آری شفاف دولت به حضور زنان در ورزشگاه

تمهيدات دولت براي حضور زنان درورزشگاه
سخنگوي دولت در پاسخ به پرسشي درباره پاسخ دولت به مطالبات زنان براي ورود به ورزشگاه‌ها و مطالبات اجتماعي آنها، اظهار کرد: جامعه هم مطالبات اقتصادي، سياسي و اجتماعي دارد و هيچ کدام از اين مطالبات به نفع ديگري قابل حذف نيست. دولت تمهيداتي مي‌انديشد تا انتخابات با مشارکت حداکثري برگزار شود و مردم گزينه‌هاي زيادي براي انتخاب پيش روي خود داشته باشند. يکي از پاسخ‌هاي محکم ايران به تحريم‌کنندگان، انتخاباتي با حضور پرشور مردم است. علي ربيعي با بيان اينکه در حوزه مطالبات اجتماعي زنان اعتقاد به يک گام پيش ده‌گام به پس نداريم، تصريح کرد: خواست زنان در جايگاه‌هاي اجتماعي حرف درستي است. مسئوليت زنان در برخي وزارتخانه‌ها به 30درصد رسيده است. 66 درصد اشتغال را زنان تشکيل مي‌دهند. موضوع مرحومه سحر و حضور زنان در ورزشگاه‌ يکشنبه پيش در دولت مطرح شد. دولت موافق حضور زنان در ورزشگاه‌هاست و طبق گزارش وزير ورزش، زيرساخت‌هاي لازم مثل معبر، مکان، سرويس‌هاي جداگانه در همه ورزشگاه‌ها که مسابقات ملي و ليگ برگزار مي‌شود، آماده است و ورزشگاهي نيست که اين زيرساخت‌ها را نداشته باشد. وي افزود: خانم‌ها فعلا مي‌توانند در همه بازي‌هاي ملي حضور يابند. با رعايت ملاحظات شرايط دارد به سمتي پيش مي‌رود که زنان در مسابقات ليگ حضور يابند. تاکيد شد که تصميم‌گيري‌ها بايد سرعت داشته باشد. توصيه مي‌کنيم که مردان هم بايد ملاحظات اخلاقي را رعايت کنند تا برخي نگراني‌ها رفع شود. ما براي همه اين نگراني‌ها احترام قائل هستيم. سخنگوي دولت در مورد خودسوزي دختري که از هواداران فوتبال بود، گفت: گزارش‌هايي تهيه و ابعاد موضوع بررسي مي‌شود.
منعي وجود ندارد
معاون حقوقي رئيس‌جمهوري هم با تاکيد بر اينکه ورود خانم‌ها به استاديوم هيچ منع قانوني ندارد، اظهار کرد: سلب حق معنايي ندارد و دولت هم همين موضع را دارد و معتقد است که بايد از اين مساله حمايت کنيم. لعيا جنيدي گفت: صحبت من کاملا مشخص و يک جمله است؛ ورود خانم‌ها به استاديوم هيچ منع قانوني ندارد. دولت تاکنون چند مرتبه شرايط را فراهم کرده است و بعد از اين بيشتر شرايط را فراهم مي‌کند. معاون حقوقي رئيس‌جمهوري همچنين در پاسخ به اين پرسش که گفته مي‌شود مراجع مخالف حضور بانوان در ورزشگاه هستند و وزارت ورزش نيز قادر به اعمال نظر خود نيست، اظهار کرد: دولت حتما سعي مي‌کند با تعامل اين مساله را حل کند واين تصميم جدي دولت است. وي افزود: البته دولت از قبل هم در چندين موقعيت و مسابقه سعي کرده اين فرصت را مهيا کند و بعداز اين بيشتر هم ان‌شاء‌ا... با تعامل تلاش مي‌کند که مسيرش همين باشد.


