افتتاح بیش از 34 طرح صنعت آب و برق با حضور وزیر نیرو در استان یزد

سی و چهار طرح صنعت آب و برق از قبیل طرح‌های برق رسانی و تامین روشنایی، افتتاح نیروگاه خورشیدی فهرج و طرح آبرسانی به روستا با حضور وزیر نیرو در استان یزد به بهره‌برداری رسید.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رضا اردکانیان در اولین وهله از طریق ویدئو کنفرانس و به صورت همزمان 20 طرح برق رسانی و تامین روشنایی استان را در شهرستان‌های میبد، تفت، ابرکوه، بهاباد، خاتم، اردکان، بافق و یزد و همچنین سه طرح شبکه انتقال و فوق توزیع استان را افتتاح کرد.
افتتاح نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی فهرج که توسط بخش خصوصی احداث شده است، از دیگر برنامه‌های وزیر نیرو در سفر به استان یزد بود.
او همچنین پنج سامانه نوین گندزدایی آب آشامیدنی را به صورت همزمان در شهرستان‌های یزد، اردکان، خاتم، ابرکوه و بخش زارچ افتتاح کرد.


این سامانه‌ها با ظرفیت 2 هزار و 140 لیتر در ثانیه احداث شده و هدف از آن غیر فعال سازی تمامی ارگانیسم‌های مضر، تشکیل نشدن ترکیبات مضر، جلوگیری از از ایجاد آلودگی‌های احتمالی در شبکه‌های فرسوده یا آسیب دیده است.
دو مخزن ده هزار متر مکعبی ابرکوه و دو هزار متر مکعبی مهریز از دیگر طرح‌هایی بود که وزیر نیرو آن‌ها را به بهره‌برداری رساند.
همچنین اردکانیان طرح آب رسانی به 73 روستای استان یزد را به بهره‌برداری رساند که این طرح شامل 40 مجتمع آب رسانی با حجم عملیات 44 هزار و 550 متر لوله گذاری، بازسازی و شبکه توزیع است.
برای اجرای این طرح‌ها در مجموع بیش از 100 میلیارد تومان هزینه شده است.
رضا اردکانیان در مراسم بهره‌برداری از طرح آبرسانی به 73 روستای استان یزد، گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون به بیش 10 هزار و 200 روستای کشور با صرف اعتباری بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان به شبکه آب سالم و پایدار متصل شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه هر هفته 30 روستای کشور به شبکه آب شرب بهداشتی متصل شده است، ادامه داد: امروز جمعیتی بالغ بر 6.7 میلیون نفر از روستائیان کشور از آب سالم برخوردار شده‌اند؛ درحالی که این رقم پیش از کمتر از یک میلیون نفر بوده است.
وزیر نیرو تاکید کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در تلاشیم تا پایان دولت دوازدهم این جمعیت به حدود 10 میلیون نفر افزایش پیدا کند و هر سال یک هزار و 500 روستای کشور به شبکه آب سالم و پایدار متصل شوند.
اردکانیان تاکید کرد: وزارت نیرو با وجود اعمال شدیدترین تحریم‌های اقتصادی درصدد است تا پایان امسال 227 طرح بزرگ آب و برق با صرف اعتباری بالغ بر 33 هزار میلیارد تومان را بهره‌برداری برساند.
وی اضافه کرد: این وزارتخانه در استان یزد نیز 136 پروژه بزرگ آب و برق با اعتباری بالغ بر دو هزار و 200 میلیارد تومان در دست اجرا دارد. این طرح‌ها به طور متوسط 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و در راساس برنامه‌ریزی صورت گرفته درصددیم تا بخش قابل توجهی از این پروژه‌ها تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری برسد.
وزیر نیرو با تاکید بر اینکه در روستاهای مناطق کم آب و خشک نظیر یزد بایستی شاهد مهاجرت معکوس باشیم، تصریح کرد: جهت‌گیری برنامه‌های تولیدی، اقتصاد مقاومتی و اشتغال‌زایی ما باید به گونه‌ای باشد که جذابیت‌ محیط‌های روستایی و دهستان‌ها به میزانی افزایش یابد که سرمایه‌گذاران چه در بخش‌های خرد و کوچک و چه در بخش‌های بزرگ بتوانند سرمایه‌های خود را بیشتر روانه این نواحی کنند تا شاهد افزایش رونق تولید و فعالیت در روستاها باشیم.