را به صورت مستقیم منتشر کنیم و همه آن اطلاعاتی را که نیاز است و در بازه زمانی دسترسی به اطلاعات بوده، در سامانه فاش قرار دادیم. وی در پاسخ به این سوال که اطلاعات ماموریت های خارجی اعضای شورای شهر در ادوار مختلف چه زمانی در سامانه فاش قرار می گیرد؟ نیز می گوید: اسناد اولیه سفرهای مربوط به اعضای شورای شهر را در اختیار داشتیم که به شورای شهر ارائه دادیم تا تکمیل شود و سپس در سامانه منتشر کنیم، احتمالا ظرف دو هفته آینده این اطلاعات نیز در سامانه قرار گیرد. معاون شهردار مشهد تصریح می کند: با توجه به این که حوزه ماموریت های خارجی مدیران شهرداری در نشست ها و تشکل های دانشجویی از جمله موضوعاتی بود که مطالبه می شد، قول دادیم که این اطلاعات را در اختیار بگذاریم و این کار را کردیم، شاید از لحاظ ریالی این موارد اهمیت مالی کمی داشته باشد ولی به لحاظ افکار عمومی مورد توجه است.از آل شیخ درباره این تجربه در دیگر کلان شهرهای کشور سوال می کنیم که پاسخ می دهد: در تهران قبلا ماموریت ها منتشر می شد اما ما سعی کردیم اطلاعات عمده تری را در اختیار مردم قرار دهیم، این که منشأ مالی سفرها و هدف از سفر چیست، برخی از همکاران هستند که خیلی سفر خارجی رفتند ولی خیلی از هزینه های آن به عهده طرف مقابل بوده است، یعنی به عنوان یک عضو حقیقی در مجامع دعوت شدند و بلیت و اقامت بر عهده آن ها بوده و حضور این افراد صرفا به عنوان مامور شهرداری بوده است.وی تاکید می کند: شفافیت در نهایت و در درازمدت به نفع جامعه است، امیدواریم سختی های آن را بپذیریم تا شفافیت به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.
آمارهای جالب از ماموریت های خارجی مدیران شهرداری


برای اطلاع از جزئیات و آمارهای مقایسه ای ماموریت های خارجی مدیران شهرداری در دوره های مختلف از سال 82 تا کنون که چهار دوره شهرداری را شامل می شود، به بررسی اطلاعات ارائه شده در سامانه فاش پرداختیم که خلاصه ای از آمار و مقایسه های انجام شده در این زمینه در جدولی که در این گزارش قرار دارد، ارائه دادیم. اما در این بین برخی آمارها جالب توجه است. در بین چهار دوره ای که اطلاعات ماموریت های خارجی آن منتشر شده، بیشترین ماموریت خارجی مربوط به دوره6 ساله شهرداری سید محمد پژمان با 41 سفر است که پس از آن دوره   6 ساله سید صولت مرتضوی، دوره 3 سال و 11 ماهه سید هاشم بنی هاشمی و در نهایت دوره 2 ساله  محمدرضا کلایی و تقی زاده خامسی به ترتیب با 19 ، 15 و 11 سفر خارجی قرار دارند.  پژمان در شش ماموریت خارجی خود به شهرهای ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی، عشق آباد در ترکمنستان، بغداد عراق، داووس در سوئیس، بارسلون اسپانیا و لاهور پاکستان سفر کرده است. تورنتوی کانادا، برلین آلمان، کوالالامپور در مالزی و پاکستان نیز مقاصد ماموریت های خارجی بنی هاشمی شهردار اسبق مشهد بوده است. صولت مرتضوی نیز در دو ماموریت خارجی خود به هند و چین سفر کرده است. این نکته قابل تامل هم در اطلاعات منتشر شده وجود داشت که از بین 86 ماموریت خارجی که بین سال های 82 تاکنون در این سامانه ثبت شده، فقط دو ماموریت که در سال 98 انجام شده، دارای گزارش دستاوردهاست و بقیه موارد هیچ گزارشی از دستاوردهای سفر ندارد. ضمن این که در همان دو مورد هم سامانه هنگام دانلود گزارش دستاوردها با خطا همراه می شود.
جزئیات بیشتر از آمارهای مربوط به ماموریت های خارجی مدیران شهرداری مشهد را می توانید در جدول زیر بخوانید.