احتمال موافقت ترامپ با تخصیص خط اعتباری 15 میلیارد دلاری به ایران

منابع آگاه از از احتمال موافقت رئیس جمهوری آمریکا با تخصیص خط اعتباری 15 میلیارد دلاری به ایران خبر دادند.
به گزارش یورونیوز، پایگاه خبری آمریکایی «دیلی‌بیست» در مقاله‌ای به نقل از چهار منبع آگاه نوشت که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در هفته‌های اخیر نسبت به طرح پاریس برای راه‌اندازی یک خط اعتباری 15 میلیارد دلاری با ضمانت پول نفت به ایران، ابراز تمایل کرده است.
طبق این گزارش مقام‌های وزارت خارجه آمریکا، اعضای دولت ترامپ و همین‌طور کسانی‌که در مذاکرات با ایران نقش‌ دارند از رفتار رئیس جمهوری آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که دونالد ترامپ برای بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات توافق هسته‌ای درحال در نظر گرفتن طرح فرانسه است.
چندی پیش خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که فرانسه به دنبال اختصاص خط اعتباری «15 میلیارد دلاری» به ایران در ازای اجرای کامل تعهدات برجامی ازسوی تهران است. اما به گفته منابع دیپلماتیک فرانسوی و ایرانی اجرای این طرح منوط به عدم مخالفت آمریکا است.


کریس مورفی، سناتور دموکرات و از مخالفان خروج آمریکا از برجام در حساب توییتری خود با لحنی کنایه ‌آمیز به این خبر واکنش نشان داد. آقای مورفی نوشت: «پس ترامپ قصد دارد به ایران 15 میلیارد دلار دهد تا به توافقی بازگردند که خودش آن را پاره کرد. چرا که به نظر او بدترین توافقی بود که تا به حال شاهد آن بوده است؟ سر درد گرفتم.»
پیش از این خبرگزاری بلومبرگ گزارش کرده بود که رئیس جمهوری آمریکا برای دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران درحال بررسی کاهش تحریم‌ها است و مخالفت جان بولتون منجر به برکناری وی از سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید شد.
بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشته بود که استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا از تصمیم ترامپ برای کاهش تحریم‌ها حمایت کرده است.
تد کروز، سناتور جمهوری خواه آمریکایی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری بلومبرگ گفت که کاهش تحریم‌ها برای گرفتن قرار ملاقات با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران «یک اشتباه خطرناک» است.
بن رودز، مشاور امنیت ملی دولت اوباما نیز به گزارش بلومبرگ واکنش نشان داد و در حساب توییتری خود نوشت: «اوباما تحریم‌ها را برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، کاهش داد. حال ترامپ می‌خواهد تحریم‌ها را برای گرفتن یک قرار ملاقات برای بازگشت به توافقی که پاره کرد، کاهش دهد. یک معامله درخشان.»
رئیس جمهوری ایران 11 سپتامبر (بیست شهریور) در آخرین گفتگوی تلفنی با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه به نقل از رسانه‌های ایران گفته است که از دیدگاه دولت، مجلس و مردم ایران در شرایطی که تحریم‌ها هنوز پابرجا باشد، مذاکره با آمریکا معنا و مفهومی ندارد.
* ترامپ: ایران می‌خواهد مذاکره کند
در همین ارتباط، با وجود تاکید مسئولان کشورمان بر ممکن نبودن مذاکره با آمریکا در شرایط کنونی، رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر مدعی شد که مقامات ایرانی خواهان دیدار و مذاکره با آمریکایی‌ها هستند.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا عصر پنجشنبه در جمع خبرنگاران در کاخ سفید در خصوص احتمال دیدار وی با حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان ادعا کرد: می‌توانم به شما بگویم که ایرانیان خواهان ملاقات هستند.
رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته نیز در پاسخ به سوال خبرنگاری در کاخ سفید که در خصوص دیدار روسای جمهوری ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل سوال می‌کرد، گفته بود: هر چیزی ممکن است!
وزیر امور خارجه آمریکا سه‌شنبه گذشته نیز در کنفرانس خبری مشترکی با استیون منوچین مدعی شد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند بدون هیچ‌گونه پیش‌شرطی با حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کند.
این درحالی است که حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای معرفی دو وزیر کابینه اظهارداشت: ما هیچ تصمیمی برای مذاکره دوجانبه با آمریکا نداشته و نداریم. با وجود پیشنهادات در این سال‌ها پاسخ ما منفی بوده است.
وی همچنین گفت: بحث دوجانبه با آمریکا به طور اصولی مطرح نیست اما ما گفتیم همان‌طور که آمریکا در 1+5 با ما بر سر مسائل هسته‌ای حرف می‌زد اگر همه تحریم‌ها را بردارد، حالا یا برگردد به برجام یا نه، باز هم امکان دارد در جلسات 1+5 حضور داشته باشد. این مشروط است که همه تحریم‌ها را بردارد. وقتی می‌گوییم مذاکره یعنی همه تحریم‌ها برداشته شود. حرف ما واضح و روشن است. خارجی‌ها گاهی برداشت‌های اشتباه می‌کنند. مترجمین گاهی حرف را بالا و پایین می‌کنند. اصول سیاست‌های ما را رهبر معظم انقلاب تعیین می‌کنند و همه ما مسیر واحدی را طی می‌کنیم؛ بنابراین آنچه که دشمنان فکر می‌کنند در کشور بین این دسته و آن دسته تفرقه وجود دارد، این طور نیست و در منافع ملی هیچ اختلافی وجود ندارد.