ماجرای رستاخیز از توقیف تا قاچاق

   گروه سینما و تلویزیون    - از سال 94 و پس از توقف اکران فیلم «رستاخیز»، هر سال که ماه محرم از راه می‌رسد، نام این فیلم و حواشی عجیب آن بر سر زبان‌ها می‌افتد و ابهامات و سؤالاتی درباره توقیف آن مطرح می‌شود اما پرونده فیلم همچنان باز می‌ماند و گره ماجرای این فیلم باز نمی‌شود. این‌بار اتفاق مهمی که باعث شده یاد این فیلم و حواشی‌اش دوباره زنده شود، انتشار نسخه غیرقانونی و باکیفیت فیلم با دوبله عربی در فضای مجازی است.
 
1- ساخت فیلم با هزینه چندین میلیاردی
فیلم برداری فیلم «رستاخیز» با نام قبلی «روز رستاخیز»، 10 سال قبل همزمان با روز اربعین به کارگردانی احمدرضا درویش آغاز و در شهرهای مختلفی مانند بم، شهداد کرمان، شاهرود، اصفهان، رباط کریم، کاشان، فومن، تهران و حتی سوریه انجام شد و ساخت آن دو سال طول کشید. سازمان سینمایی در سال 96 برای خرید سهم 25 درصدی فیلم «رستاخیز»، 10 میلیارد و 100 هزار تومان هزینه کرد، بنابراین با توجه به این رقم، می توان ارزش فیلم را حدود 29 میلیارد تومان دانست. تعداد زیادی بازیگر ایرانی و بازیگرانی از سوریه، عراق، کویت و انگلیس در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. بابک حمیدیان، حسن پورشیرازی، مهتاب کرامتی، لیلا بلوکات، پوریا پورسرخ و فرهاد قائمیان از بازیگرانی هستند که در «رستاخیز» حضور داشته‌اند و بهادر زمانی نقش حضرت عباس(ع) را ایفا کرده است. موضوع اصلی «رستاخیز» واقعه عاشوراست واز دید شخصیتی به نام «بُکَیربن حر» به دوره زمانی خاصی یعنی از مرگ معاویه تا قیام امام حسین(ع) می‌پردازد.
2- توقیف فیلم پس از چند ساعت اکران
«رستاخیز» اولین بار سال 91 در سی‌ودومین جشنواره فجر، رونمایی و موفق شد نظر مثبت بسیاری از مخاطبان و منتقدان را جلب کند. این فیلم فاتح مطلق جشنواره بود و 9 سیمرغ گرفت. «رستاخیز» 24 تیر سال 94 به صورت عمومی اکران شد اما نشان دادن چهره حضرت عباس(ع) در فیلم، مورد اعتراض قرار گرفت و فیلم همان روز از پرده سینما پایین کشیده شد. این در حالی است که طبق گفته احمدرضا درویش، «رستاخیز» پیش از اکران عمومی، به صورت خصوصی برای جمعی از استادان دانشگاه، روحانیون و مسئولان نمایش داده شد و ممیزی‌هایی که طبق نظر آنان لازم بود در فیلم لحاظ شود، انجام شد تا فیلم برای اکران عمومی مشکلی نداشته باشد. اکنون چهار سال است که مهر توقیف بر این فیلم خورده و این اتفاق باعث شده احمدرضا درویش تا زمان اکران «رستاخیز» از سینما فاصله بگیرد و فیلم تازه‌ای نسازد.


3- پیشنهاد تاباندن نور برای حل مشکل «رستاخیز»
پیشتر برای حل مشکل این فیلم، پیشنهادی مانند نورانی کردن چهره حضرت عباس(ع) از سوی مسئولان وزارت ارشاد مطرح شده بود اما این پیشنهاد از سوی سازندگان فیلم به دو دلیل فنی و دراماتیک پذیرفته نشد. اول این که گفته شد از لحاظ فنی امکان تاباندن نور وجود ندارد و دوم، در صورت نورانی کردن چهره، دیگر نمی‌توان عواطف و احساسات شخصیت حضرت عباس(ع) را در چهره‌ ایشان نشان داد. حتی به تازگی مجوز اکران خارجی فیلم «رستاخیز» صادر شده، اما همچنان امکان اکران عمومی آن در سینماهای کشور وجود ندارد.
4- نسخه قاچاق از کجا آمد؟
در نهایت پس از گذشت چهار سال از اکران کوتاه‌مدت فیلم «رستاخیز»، چند روز پیش نسخه غیرقانونی این اثر در شبکه اجتماعی یوتیوب، با دوبله عربی منتشر شد. در تمام صحنه‌های این نسخه، چهره حضرت عباس(ع) و حضرت علی‌اکبر(ع) به طور کامل و واضح نشان داده می‌‎شود و مدت زمان آن دو ساعت و 40 دقیقه است. این نسخه همان نسخه اصلی فیلم است که تاکنون در جشنواره فجر و چند رویداد سینمایی دیگر در خارج از کشور نمایش داده شده است. دیروز تا لحظه تنظیم این گزارش، هیچ‌کدام از عوامل و صاحبان فیلم درباره این اتفاق واکنشی نشان ندادند.   این که نسخه غیرقانونی فیلم «رستاخیز» چگونه در فضای مجازی منتشر شده است، همان طور که گفتیم فیلم برای نمایش در خارج از ایران مشکلی نداشته و در تعدادی از کشورهای عربی به ویژه جشنواره فیلم بغداد اکران شده است، بنابراین احتمال دارد  نسخه قاچاق فیلم از این طریق به فضای مجازی راه یافته و منتشر شده است.