مرا به نشر اکاذیب متهم کردند وقت دفاع دهید



گروه ســــــــیاسی/ تا اینجا برنامه‌ها و گزارش‌های صدا و سیما از ماجرای «سحر خدایاری» دو مدعی روی دست این رسانه گذاشته. مدعیانی که می‌گویند صدا و سیما باید به آنها بابت ارائه پاسخ‌هایشان وقت بدهد؛ علی مطهری و شورای سردبیری خبرآنلاین. علی مطهری از صدا و سیما بابت پاسخ دادن به مطالبی که علیه او در برنامه «پرونده ویژه» شبکه سه سیما مطرح شده بود، وقت خواسته. شورای سردبیری خبرآنلاین هم همین اقدام را درباره گزارش بخش خبری 20:30 در روز چهارشنبه انجام داده است. اعتراض هر دوی اینها یک نقطه مشترک دارد؛ ایراد اتهام صدا و سیما به آنها در خصوص نشر اکاذیب. بخش خبری 20:30 در گزارشی که روز چهارشنبه پخش کرد، سایت خبری «خبرآنلاین» را متهم کرد که برای اولین بار موضوع محکومیت
6 ماهه سحر خدایاری را منتشر کرده. شامگاه پنجشنبه نیز در میزگردی که شبکه سوم سیما به بهانه آسیب‌شناسی خودسوزی و فوت سحر خدایاری پخش کرد، علی مطهری بابت توئیتی که درباره محکومیت 6 ماهه وی نوشته بود توسط یکی از شرکت‌کنندگان به نشر اکاذیب متهم شده بود.


علی مطهری در نامه‌ای خطاب به علی عسکری، رئیس سازمان صدا‌و‌سیما نوشته است: «با سلام، نظر به اینکه در برنامه زنده شبکه ۳ سیما در پنجشنبه شب، اینجانب را متهم به نشر اکاذیب درباره فوت مرحومه سحر خدایاری به قصد کسب رأی کردند، مستدعی است طبق ماده واحده مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام ترتیبی اتخاذ کنید که اینجانب به مدت دو برابر زمانی که درباره این بنده به تصریح و به تلویح نشر اکاذیب کردند، در همان زمان از شبانه روز در شبکه ۳ سیما از خود دفاع کنم.» او در پایان این نامه هم با لحنی کنایه‌آمیز خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما آورده است: «امیدوارم این درخواست به سرنوشت درخواست مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بعد از مناظره کذایی انتخابات سال ۸۸ دچار نشود.» روز پنجشنبه ویژه‌ برنامه‌ای با عنوان «پرونده ویژه» درباره بررسی حواشی مرگ سحر خدایاری روی آنتن زنده شبکه سه رفت که در آن اظهارات علی مطهری در خصوص این اتفاق نیز مورد انتقاد قرار گرفت. در بخشی از همین برنامه محمدمهدی توکلی، حقوقدان که میهمان تلفنی بحث بود با اشاره به صادرنشدن حکم برای سحر خدایاری، علی مطهری را بابت اظهارنظر در این رابطه به «نشر اکاذیب» متهم کرد و گفت: «مصونیت نماینده مجلس اصل 86 قانون اساسی است که از آن سوء برداشت شده.نمایندگان در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهارنظر و رأی خود آزاداند. نه در توئیت زدن و اظهار نظر کردن و فضای جامعه را به هم ریختن. نمی‌توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‌اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده‌اند تعقیب یا توقیف کرد. آیا توئیتر هم صحن مجلس است؟»
علی مطهری در توئیتی روز سه‌شنبه نوشته بود: «مرگ سحر دختری که به خاطر ورود پسرانه به استادیوم آزادی بازداشت و در اثر شنیدن محکومیتش به 6 ماه زندان خودسوزی کرد، حاکی از بی‌تدبیری مسئول مربوط است. فرضاً کار او غیر قانونی بوده، کافی بود چند کلمه نصیحت شود نه محکوم به زندان. حفظ نظام به این کارها نیست.» علاوه بر کارشناس دعوت شده در صدا‌و‌سیما، خبرگزاری میزان هم مطهری را متهم کرده که «دروغ ضد انقلاب» را در این رابطه تکرار کرده است. مطهری البته در ادامه با نوشتن توئیتی دیگر که روز پنجشنبه آن را منتشر کرد به اصلاح اشتباه خود پرداخت و توضیح داد: «درموضوع خانم سحر خدایاری می‌پذیریم که حکم دادگاه صادر نشده بوده، ولی این خبر قطعی است که درمراجعه سحر به دادگاه، شخص غیرمسئولی به او گفته به۶ماه حبس محکوم شده‌ای. اساساً چرا موضوعی به این کوچکی که با چند کلمه نصیحت قابل ختم بوده دادگاهی شده است. البته ما خودکشی را گناه بزرگی می‌دانیم.» هنوز معلوم نیست که آیا صدا‌و‌سیما درخواست مطهری برای دادن فرصت پاسخگویی را اجابت می‌کند یا خیر؟ اما باقی نمایندگان مجلس و مسئولانی که نظیر سید فرید موسوی و محمد جواد آذری جهرمی در بخش خبری 20:30 متهم به همسویی با «بازی دشمنان» در این زمینه شده بودند هنوز واکنشی نداشته‌اند.
