روزی 1000 پناهجو به خانه‌های خود در سوریه باز می‌گردند

«سرگئی شویگو» ضمن تمجید از تلاش های نیروهای روسی طی سال های اخیر در سوریه، اظهار داشت: روزانه بیش از 1000 پناهجوی سوری به این کشور بر می‌گردند.
وی گفت: زمانی که کار را در سال ۲۰۱۵ در سوریه آغاز کرده ایم، تنها ۱۸ درصد از اراضی این کشور در کنترل تروریست‌ها نبود، اما اکنون می‌بینیم روزانه ده‌ها نهاد جدید در این کشور ایجاد می‌شوند، بیمارستان‌ها و مدارس فعالیت خود را از سر گرفته‌اند و هزاران کودک سوری به مدرسه می‌روند.
به گزارش ایسنا، مرکز روسی آشتی در سوریه نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: گروه‌های شبه نظامی به اتوبوس‌های سازمان ملل اجازه ورود به اردوگاه «الرکبان» جهت انتقال آوارگان را نمی‌دهند.
«الکسی باکین» رئیس این مرکز گفت: وضعیت اردوگاه الرکبان واقع در منطقه «التنف»، که در اشغال آمریکا است، بسیار نگران کننده است.


رئیس مرکز حمیمیم افزود: با توجه به اینکه ساکنان این اردوگاه نمی‌توانند بدون گرفتن موافقت فرماندهان گروه های مسلح، اردوگاه را ترک کنند، ما این اقدام را به منزله مدرک دیگری از قصد آنها برای استفاده از آوارگان سوری به عنوان سپر انسانی می‌دانیم.
وی در ادامه، از فرماندهی آمریکا در منطقه التنف خواست این گروه‌های مسلح را تحت فشار بگذارد و به هیئت‌های سازمان ملل برای انتقال آوارگان کمک کند.
اعلام وفاداری عشایر کُرد به دمشق
شیوخ و افراد سرشناس عشایر کُرد ساکن شمال و شرق سوریه، همایشی را با حضور صدها تن از نمایندگان عشایر کرد و عرب برگزار کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، شرکت کنندگان در این همایش با صدور بیانیه‌ای، خواستار آغاز گفت‌وگوی جدی و مسئولانه بین دمشق و نهاد موسوم به «شورای دموکراتیک سوریه» شدند.
شورای دموکراتیک سوریه شاخه سیاسی شبه نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» است. این نیروها تحت حمایت آمریکا قرار دارند.شرکت‌کنندگان در این نشست اعلام کردند که هدف از این گفت‌وگوها، باید حل بحران و جلوگیری از هر گونه تلاش برای خدشه وارد کردن به امنیت و تمامیت ارضی سوریه باشد.
تهدیدهای «رجب طیب اردوغان»رئیس‌جمهور ترکیه، باعث شده است که گروه‌های کرد سوریه به دمشق نزدیک شوند. علاوه‌برآن، کردها از پشت کردن آمریکا به خودشان هراس دارند.  «حواس جدیع» یکی از رؤسای عشایر در منطقه شرق سوریه اعلام کرد که عشایر کُرد منطقه شرق سوریه، همگی مخالف تجزیه این کشور هستند و بر تمامیت ارضی و حاکمیت آن، زیر لوای دولت مرکزی تأکید دارند. وی در گفت‌وگو با اسپوتنیک تصریح کرد که همه عشایر کُرد، حامی گفت‌وگوی جدی با دمشق بوده و به شدت مخالف سیاست‌های تجزیه‌طلبانه هستند. این رهبر کردها با تأکید بر رد انواع اشغالگری، اعلام کرد که کُردهای حاضر در شرق و شمال سوریه، «11 هزار شهید و 20 هزار زخمی تقدیم کرده‌اند، که 1500 نفر از آنان، طی سال‌های گذشته و برای دفاع از سوریه در برابر تروریسم افراطی به شهادت رسیده‌اند.»
جدیع با بیان اینکه «عشایر کُرد هیچ اختلاف یا مشکلی با حکومت سوریه یا برافراشتن پرچم این کشور در منطقه شرق فرات ندارند»، خاطر نشان کرد که تمامی اقشار باید به فرماندهان نیروهای دموکراتیک سوریه اعمال فشار کنند.