کانادا شریک تروریسم اقتصادی

بسم‌الله الرحمن الرحیم
مصادره چند فقره از املاک جمهوری اسلامی ایران در کانادا و فروش آنها با هدف پرداخت غرامت به خانواده‌های افرادی که ادعا می‌شود قربانیان ترور در سوریه هستند، روابط دولت کانادا با ایران را وارد مرحله پیچیده‌تری کرده است. علاوه بر این، مبلغ دو میلیون و ششصد هزار دلار نیز از حساب‌های بانکی ایران در کانادا برداشت و به قربانیان ادعائی پرداخت شده است.
دیوان عالی کانادا که حکم به مصادره اموال جمهوری اسلامی ایران در این کشور و فروش آنها داده، به قانونی استناد کرده که دولت قبلی کانادا در سال 1391 به موجب آن به شهروندان کانادائی اجازه داده خواستار غرامت از ایران به بهانه حمایت ایران از دولت سوریه شوند. همان دولت در همان سال روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را به‌دلیل حمایت ایران از سوریه قطع کرد چون برخلاف واقعیت‌های موجود، مدعی بود دولت سوریه، یک دولت تروریست است و حمایت از این دولت به معنای همراهی با تروریسم تلقی می‌شود. دستگاه قضائی کانادا به دولت این کشور مجوز داده اموال دولت ایران در کانادا را به خانواده‌های آن دسته از اتباع کانادا که در سوریه کشته شده‌اند به‌عنوان غرامت پرداخت نماید.
در این زمینه دو نکته قابل تامل وجود دارد که قطعاً دستگاه دیپلماسی کشورمان با استناد به آنها باید پیگیر بازپس‌گیری اموال مصادره شده ملت ایران در کانادا باشد. نکته اول اینست که اصولاً ادعای دولت قبلی کانادا مبنی بر تروریست بودن دولت سوریه یک ادعای واهی بوده و ماجرا کاملاً برعکس است. زیرا دولت سوریه قربانی تروریسم است و گروه‌های تروریستی مارک‌داری از قبیل داعش که آمریکا آنها را خلق کرده با هدف ایجاد فرصت برای رژیم صهیونیستی در سوریه جنگ به راه انداختند و در عین حال برخلاف واقعیت ملموس و مشهود، دولت سوریه را که خود قربانی تروریسم بود متهم به تروریسم کردند. بنابراین، ادعای دستگاه قضائی کانادا از ریشه غلط است و حکمی که بر این پایه صادر کرده قانونی نیست.


نکته دوم اینست که در کانادا لابی صهیونیستی دارای نفوذ فوق‌العاده در ارکان این کشور است و متاسفانه توانسته دولت کانادا را فریب دهد و وادار به رویاروئی با جمهوری اسلامی ایران کند. دولت سابق کانادا به‌دلیل نفوذ افرادی از لابی‌ صهیونیستی در آن مرتکب چنان خطائی شد و برخلاف منافع آن کشور با جمهوری اسلامی ایران قطع رابطه کرد و مقررات خلاف واقعی را به تصویب رساند که اکنون عوارض آن را شاهد هستیم.
انتخاب نخست‌وزیر بعدی کانادا و روی کار آمدن دولت کنونی، این نوید را می‌داد که کانادا از دام صهیونیست‌ها نجات پیدا کند و درباره مسائل مختلف ازجمله موضوع سوریه و رابطه با ایران تصمیم واقع‌بینانه‌ای بگیرد. متاسفانه روند مسائل ثابت کرد این امید غیرواقع‌بینانه است و نفوذ صهیونیست‌ها در ارکان حکومت کانادا بقدری زیاد است که دولت و شخص نخست‌وزیر علیرغم تمایل باطنی خود نمی‌توانند مستقل عمل کنند.
دولتمردان کانادائی و شخص نخست‌وزیر این کشور باید به این نکته مهم توجه کنند که رژیم صهیونیستی یک رژیم اشغالگر و نامشروع است و حمایت از این رژیم به اعتبار و حیثیت کانادا لطمه وارد می‌کند. اقدام غیرقانونی کانادا مبنی بر فروش اموال ایران و پرداخت آن به کشته‌شدگان در سوریه که از گروه‌های تروریستی حمایت کردند، اقدامی در جهت حمایت از تروریسم و از مصادیق تروریسم اقتصادی است و این انتظار وجود دارد که نخست‌وزیر کانادا با تامل در واقعیت موضوع، در صدد جبران برآمده و ضمن بازگرداندن اموال ایران، در روابط کشورش با رژیم صهیونیستی تجدیدنظر نماید.
سایر اخبار این روزنامه
در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست دکتر روحانی؛ اختیارات بانک مرکزی در خصوص مدیریت بازار ارز تمدید شد امضای قرارداد افزایش 500 میلیون فوت مکعبی گاز در کشور وزیر بهداشت: تمام داروهای موردنیاز تا 3 سال دیگر در کشور تامین می‌شود اخبار کوتاه اقتصادی سخنگوی وزارت خارجه: اخطار وزارت خارجه به کانادا درباره مصادره ساختمان‌های فرهنگی ایران با هدف مقابله با فشارهای آمریکا؛ بانک‌های ایرانی در راه پیوستن به سوئیفت روسی کانادا شریک تروریسم اقتصادی حملات پهپادی انصار‌الله تاسیسات نفتی «آرامکو» عربستان را به آتش کشید حمایت دوباره اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی از برجام با اشاره به انتشار گزارش جاسوسی رژیم صهیونیستی از آمریکا ظریف: آمریکا با داشتن دوستی مثل نتانیاهو، نیازی به دشمن ندارد دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر مطرح کرد اصلاح قانون مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر تا پایان سال زیرگذر گیشا تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد اساسنامه صندوق‌های بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت ابطال شد ضبط وثیقه 30 میلیارد تومانی متهم پرونده پتروشیمی شهرداری هم با قبوض کاغذی عوارض شهری خداحافظی کند