تدارک برای عبور از ترامپ

گروه بین الملل: سومین مناطره تلویزیونی نامزدهای حزب دموکرات‌ آمریکا اختلافات عمیق داخلی آنها را آشکار کرد. دراین مناطره تلویزیونی دموکرات‌ها در هیوستون فقط دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در مرکز توجه قرار گرفته بود. کاندیداهای دموکرات به شدت از «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا انتقاد کردند. تجلیل از باراک اوباما، چهل و چهارمین رئیس جمهوری آمریکا و ستایش از کارنامه هشت ساله او در کاخ سفید را می توان وجه اشتراک تمامی نامزدهای حاضر در سومین مناظره دموکرات ها دانست.
سه زن و هفت مرد که برای نامزدی ریاست جمهوری در حال رقابت بودند، گفتند که آنها ترامپ را رقیب خود می‌دانند. کسی که از میان این ۲۰ کاندیدا بتواند رای بیشتری به خود اختصاص دهد در گردهمایی رسمی حزب در ژوییه سال آینده به عنوان نامزد رسمی حزب در انتخابات شرکت خواهد کرد.
« جو بایدن» معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا در ۳۰ دقیقه اول مناظره بهترین لحظات کارزار انتخاباتی خود را از زمان ورود به عرصه رقابت ها پشت سر گذاشت. نامزد پیشتاز دموکرات ها به طور خاص در برابر برنی سندرز که در انتقاد از طرح نظام بیمه خدمات درمانی وی انتقادهای تندی را مطرح می کرد واکنش متناسبی نشان داد.
جو بایدن پس از مناظره در صفحه توئیتر خود مدعی شد که با موفقیت نشان داده است تنها نامزدی است که می تواند نتایج درخشانی برای خانواده ها و کارگران آمریکایی به ارمغان بیاورد.


«جولیان کاسترو» وزیر پیشین مسکن در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما گفت که رئیس جمهور و مجلس سنا به دست دمکرات‌ها خواهد افتاد و باید به دوره بعد از ترامپ فکر کرد.
«بتو اورورک» هواداران عضو پیشین مجلس نمایندگان آمریکا (از ایالت تگزاس) از عملکرد او طی ماه های اولیه کارزار انتخاباتی ناراضی بودند اما مناظره پنجشنبه شب و انتقاد او از وضعیت کنترل سلاح در ایالات متحده هنگام اشاره به تیراندازی اخیر در تگزاس می تواند برای طرفداران بتو اورووک نوید دهنده فصل جدیدی در کارزار انتخاباتی او باشد.
نامزدهای دموکرات بر سر اینکه صاحبان سلاح‌ را برای تحویل سلاح‌های تهاجمی خود مجبور کنند و اینکه آیا هر نوع سلاحی باید آزاد و دولت تا چه حد در کنترل سلاح دخیل باشد، اختلاف‌نظر شدیدی داشتند.
«کاملا هریس» سناتور ایالت کالیفرنیا مناظره پنجشنبه شب را طوفانی آغاز کرد. او ضمن استفاده از شعار کارزار انتخاباتی سال ۲۰۰۸ باراک اوباما («بله ما می توانیم») از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی ایالات متحده انتقاد کرد. او در پایان مناظره نیز خطاب به دونالد ترامپ گفت: «خوب حالا رئیس جمهور ترامپ می توانید به تماشای شبکه محبوب خود فاکس نیوز بپردازید!»
اختلاف در بیمه درمانی
موضوع بیمه درمانی هم در مناظره تلویزیونی دموکرات‌ها یکی از مهمترین موضوعات بود. الیزابت وارن: سناتور ایالت ماساچوست که در هفته های اخیر شاهد افزایش محبوبیت خود بود پنجشنبه شب نتوانست عملکرد موفقیت آمیزی در برابر انتقادهای جو بایدن داشته باشد. این در حالی است که از او در حال حاضر به عنوان مهمترین رقیب جو بایدن نام برده می شود. یکی از مشکلات الیزابت وارن در مناظره پنجشنبه شب این بود که تنها به پرسش های که از او پرسیده می شد پاسخ می داد و وارد بحث با دیگر نامزدها نمی شد.
وارن  و «برنی ساندرز» از جناح چپ حزب دموکرات گفتند که یک بیمه درمانی کاملاً دولتی را می‌خواهند. اما این نظر با مخالفت جو بایدن، معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا روبرو شد. او گفت که سیستم دولتی بیمه درمانی پرهزینه و گران است و بیمه درمانی باید خصوصی بماند و فقط بر بهبود برنامه بیمه درمانی باراک اوباما تمرکز کرد.
بازگشت به توافقنامه اقلیمی
همه نامزدهای دموکرات بر سر تلاش بیشتر برای حفظ محیط زیست و بازگشت به توافقنامه اقلیمی پاریس توافق داشتند.
الیزابت وارن گفت: «تا زمانیکه در واشنگتن پول مهم‌تر از آینده ماست، نمی‌توانیم چیزی را که می‌خواهیم تغییر بدهیم.» 
باوجود اختلافات عمیقی که میان نامزدها بر سر موضوعات مختلفی وجود داشت اغلب آنها در مورد خروج سربازان آمریکایی از افغانستان نظر واحدی داشتند و بر خروج این نیروها و پایان جنگ در اسرع وقت تاکید کردند.
نامزدهای دموکرات نوید سیاستی را دادند که دیگر آمریکا را به جنگی سوق ندهد و با همپیمانان خود هماهنگی بیشتری داشته باشد.
در حالی که همچنان بیش از یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ و رقابت نامزد منتخب دموکرات ها با دونالد ترامپ باقی مانده است جو بایدن همچنان در نظرسنجی ها با محبوبیت ۲۶ درصدی پیشتاز است. بسیاری از دموکرات ها بر این باور هستند که او تنها نامزدی است که می تواند دونالد ترامپ را شکست دهد. معاون پیشین باراک اوباما بین طبقه کارگر آمریکا و سیاهپوستان محبوبیت زیادی 
دارد.
برنی سندرز با محبوبیت ۱۷ درصدی در نظرسنجی ها پس از جو بایدن در جایگاه دوم قرار دارد اما بسیاری از تحلیلگران رقیب اصلی جو بایدن در مقطع فعلی را الیزابت وارن می دانند که با ۱۶ درصد در جایگاه سوم قرار گرفته است. برنی سندرز و الیزابت وارن پنجشنبه شب به نظر می رسید که جبهه مشترکی در برابر جو یادن تشکیل داده اند و در برابر معاون پیشین باراک اوباما از انتقاد از یکدیگر پرهیز می‌کردند.