در يک دوراهي مانده‌ايم
رئيس دفتر رئيس‌جمهور اما از زاويه‌اي ديگر به حضور زنان در ورزشگاه‌ها نگاه مي‌کند و در پاسخ به سوالي درباره حاشيه‌هاي خودسوزي و مرگ دختري طي روزهاي گذشته توضيح داد: معاون زنان و امور خانواده رئيس‌جمهور در اين زمينه مامور شدند و گروهي را براي عيادت و صحبت با خانواده او فرستادند و در همان زمان هم در گزارش ارائه شد. خانواده‌اش گفته بودند که ايشان مشکلاتي داشته است. ما با خانواده اين فرد همدردي مي‌کنيم و از طرف ديگر به هيچ وجه اين نوع اقدامات و خودسوزي را تاييد نکرده و نمي‌پسنديم از طرف ديگر هم حرکتي انجام نمي‌دهيم که باعث اين قبيل اقدامات شود واعظي با بيان اينکه ما بايد به نوعي دنبال کننده حقوق خانم‌ها باشيم، اظهارداشت: امروز رئيس‌جمهوراعلام کردند که ‌ايام انتخابات چه مجلس و چه رياست‌جمهوري بهترين فرصت است که بتوانيم‌اين خواسته‌هاي خود را بيشتر مطرح کنيم و ما همچنان اين موضوع را پيگيري مي‌کنيم تا بدانيم چرا به اينجا رسيده است. رئيس دفتر رئيس‌جمهوري در پاسخ به سوالي درباره مطالب حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: اين چيز جديدي نيست ما چند ماه قبل در دولت بحث کرديم و تصميم گرفتيم. ما در يک دوراهي مانده‌ايم از يک طرف معتقديم اگر فضاي ورزشگاه‌ها مناسب حضور خانم‌هاي محترم باشد از نظر ما منعي ندارد ولي با فضاي فعلي با اين ميزان فحش و درگيري اين مصلحت نيست.
راهکار پروين
علي پروين، فوتباليست قديمي هم مي‌گويد: «من چند سال پيش گفتم اگر خانم‌ها را به ورزشگاه راه بدهند فضا يک مقدار از فحش‌دادن و حاشيه‌ها پاک‌تر و سالم‌تر مي‌شود و فرهنگسازي مي‌شود. ولي اگر راه ندهند، شرايط مثل سابق است و چيزي درست نمي‌شود. البته در نهايت که ما را مجبور مي‌کنند بانوان را به ورزشگاه راه دهيم. يعني فيفا يک کاري مي‌کند که حتما خانم‌ها را راه دهيم. خب، چه بهتر که خودتان تصميم بگيريد يک قسمت ورزشگاه را به بانوان اختصاص دهيد. چه ايرادي دارد؟ چه مشکلي دارد؟ حتما بايد فيفا فشار بياورد ما خانم‌ها را راه دهيم؟ درست مانند بازي پرسپوليس مقابل کاشيما در فينال آسيا».
موضع دولت شفاف و مغايرتي وجود ندارد
پيرو اعلام موضع دولت درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها، تيتر برخي رسانه‌ها به گونه‌اي است که گويي موضع سخنگوي دولت با موضع رئيس دفتر رئيس‌جمهور متفاوت است. اين درحالي است که سخنگوي دولت ضمن اعلام «موافقت دولت با حضور زنان در ورزشگاه‌ها» و تاکيد بر «آماده بودن زيرساخت‌هاي لازم مثل معبر، مکان، سرويس‌هاي جداگانه در همه ورزشگاه‌ها»، گفت: «توصيه مي‌کنيم که مردان هم بايد ملاحظات اخلاقي را رعايت کنند تا برخي نگراني‌ها رفع شود». اين توصيه، همان نکته‌اي است که مورد توجه رئيس دفتر رئيس جمهور هم قرار گرفت و گفت: «اعتقاد ما اين است که اگر فضاي ورزشگاه‌ها مناسب حضور خانم‌ها باشد از نظر ما منعي ندارد، اما با فضاي فعلي که طرفداران تيم‌ها عليه يکديگر فحش مي‌دهند و درگيري وجود دارد حضور زنان در ورزشگاه به مصلحت نيست. اگر فضا در ورزشگاه اخلاقي و درست باشد از نظر ما حضور زنان در ورزشگاه‌ها منعي ندارد». همان‌گونه که اعلام موضع سخنگوي دولت و رئيس دفتر رئيس جمهور نشان مي‌دهد، دولت موافق حضور زنان در ورزشگاه‌هاست و تمام تمهيدات لازم آماده شده است و تنها نگراني مشترک بيان‌شده در سخنان هر دو مقام، مربوط به «ملاحظات اخلاقي» و «فضاي مناسب ورزشگاه‌ها براي حضور زنان» است که براي رفع آن، راهکارهايي مانند صحبت وزير ورزش با ليدرها براي تلطيف فضاي اخلاقي ورزشگاه‌ها انديشيده شده و با اجراي اين تدابير، انتظار مي رود شاهد حضور زنان در ورزشگاه‌ها باشيم.