انصارالله بزرگ‌ترین حمله پهپادی خود به تاسیسات نفتی آرامکو را رقم زد عربستان و زمین سوخته یمن

محمدرضا ستاری
در کش و قوس اختلافات میان عربستان و امارات در جنگ یمن و در حالی که همچنان وضعیت عدن میان نیروهای طرفدار امارات و عربستان پرتنش رقم می‌خورد، نیروهای انصارالله روز گذشته گسترده‌ترین عملیات پهپادی خود علیه عربستان را انجام دادند.
پس از قرار گرفتن سعودی‌ها در اضطرار امنیتی به واسطه حملات پیاپی حوثی‌ها به مراکز نفتی و فرودگاهی این کشور، روز گذشته انصارالله اعلام کرد که با ده پهپاد حملاتی را به تاسیسات نفتی آرامکو در بقیق و خریص در نزدیکی‌های شهر ظهران انجام داده است. این مناطق که بزرگ‌ترین سفر‌ه‌های نفتی عربستان در آنجا واقع شده، مرکزی است که بیشترین صادرات نفت سعودی‌ها از آنجا صورت می‌گیرد.
حوثی‌ها این حملات را در واکنش به حملات هوایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان عنوان و اعلام کردند که در روزهای آینده نیز در تدارک حملات گسترده‌تر به مواضع عربستان در خاک این کشور هستند. همچنین آنها تاکید کرده‌اند که این حملات نشان دهنده افزایش قدرت نظامی حوثی‌هاست که توان ضربات بزرگ‌تر به عربستان و امارات را نیز خواهد داشت.


ضربه امنیتی و اقتصادی به عربستان
در این رابطه بلافاصله پس از انفجارهای گسترده در این دو مرکز نفتی عربستان، برخی رسانه‌ها از جمله یورونیوز از وقوع انفجار و آتش‌‌سوزی در مجتمع نفتی آرامکو واقع در این منطقه گزارش دادند و خبرگزاری رویترز نیز پیش از این در گزارشی به نقل از یک ساکن محلی از شنیده شدن صدای انفجارهای متعدد در این شهر خبر داده بود.
همزمان با وقوع این حملات، خبرگزاری دویچه‌وله آلمان نیز در گزارشی با اشاره به این حملات گسترده پهپادی، اعلام کرد: شرکت آرامکو مالک ۹۹ درصد کل ذخایر نفتی ثبت شده در عربستان است و با ده‌ها پالایشگاه و شرکت تابعه در سراسر جهان همکاری و ارتباط دارد. از آنجا که این شرکت قصد دارد وارد بازار جهانی سهام و بورس شود، حملات موشکی و پهپادی به پالایشگاه‌های این «غول نفتی» می‌تواند بر قیمت نفت نیز تاثیر بگذارد.
تغییر معادلات کلاسیک جنگ
پس از چهار سال و نیم جنگ همه‌جانبه ائتلاف عربی به رهبری عربستان با حوثی‌های یمن که منجر به کشته شدن هزاران غیرنظامی، آوارگی میلیون‌ها نفر و تخریب گسترده زیر‌ساخت‌های این فقیرترین کشور عربی شده است، اکنون معادلات جنگ کلاسیک برای عربستان و امارات در زمین یمن تغییر کرده و وضعیت نبرد برای آنها نامتقارن شده است. همزمان با این موضوع و در حالی که تمامی نقشه‌های عربستان در سواحل دریای سرخ، صنعا و بنادر الحدیده و الحدبیه نقش بر آب شده است، حوثی‌ها نشان دادند که در این نبرد نابرابر چیزی برای از دست دادن نداشته و علاوه بر مقاومت در سنگرهای خود، اکنون با حملات پیش‌دستانه و پاسخ به مواضع امارات و عربستان، برای این دو کشور شرایط اضطرار امنیتی ایجاد کرده‌اند.
به موازات این امر، اکنون عربستان و امارات به عنوان دو متحد کلیدی جنگ یمن در عدن وارد یک منازعه جدی و تمام عیار هستند، به طوری که در طول یک ماه گذشته بارها این شهر توسط شورای انتقالی جنوب که مورد حمایت امارات است با دولت مستعفی منصور هادی دست به دست شده و حتی گفته می‌شود که منصور هادی به دنبال یک پایتخت جدید برای دولت خود می‌گردد.
تقلا برای خروج از بحران
در این میان و در حالی که شرایط انسانی یمن نیز یکی از بغرنج‌ترین صحنه‌ها را رقم زده و گفته می‌شود که بیش از نیمی از مردم یمن در معرض بیماری‌های واگیردار قرار داشته و حتی سخنگوی سازمان ملل اوضاع این کشور را تشبیه به روز قیامت کرده است، اکنون با بروز تنش میان عربستان و امارات که مقدمات فروپاشی ائتلاف عربی را فراهم کرده است، حدود ده روز قبل دیوید شنکر مدیر کل وزارت خارجه آمریکا در امور شرق نزدیک در سفر خود به عربستان در جمع خبرنگاران گفته بود که واشنگتن به طور جدی بر روی خاتمه جنگ یمن تمرکز کرده و تلاش می‌کند در مذاکرات مستقیم با حوثی‌ها به یک راه حل جامع برای خروج از بحران کنونی دست یابد. هر‌چند واکنش انصارالله در این میان آمیزه‌ای از تکذیب یا سکوت بوده است، اما با شکست مذاکرات ژنو، به بن‌بست رسیدن اوضاع جنگ برای عربستان و نیز وضعیت انسانی وخیم یمنی‌ها، برای کشورهای غربی چاره‌ای به‌جز‌ به رسمیت شناختن حوثی‌ها به عنوان یک سوم جمعیت تشکیل دهنده یمن باقی نمانده است. از همین رو برخی از تحلیلگران معتقدند که ریاض نیز خواستار خروج از باتلاق یمن بوده و تنها مشکل سعودی‌ها نحوه خروج آبرومندانه از صحنه جنگ یمن است. از همین رو زمانی که امارات با تصرف عدن به دنبال اخذ کارت امتیازی جهت مذاکرات آتی و نیز کسب غنیمت است، عربستان در مواجهه با حملات گسترده انصارالله، قصد دارد با کسب یک امتیاز هر‌چه سریع‌تر خود را از این جنگ ویرانگر رها کند. امری که به نظر می‌رسد اکنون در شرایط شکننده امنیتی و نیز درگیری مشهود میان عربستان و امارات هرگونه تحولات آتی را برای این دو کشور بسیار پرهزینه‌تر از سابق رقم بزند.
سایر اخبار این روزنامه