معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خبر داد: تحویل 4 هزار و 300 واحد مسکونی به سیل زدگان

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: حدود 4 هزار و 300 واحد از 66 هزار واحد آسیب دیده از سیل، ساخته و به صاحبان آن‌ها تحویل شده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان این که حدود 4 هزار و 300 واحد از 66 هزار واحد آسیب دیده از سیل، ساخته و به صاحبان آن‌ها تحویل شده است. افزود: تا کنون 26 هزار واحد پی کنی، 20 هزار واحد پی کنی و پی سازی، 12 هزار واحد نصب اسکلت، 20 هزار واحد تکمیل فونداسیون، 5 هزار و 120 واحد مسقف و حدود 5 هزار واحد دیوار چینی شده است.
عزیز‌الله مهدیان گفت: امیدواریم تا پایان سال کار واحد‌های احداثی تمام شود، اما به دلیل تاخیر در پرداخت تسهیلات مرحله دوم این روند کند شده و ممکن است در استان‌های سرد سیر نتوانیم ساخت واحد‌های تخریب شده براثر سیل را تا پایان سال به اتمام برسانیم.وی افزود: تلاش می‌کنیم در این مناطق واحد‌ها را به سقف برسانیم تا در صورت بارندگی زیر سقف کار خود را ادامه دهیم.
اقای مهدیان گفت: واحد‌های مسکونی خسارت دیده براثر سیل پس از تعمیر اگر دوباره مشکل پیدا کند حتماً کارشناسی می‌شوند و پس از تخریب دوباره احداث خواهند شد.مهدیان ادامه داد: منابع مالی این کار پیش‌بینی شده و در استان‌ها وجود دارد.


او افزود: واحد‌هایی که سازه آن‌ها مشکل پیدا می‌کند اگر بخواهند دوباره آن را تعمیر کنند به دلیل خطرناک بودن آن سازه اجازه تعمیر نمی‌دهیم و باید برای آن واحد‌ها پرونده احداثی تشکیل شود.
مهدیان گفت: برای 66 هزار واحد احداثی شهری و روستایی تشکیل پرونده داده شده و بیشتر آن‌ها به بانک‌ها معرفی شده‌اند.
او افزود: تاکنون بیش از 129 هزار واحد تعمیری و احداثی به بانک‌ها معرفی کرده‌ایم که بانک‌ها با حدود 92 هزار واحد عقد قرار داد کرده‌اند.وی اضافه کرد: از 129 هزار واحد تعمیری و احداثی 38 هزار واحد احداثی و قرارداد آن‌ها منعقد شده است.
معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: 2 هزار و 700 میلیارد تومان تسهیلات برای واحد‌های احداثی و تعمیری و معیشتی به بانک‌ها معرفی کرده ایم.
معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در برخی استان‌ها مانند همدان، خراسان و مرکزی واحد‌هایی به دلیل بارندگی و نه به دلیل سیل آسیب دیدند که برخی از آن‌ها دچار خسارت جدی شده‌اند و باید تخریب شوند، اما مالکان آن‌ها پای کار نمی‌آیند و احساس خطر نمی‌کنند و نگران فصل سرما هستند. مهدیان گفت: در همه استان‌های سیل زده ستاد‌های معین مستقر هستند و بدون تعطیلی کار را به پیش می‌برند.
وی افزود: اعتبارات پیش‌بینی شده برای بخش مسکن مناطق سیل زده حدود 4 هزار 900 میلیارد تومان تسهیلات و 2 هزار و 900 میلیارد تومان کمک بلاعوض بود که همه این منابع مصوب و ابلاغ و تخصیص صد درصدی و پول آن نیز از خزانه دریافت شده است و هیچ مشکلی درباره منابع تا انتهای ساخت و ساز‌ها نداریم.
وی گفت: تسهیلات مرحله نخست کامل جذب شد و برای ساخت و ساز و تعمیر دیگر واحد‌ها تسهیلات مرحله دوم در 5 مرداد ماه مصوب و آخرین بانک 16 شهریور آن را ابلاغ کرده است که تا زمان رسیدن این تسهیلات به استان و سپس به شهرستان زمان می‌برد.
معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: 56 هزار واحد تسهیلات دریافت کرده و همه واحد‌های آسیب دیده از سیل کمک معیشتی و تعمیری بلاعوض گرفته‌اند.مهدیان افزود: تسهیلات مرحله دوم از منابع بانک هاست و دولت مابه التفاوت آن را پرداخت می‌کند.وی ادامه داد: ساخت و ساز مدارس با آموزش و پرورش و خیرین می‌باشد و تعمیر مدارس آسیب دیده تقریباً تمام شده است.