با حضور وزیر جهادکشاورزی 53 طرح کشاورزی چهارمحال وبختیاری بهره‌برداری و کلنگ‌زنی شد

53 طرح کشاورزی با حضور وزیر جهادکشاورزی در استان چهارمحال وبختیاری بهره‌برداری و کلنگ‌زنی شد. این طرحها در بخش‌های آب و خاک، شیلات، آبزی پروری، بسته‌بندی و فرآوری محصول، دامپروری است.
این طرح‌ها با اعتباری افزون بر یکهزار و 650 میلیارد ریال با زمینه اشتغال 428 نفر در استان بهره‌برداری و عملیات ساخت تعدادی از آنها آغاز شد.
وزیر جهادکشاورزی در آیین بهره‌برداری از طرح‌های کشاورزی استان چهارمحال وبختیاری با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی و دامپروی، شیلات در ایجاد اشتغال و توسعه پایدار کشور گفت: توسعه زنجیره ارزش تولیدات و محصولات در اولویت برنامه‌های این وزارتخانه قرار دارد.
محمود حجتی افزود: جمع‌آوری محصولات، فرآوری، بسته بندی، تجهیرات، الزامات و آموزش‌های بخش دامپروری، کشاورزی و شیلات از مهمترین برنامه‌های در دست اجرای وزارتخانه برای ارزش آفرینی تولیدات کشاورزی است.


وی، به تکمیل زنجیره تولید در بخش‌های مختلف تاکید کرد و گفت: بحث تولید با تکمیل زنجیره محصولات در کشور یک اولویت است که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
وزیر جهادکشاورزی، به بحث تکمیل زنجیره تولید شیلات در استان چهارمحال و بختیاری نیز اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون در 3 استان شمال کشور از جمله مازندران، گیلان و گلستان سالانه 17 هزار تن ماهی استخوانی صید می‌شود که این میزان در استان چهارمحال وبختیاری 25 هزار تن در سال است.
حجتی به ظرفیت‌های طبیعی از جمله آب و خاک، منابع خدادادی استان و کشور اشاره کرد و گفت: با استفاده از علم و فناوری و نیروی انسانی ماهر باید از این ظرفیت‌های برای توسعه پایدار استفاده کرد.
* تولید پایدار باید تقاضا محور باشد
وزیر جهاد کشاورزی در آیین افتتاح اولین کارخانه تحقیقاتی، تولید خوراک دام، طیور و آبزیان کشور در چهارمحال و بختیاری گفت:اگر بناست تولید پایدار، اقتصادی و با هزینه کم و درآمد بیشتر انجام شود و بهره‌وری را افزایش دهیم، باید محصولی که تولید می‌شود در چارچوب یک قرارداد و زنجیره جای گیرد و تقاضا محور باشد. محمود حجتی افزود: غفلت ما نباید موجب آسیب به نظام و انقلاب شود، زمزمه‌هایی در گوشه و کنار در فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه صورت می‌گیرد که نباید تحت تاثیر قرار گرفت.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: باید نقدها بیان شوند ولی باید حواس خود را جمع کنیم زیرا افرادی قصد دارند اصل نظام را از ما بگیرند.
* کلنگ زنی احداث استخر و اجرای سیستم آبیاری کم فشار در باباحیدر
با حضور وزیر جهاد کشاورزی همچنین کلنگ‌زنی احداث استخر و اجرای سیستم آبیاری کم فشار در باغات خونیک باباحیدر انجام شد.مساحت در نظر گرفته شده برای احداث این استخر و اجرای سبستم آبیاری کم فشار 100 هکتار و اعتبار مورد نیاز 2.5 میلیارد تومان است.
* 25 طرح عشایری در چهارمحال وبختیاری بهره‌برداری شد
25 طرح عشایری هم با حضور وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان امور عشایر کشور در استان چهارمحال و بختیاری بهره‌برداری شد. برای اجرای این طرح‌ها بیش از 600میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.
بهره‌برداری از ایلراه، پل ارتباطی، پمپاژ آب، طرح‌های کشاورزی و طرح‌های آبخیزداری از جمله طرح‌های افتتاحی است که 12 هزار و 469 خانوار عشایری از این خدمات بهره‌مند می‌شوند.
* حجتی: بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری متحول می‌شود
وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تکمیل زنجیره تولید در استان چهارمحال و بختیاری، گفت: با توجه به پیگیری‌ها و حمایت‌های ملی و استانی شکل گرفته بزودی شاهد تحولات مهمی در این حوزه خواهیم بود.
محمود حجتی در ادامه سفر به استان چهارمحال و بختیاری از طرح‌های کشاورزی شهرستان اردل بازدید کرد.
وی افزود: باعث امیدواری است که مسئولان ارشد کشوری نظیر رئیس سازمان برنامه و بودجه با سفر خود به این استان و قول مساعد، بسترهای لازم را برای اجرای سریع‌تر و بهتر طرح‌های اقتصاد مقاومتی از جمله در بخش کشاورزی فراهم کرده‌اند.
وی ادامه داد: با توجه با حمایت‌هایی که در سطح ملی شکل گرفته است و اهتمام و پیگیری‌های استاندار این استان امید می‌رود بزودی طرح‌های مهم کشاورزی در این استان تکمیل و طرح‌های جدید آغاز شود.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های چهارمحال و بختیاری در بخش کشاورزی، خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های طبیعی و شرایط اقلیمی مناسب و نیروی انسانی توانمند این استان می‌تواند نیاز عمده کشور را در بسیاری از محصولات کشاورزی جوابگو باشد که تحقق این مهم نیازمند حمایت بیشتر و تخصیص امکانات و اعتبارات بیشتر است.
بهره‌برداری از مرحله دوم گاوداری صنعتی شیر گوشت این استان، دیدار از طرح‌های آبیاری تحت فشار، بازدید از سد بیدکان و خط انتقال آب کشاورزی به 9 روستا و اراضی 2300 هکتاری کشاورزی، بازدید از طرح‌های یکپارچگی و انتقال آب اراضی رستم‌آباد، قلعه‌رشید، دشت آلیکوه و دره‌گرم شهرستان اردل و آغاز عملیات اجرایی استخر مزارع خونیک باباحیدر شهرستان فارسان از جمله برنامه‌های محمود حجتی به چهارمحال و بختیاری بود.