نگاهی به خطبه‌های نماز جمعه دیروز آیت‌الله علم‌الهدی: بولتون را مثل سگ از کاخ سفید به بیرون انداختند

مراسم نماز جمعه، روز گذشته با حضور نمازگزاران در سراسر کشور برگزار شد. امامان جمعه، دیروز مباحثی همچون تقدیر از قوه قضائیه برای تکریم از خانواده سحر خدایاری، اخراج بولتون به معنای تغییر سیاست آمریکا نسبت به ایران نیست، فرانسوی‌ها همان نقش آمریکایی‌ها را در لباس دوست انجام می‌دهند، مشکلات کشور با مذاکره حل نمی‌شود، واکنش به برکناری جان بولتون، افزایش قدرت ایران در خاورمیانه و ... را در خطبه‌های خود مورد اشاره و تاکید قرار دادند. گزیده برخی از این خطبه‌ها را مرور می‌کنیم.
تقدیر از قوه قضائیه برای تکریم از خانواده دختر طرفدار فوتبال
نماز جمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد برگزار شد. امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های خود گفت: اگر مدرسه عاشورا نبود، انقلاب اسلامی متولد نمی‌شد، از گردنه سخت دفاع مقدس با قدرت عبور نمی‌کردیم و امروز سوریه پیروز، عراق مقتدر، لبنان مقاوم و خط‌شکن، بحرین ایستاده و صبور و یمن افتخارآفرین تولد نمی‌یافت. با برافراشتن پرچم سرخ عاشورا جنگ تمام عیار اقتصادی غرب نردبان رشد و جهش اقتصادی ایران اسلامی خواهد بود.
وی در خطبه‌ دوم نماز جمعه با اشاره به ماجرای خودسوزی یکی از علاقه‌مندان فوتبال گفت: از دستگاه قضایی کشور تشکر می‌کنم که با تکریم خانواده آسیب‌دیده در این حادثه اخیر فصل جدیدی در حل معضلات اجتماعی گشودند. امیدوارم با اتخاذ روش‌های مناسب جهت حل چالش‌ها گام برداریم که سید آزادگان در طول اسارت خود با استفاده از این روش‌ها بسیاری از چالش‌ها را به فرصت تبدیل کرد.


وی همچنین تاکید کرد: دست آنان را که از نظام فاصله دارند بفشاریم و آنان را به قله نزدیک کنیم مبادا خود را از آنان برتر ببینیم. مبادا خود را شاخص ببینیم. در این صورت نمی‌توانیم یک عامل موثر در تقریب دل‌ها باشیم.
اخراج بولتون به معنای تغییر سیاست آمریکا نسبت به ایران نیست
آیت‌الله قربانعلی دری‌نجف‌آبادی در نماز جمعه اراک با اشاره به گام سوم برجام بیان کرد: ایران دو ماه فرصت داد تا عملکرد غربی‌ها را ببیند، اما تحقیقات و پژوهش‌های هسته‌ای خود را جلو انداخت و در عین حال باید مراقب و هوشیار بود.
وی با بیان اینکه ممکن است فشارهای غربی‌ها و آمریکا بیشتر شود، اما نباید فریب دشمن دروغ‌پرداز را خورد، به اخراج جان بولتون اشاره کرد و افزود: بولتون همواره نسبت به جمهوری اسلامی عناد داشته است، ترامپ به جایی رسید که او را اخراج کرد، اما اخراج وی به این معنا نیست ‌که سیاست‌های آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی تغییر کرده است.
دری‌نجف‌آبادی با تاکید بر اینکه دشمن همواره در پی غارت و فشار به ایران بوده و طی ۴۰ سال اخیر تاکنون یک قدم به سود ایران برنداشته است، گفت: دشمن هر روز یک بازی جدید به راه انداخته است و به همین دلیل باید همه مسئولان و شورای عالی امنیت ملی هوشیار باشند و فریب دغل بازی‌های حقه‌بازان را نخورند.
فرانسوی‌ها همان نقش آمریکایی‌ها را در لباس دوست انجام می‌دهند
حجت‌الاسلام حسن علیدادی‌سلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان کرمان در خطبه‌های نماز جمعه شهر کرمان با اعلام این هشدار که دولتمردان باید مراقب باشند که فرانسوی‌ها همان نقش آمریکایی‌ها را در لباس دوست انجام می‌دهند.
خطیب جمعه شهر کرمان با بیان اینکه کاهش تعهدات برجامی نتیجه تفکر مقاومت است، گفت: گام‌هایی که ایران در روزهای اخیر برای کم کردن تعهدات برجام برداشته یکی دیگر از ضربات جمهوری اسلامی بر پیکره استکبار بوده اما دولتمردان باید مراقب باشند که فرانسوی‌ها همان نقش آمریکایی‌ها را در لباس دوست انجام می‌دهند. فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها نشان داده‌اند که بارها تعهد کرده و رسما این موضوع را نیز اعلام کردند، اما به تعهدات خود عمل نکرده، پس معلوم است به دنبال فریب ما هستند.
مشکلات کشور با مذاکره حل نمی‌شود
آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قزوین با اشاره به اینکه نگاه آمریکایی‌ها به رفتار مسئولان ماست اظهار کرد: آمریکایی‌ها در مسائل مختلف با نگاه به عملکرد مسئولان ما به دنبال این هستند که ببینند مسئولان ایرانی رفتاری سست و سازشکارانه دارند یا با قدرت و محکم در برابر آن‌ها ایستاده‌اند، غربی‌ها به دنبال نفوذ در منطقه خلیج فارس هستند تا در این محیط امن به غارت و چپاول و ثروت‌اندوزی مشغول شوند.
