«‌ابتکار» از تازه‌ترین تحولات پس از برکناری جان بولتون گزارش می‌دهد زمزمه‌هایی از تغییر محاسبات کاخ سفید در قبال ایران

اواسط هفته گذشته دونالد ترامپ رئیس‌ ایالات متحده آمریکا طی اقدامی غیر منتظره، جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید را از سمتش برکنار و چارلز کوپرمن را به صورت موقت جانشین وی کرد. این اقدام ترامپ در حالی صورت گرفت که آمریکا جنگ اقتصادی و روانی خود علیه ایران را به صورت معناداری طی ماه‌های گذشته افزایش داده و تمامی تحلیلگران یکی از مهره‌های کلیدی این راهبرد واشنگتن در قبال تهران را شخص جان بولتون می‌دانستند.
همزمان با این اتفاق ترامپ در تازه‌ترین اظهارات خود پس از برکناری بولتون بار دیگر مدعی شده که ایران خواهان مذاکره با آمریکا است. این در حالی است که خبرگزاری بلومبرگ به نقل از سه مقام مطلع گزارش داده است که دونالد ترامپ در جلسه‌ای صحبت از کاهش تحریم‌های ایران برای محقق شدن دیدارش با حسن روحانی به میان آورده و جان بولتون سرسختانه با چنین اقدامی مخالف بوده است.
برخی نیز مدعی شدند که پس از نشستی در دفتر ریاست‌جمهوری آمریکا وقتی این ایده مطرح شد، استیون منوچین وزیر خزانه‎داری آمریکا از این اقدام به عنوان راهی برای شروع دوباره مذاکرات با ایران حمایت کرد و در ادامه آن، ترامپ تصمیم گرفت که بولتون را اخراج کند.
احتمال چراغ سبز آمریکا به خط اعتباری ایران


علاوه بر این ادعا می‌شود که کاخ سفید در حال فراهم کردن مقدمات دیدار ترامپ و روحانی در بیست‌وسوم سپتامبر در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل است. در همین راستا، ترامپ در کاخ سفید گفت که درباره دیدار با روحانی «در حال بررسی چیزی نیست»، اما اشاره کرد که ممکن است کاهش تحریم‌های تهران را در نظر بگیرد تا این دیدار محقق شود. وی در پاسخ به سوالی درباره دست کشیدن از تحریم‌های ایران گفت که «ببینیم چه می‌شود» و افزود که «به دنبال تغییر حکومت در ایران» نیست.
اما با تمامی این تحولات و در حالی که گفته می‌شود ترامپ قصد دارد شخصی را به عنوان جانشین بولتون در نظر بگیرد که اختیارات کمتری برای مداخله در نظرات وی داشته باشد، روز گذشته خبرگزاری ایسنا به نقل از میدل ایست آی گزارش داد که دونالد ترامپ، این تصور را در میان مقامات سیاست خارجی دولتش و سایر کسانی که در جریان مذاکرات ایران هستند به وجود آورده است که اگر تهران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای بازگردد، او به طور جدی طرح فرانسه برای ایجاد خط اعتباری 15 میلیارد دلاری برای ایران را بررسی می‌کند.
چهار منبع مطلع از مذاکرات ترامپ و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه مدعی شدند که ترامپ در هفته‌های اخیر نسبت به پذیرفتن طرح امانوئل ماکرون تمایل نشان داده است. دو تن از این افراد گفتند که مقامات وزارت امور خارجه آمریکا از جمله مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا پذیرای بررسی طرح فرانسه است که دولت پاریس از طریق آن می‌تواند به طور موثری اثر تحریم‌های اقتصادی دولت ترامپ بر تهران را کاهش دهد.
چهار منبع آگاه از مکالمات دونالد ترامپ درباره توافق هسته‌ای مدعی شدند در حالی که ترامپ هنوز با چیزی موافقت نکرده است،‌ چندین بار در ماه گذشته از جمله در نشست جی‌7 در بیارتیز، نشانه‌هایی مبنی بر تمایلش برای همکاری با چنین طرحی را نشان داده است.
چندین منبع آگاه به دیلی بیست گفته‌اند که مقامات سیاست‌خارجی آمریکا منتظر این هستند که ترامپ یا با همکاری در زمینه طرح فرانسوی موافقت کند یا تحریم‌های تهران را کاهش دهد. در این میان، ترامپ خواهان دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در ماه سپتامبر در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل است.
هیچ کس در کاخ سفید از بولتون حمایت نکرد
از سوی دیگر فارین پالیسی نیز در‌خصوص برکناری بولتون گزارش داده که این جدایی یک مقام برجسته از کاخ سفید، نویدبخش عدم ثبات بیشتر در تیم سیاست خارجی، درست پیش از مجمع عمومی بزرگ سازمان ملل متحد در نیویورک است. در حالی که شرایط دقیق اخراج بولتون نامشخص است، بی‌شک این وضعیت بر مذاکرات صلح با طالبان تاثیرگذار خواهد بود؛ مذاکراتی که بولتون مخالف آن بود و ترامپ هم پس از حمله طالبان به کابل، دیدار با این گروه اسلام‌گرا را در کمپ دیوید لغو کرد.
