حمله انصارالله به شریان حیاتی نفت عربستان



ندا آکیش
خبرنگار


هنوز آفتاب صبح روز شنبه در آسمان عربستان سعودی طلوع نکرده بود که «آرامکو»، در شرق عربستان آماج باران پهپادی از سوی همسایه جنوبی اش «یمن» شد و خواب سران آل سعود را که بیش از 4 سال و نیم است در باتلاق جنگ یمن گیر افتاده‌اند، برآشفت. محمد بن سلمان، ولیعهد جاه طلب سعودی هنگامی که در سال 2015 به کمک متحدانش به یمن حمله کرد، حتی خوابش را هم نمی‌دید که روزی برسد، نیروهای مردمی انصارالله یمن یکی از مهمترین میدان‌های نفتی عربستان را که بزرگترین پالایشگاه نفت خام جهان هم هست، به آتش بکشند.
به‌گزارش الجزیره، ساعت 4 صبح به وقت محلی بود که تیم‌های امنیت صنعتی آرامکو، شرکت نفت دولتی عربستان از وقوع آتش‌سوزی مهیب در «بقیق»، بزرگترین پالایشگاه نفت جهان و «خریص»، میدان نفتی مهم و استراتژیک آرامکو خبر داده و مشغول اطفای حریق شدند. در همان لحظات اول آتش‌سوزی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تصاویری از شعله‌های گسترده آتش منتشر و اعلام شد که حملات پهپادی علت این آتش‌سوزی‌هاست. یکی از سخنگویان وزارت کشور عربستان هم روز شنبه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی عربستان سعودی (واس) اذعان کرد که آرامکو هدف حملات پهپادی قرار گرفته و بقیق و خریص بر اثر این حملات آتش گرفته‌اند. این مقام سعودی اما به جزئیات مربوط به خسارت‌های مالی و جانی این حملات پهپادی و همچنین عاملان حملات اشاره‌ای نکرد و تنها تأکید کرد که تحقیقات در این زمینه در حال انجام است. هر بار که انصارالله یمن به خاک عربستان حمله می‌کند، مقامات سعودی می‌کوشند این حملات را کم اهمیت جلوه دهند اما روز شنبه تصاویر منتشر شده از آتش و دود ناشی از حملات به آرامکو آنقدر گویا بود که مقامات سعودی ناگزیر به اعتراف شدند اما از بیان جزئیات امتناع کردند. بدر العساکر، رئیس دفتر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نیز در توئیتر به آتش‌سوزی پالایشگاه های آرامکو واکنش نشان داد و نوشت: خداوندا کشور، مردم، امنیت، آرامش آن و شب و روز و زمین و آسمان آن را به تو می‌سپاریم، خدایا این سرزمین و دیگر سرزمین‌های مسلمانان را در امان و اطمینان قرار بده.
اگرچه مقامات سعودی روز شنبه یقین داشتند منبع حملات پهپادی؛ یمن و عامل آن نیروهای مردمی انصارالله یمن هستند اما ترجیح می‌دادند، این اعتراف تلخ را به زبان نیاورند که مردمان یک کشور فقیر پس از 4 سال و نیم دفاع در مقابل ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان آنقدر قدرتمند شده‌اند که با حملات پهپادی بزرگترین پالایشگاه نفت جهان را به آتش می‌کشند و تهدید می‌کنند که حملات گسترده‌تر در راه است. بنا بر اعلام آرامکو، پالایشگاه بقیق بزرگترین پالایشگاه نفت جهان است که ظرفیت پالایش بیش از 7 میلیون بشکه نفت خام در روز را دارد. از میدان نفتی خریص هم روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت خام تولید می‌شود. از همین رو می‌توان توقف در کار این دو پالایشگاه را به معنای توقف شریان حیاتی نفت عربستان دانست. بویژه که برخی رسانه‌ها به نقل از مقامات سعودی نوشتند که از کارکنان بقیق و خریص خواسته شده در محل کار خود حاضر نشوند و در خانه‌هایشان بمانند. این مسأله می‌تواند دلیلی بر بالا بودن حجم خسارت‌ها به این پالایشگاه و میدان نفتی باشد.
البته دیروز شنبه مخفی‌کاری مقامات سعودی درباره عامل حملات پهپادی چندان مؤثر واقع نشد و یحیی سریع، سخنگوی نیروهای وابسته به انصارالله یمن اعلام کرد، انصارالله موفق شده با 10 فروند پهپاد در عمق عربستان بزرگترین عملیات پهپادی خود را انجام دهد و دو پالایشگاه نفت بقیق و خریص را در شرقی‌ترین نقطه عربستان هدف قرار دهند. این مقام وابسته به انصارالله یمن همچنین عربستان را تهدید کرد که عملیات‌های اینچنینی در آینده بیشتر و دردناک‌تر خواهد شد و تا زمانی که تجاوزات عربستان به خاک یمن ادامه دارد، اهداف انصارالله یمن نیز گسترده‌تر می‌شود. وی همچنین تأکید کرد که افراد شریف و آزاده در عربستان در زمینه اطلاعاتی به ارتش یمن کمک کرده‌اند.
نکته دیگری که درباره حملات پهپادی انصارالله یمن به آرامکو مورد توجه ناظران و رسانه‌ها قرار گرفت این بود که حملات پهپادی اگر در روز دیگری رخ می‌داد می‌توانست بازار جهانی نفت خام را دستخوش تغییر کند اما از آنجا که این حمله در روز شنبه (روز تعطیل) رخ داد تأثیر فوری بر بهای جهانی نفت خام نگذاشت.