امام جمعه قزوین بیان کرد: دشمن اگر بداند و درک کند که ایران اسلامی شیطنت و نگاه خصمانه و سلطه‌طلبی و غارت‌طلبی آنها را به ‌خوبی متوجه است و وعده ‌و وعیدهای ساده‌لوحانه آنها را در مذاکرات نمی‌پذیرد حتماً عقب‌نشینی خواهد کرد.
وی با بیان اینکه آنها جان بولتون را تغییر می‌دهند اما ما فروپاشی رژیم استبدادی و استکباری آمریکا را می‌خواهیم، اظهار کرد: آمریکایی‌ها باید از اریکه ظلم و ستم پایین کشیده شوند و این خواسته اصلی ماست.
واکنش به برکناری جان بولتون
آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، ظهر دیروز در خطبه‌های نماز جمعه مشهد که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، مقاومت اسرای کربلا را الگویی برای حرکت سیاسی امروز کشور دانست و گفت: امروز گرفتار این مسئله هستیم، امسال چقدر برای امام حسین(ع) گریه کردیم؟ چقدر برای عزیزان امام حسین (ع) اشک ریختیم؟ ملت و سیاست ما باید دنبال این زن و بچه اسیر امام حسین (ع) راه بیفتند و در موقعیت سیاسی امروز از آنان درس بگیرند. قدرت دشمن نباید چشم مسوولان و مردم حسینی ما را پر کند، چراکه دشمن تا اینجای قضیه شکست‌خورده است.
امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: دلیل شکست دشمن این است که با وجود این همه تحریم و مبارزه جریان مقاومت امسال در دهه عاشورا یکپارچه‌تر، متحدتر و مقاوم‌تر شد. تمام جریان مقاومت ـ حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن، حشدالشعبی عراق ـ پشت‌به‌پشت یکدیگر آمدند پشت سر مقام معظم رهبری و مقام ولایت ولی امر مسلمین ایستادند.
علم‌الهدی بیان کرد: از آن‌طرف، جان بولتون آمریکایی که همه شیطنت‌ها زیر سر او بود و اعلام کرده بود که در سال 2019، جشن پیروزی خودمان را با همدستانمان در تهران خواهیم گرفت و نظام جمهوری اسلامی براندازی شده است، این مرتیکه را مثل یک سگ دمش را گرفتند و از کاخ سفید بیرون انداختند.
وی تصریح کرد: دشمن حیرت‌زده و متحیر، کسی که به خیال خودش قوی‌ترین مهره علیه ایران و انقلاب ایران بوده، به‌عنوان عنصر ورشکسته‌ای که همه نقشه‌هایش علیه ایران، آمریکا را ذلیل کرده، بیرون کردند و از آن‌طرف سید مقاومت اعلام کرد؛ مقاومت پشت سر رهبری ایران ایستاده و رهبری ایران، امام مقاومت در ایران است.
نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه «موقعیت امروز کشور نتیجه ایستادگی مردم است»، اضافه کرد: ثمره 40 سال ایستادن، قدرت دشمن را ندیدن و این قدرت در چشم ما کوچک آمدن، به فرموده امام خمینی(ره) که فرمود «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند»، به‌عنوان اصل اعتقادی در فکر و ذهن شما جای گرفت. همان ویژگی که اهل‌بیت داشتند و به یزید گفتند؛ عظمتت را کوچک شمردم. از طرفی مقاومتی که شما در برابر همه توطئه‌ها و تحریم‌های آمریکایی انجام دادید، 40 سال گفتید «مرگ بر آمریکا»، نتیجه‌اش عزت امروز اسلام و انقلابی و شکست دشمن در عرصه عاشورای امام حسین (ع) شد.
افزایش قدرت ایران در خاورمیانه
آیت‌الله سیداحمد میرعمادی هم در خطبه‌های نماز جمعه این هفته خرم‌آباد در تشریح درس‌های نهضت عاشورا، گفت: نهضت کربلا، عرصه ریزش‌ها و رویش‌های واقعی بود. وی با بیان اینکه در جریان این نهضت عده‌ای از صحنه عاشورا کنار رفتند و عده‌ای نیز رویش یافتند، افزود: علل ریزش برخی افراد در نهضت حسینی ضعف ایمان و عقیده، امیال و امراض نفسانی و مادی، فقدان بصیرت و در نهایت کبر و کینه بوده است.
خطیب نماز جمعه خرم‌آباد در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران را یادآور و ضرورت هوشیاری مسئولان در برابر آثار این جنگ و پیشگیری از عواقب آن‌را خواستار شد.
وی همچنین به توطئه و مکر مشترک آمریکا و فرانسه علیه ایران در قبابل برجام اشاره کرد و افزود: آنها می‌خواهند زمان برجام و تعهدات ایران مادام‌العمر باشد و حضور ایران در منطقه کم‌رنگ شود و همچنین فعالیت‌های موشکی ایران را متوقف کنند.
میرعمادی سپس با بیان این‌که امروز جمهوری اسلامی ایران در موقعیت برتر قرار دارد و آمریکا در موقعیت ضعف و زبونی است، گفت: سیاست‌های خصمانه آمریکا در مقابل ایران شکست خورده است.