بولتون در توئیتی روز سه شنبه گذشته پس از اعلام ترامپ مبنی بر اخراج وی، ادعا کرد که با نظر خودش کناره‌گیری کرده است. او در توئیتر نوشت: ‌من شب گذشته پیشنهاد استعفا دادم و رئیس جمهوری ترامپ گفت: بگذار درمورد آن فردا صحبت کنیم.
به گزارش ایرنا، در این میان مقامات کاخ سفید هم هیچ تلاشی برای پشتیبانی از بولتون نکردند و گفتند که بولتون و ترامپ در تعدادی مسائل اختلاف داشتند. هوگان گیدلی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که اولویت‌ها و سیاست‌های بولتون با رئیس جمهوری هماهنگ نیستند‌ اما به نظر می‌رسد زمان اخراج بولتون دولت ترامپ را شگفت‌زده کرده باشد. ساعاتی پیش از اعلام این خبر، بولتون قرار بود روز سه‌شنبه جلسه‌ای را در کنار ‌استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری و پمپئو در‌مورد تحریم‌ها برگزار کند. اما در این نشست تنها پمپئو و منوچین حاضر شدند.
گفته می‌شود که به تازگی بولتون با تمایل ترامپ برای دیدار با رئیس جمهوری ایران مخالفت کرده بود. در‌واقع مشکل بولتون این بود که هیچگاه یاد نگرفت چگونه مانند پمپئو و ‌مایک پنس‌ معاون اول رئیس جمهوری، کانال‌های غرائز رئیس جمهوری را در جلسات عمومی خود هدایت کند. پمپئو و پنس همواره و با اشتیاق از رئیس جمهوری دفاع کردند اما بولتون هرگز این نقش عمومی را نپذیرفت و در مصاحبه‌ها اغلب از اختلاف‌نظرهای خود با رئیس جمهوری پرده بر‌می‌داشت.
در همین راستا، شبکه خبری ان‌بی‌سی گزارش داد که اخراج بولتون موجی از شگفتی را در میان پایتخت کشورهای متحد آمریکا به راه انداخته است. در تل‌آویو اخراج بولتون با سوگواری همراه خواهد بود‌ چرا که وی یک هوادار سرسخت اسرائیل بود و همچون سنگری در دفاع از اسرائیل در دولت ترامپ قرار داشت. در سئول، جایی که بولتون به عنوان مانعی برای مذاکرات صلح دیده می‌شد، احتمالاً اخراج وی جشن گرفته می‌شود.
نشریه آمریکایی پولیتیکو نیز در مطلبی آورده است: ماه‌هاست ‌تاکر کارلسون، مجری فاکس نیوز‌ در حال لابی کردن با ترامپ بر‌سر اخراج بولتون بود و به او می‌گفت احمقانه است که به همکاری با یک مشاور عالی امنیت ملی ادامه دهد که نظراتش را درمورد مسائل امنیتی با خبرنگاران به اشتراک نمی‌گذارد. کارلسون و برخی دیگر، از جمله چندین مقام ارشد دولت، دائم به ترامپ می‌گفتند که بولتون نه تنها در تیم رئیس جمهوری قرار ندارد بلکه از رسانه‌های خبری علیه وی استفاده می‌کند. اما ترامپ در پاسخ می‌گفت از حضور بولتون در تیمش لذت می‌برد زیرا وی سبب ترس دشمنان آمریکا از جمله ایران شده است. در‌نهایت همین رسانه‌ها فاش کردند که چگونه توصیه بولتون به ترامپ سبب لغو دیدار رئیس جمهوری آمریکا با طالبان در کمپ دیوید شده است‌ هرچند ترامپ چنین چیزی را رد کرد و دلیل لغو این دیدار را تصمیمی اعلام کرد که خود گرفته بود‌ اما نباید از یاد ببریم اخراج بولتون نمایی روشن از چگونگی بالا رفتن اعتماد به نفس ترامپ درباره قضاوت در‌خصوص مشاور امنیت ملی را نشان می‌دهد و اینکه ترامپ دست از وعده‌های انتخاباتیش برای خروج آمریکا از منجلاب جنگ‌های خارج از کشور برنداشته است.
سایر اخبار این روزنامه
عصر روزجمعه اعلام شد وداع موتلفه با اسدالله عسگراولادی محمدعلی وکیلی تغییر رویکرد یا تاکتیک «ابتکار» مشکلات پیش‌روی تولید در صنعت خودروسازی را بررسی می‌کند ادامه یک راه ناتمام نگاهی به ناسزاگویی، عوارض و درمان آن فحش می‌دهم، پس هستم! چقدر رسانه‌ها در تضعیف جریان شعر ایران در این سال‌ها نقش داشته‌اند؟ شاعران در پیله و تریبون در اختیار شاعرنماها وزیر کشور: ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد در نامه به رئیس سازمان صداوسیما‌ مطهری: در شبکه سه اتهام زدند، خواستار پاسخگویی‌ام احمد داود اوغلو به طور رسمی از حزب عدالت و توسعه کناره‌گیری کرد اردوغان در مسیر انزوا پناهیان: روحانی به تبلیغاتچی‌ها درباره زنان سوژه داد دولت و مجلس زیر تیغ یک واعظ «‌ابتکار» از تازه‌ترین تحولات پس از برکناری جان بولتون گزارش می‌دهد زمزمه‌هایی از تغییر محاسبات کاخ سفید در قبال ایران با صدور بیانیه‌ای از سوی اتحادیه اروپا و سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان اعلام شد