دیروز عصر نیز نامه شورای سردبیری خبرآنلاین به رئیس سازمان صداوسیما منتشر شد. در این نامه گزارش بخش خبری روز چهارشنبه 20:30 «رفتار غیرحرفه‌ای و غرض آلود» توصیف شده است. شورای سردبیری خبرآنلاین توضیح داده که خبر محکومیت سحر خدایاری به حبس
6 ماهه توسط خواهر وی عنوان شده و بجز این رسانه نیز، سایت‌ها و خبرگزاری‌های دیگری نیز آن را بازنشر داده بودند. شورای سردبیری خبرآنلاین در نامه خود به تکرار این ادعا علیه این سایت خبری در دو شب متوالی اعتراض کرده و نوشته‌اند: «این اقدام بخش خبری۲۰:۳۰ همزمان است با فعالیت فعالان فضای مجازی که اکثر آنها فاقد نام واقعی هستند و برخی از متون همین افراد در تلویزیون منتشر می‌شود. امید است صداوسیما ارتباط خود با لشکر توئیتری غیرخوشنامی که این روزها همت خود را بر دفاع از بخش خاصی از معاونت سیاسی سازمان متمرکز کرده‌اند به‌گونه‌ای باورپذیر تکذیب کند.» شورای سردبیری خبرآنلاین از رئیس صدا‌وسیما خواسته‌اند تا «مطابق ماده ۳۰ اصلاحی اساسنامه سازمان صداوسیما مصوبه۲۳خرداد ۸۸ مجمع تشخیص مصلحت نظام، فرصتی در اختیار این خبرگزاری قرار گیرد تا پاسخ اکاذیب مطروحه در بخش خبری مذکور داده شود.» البته بخش خبری 20:30 روز چهارشنبه که در آن مصاحبه‌ای هم با پدر سحر خدایاری پخش شده بود، موجب انتقادات دیگری نیز شده بود. بخصوص اینکه صدا‌و‌سیما بعد از انتشار خبر درگذشت این دختر هوادار فوتبال در روز دوشنبه به مدت 48 ساعت هیچ واکنشی به موضوع نشان نداده بود. حتی سید مرتضی فاطمی، چهره رسانه‌ای اصولگرا و از مجریان شبکه افق نیز به این گزارش اعتراض کرد و آن را اقدامی «غیر حرفه‌ای» خواند. او با اشاره به مصاحبه پخش شده از پدر سحر خدایاری در این بخش خبری نوشت: «وقتی برای همه سوژه‌های این شکلی، یک خبرنگار می‌گذارید، علاوه بر اینکه با اعتبار طرف بازی می‌کنید (خودش شاید نفهمد و تن دهد) اعتبار خبر و آنتن را هم به باد می‌دهید. مخاطب آنلاین امروز که لحظه‌ای و از کانال‌های متعدد دیتا می‌گیرد با چنین مزخرفی اقناع نمی‌شود، عصبانی می‌شود.» پروانه سلحشوری نماینده تهران هم در واکنش به این گزارش در توئیتی نوشت: « ما که به سناریو سازی ها و فحش شنیدن ها عادت داریم اما با جعلی خواندن مرگ یک دختر فوتبال دوست، شرافت و آخرت و انسانیت خود را فدای سناریوی انگ زدن به آن دختر، به قصد تخریب و ضد انقلاب خواندن دیگران نکنید. تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.»