تندروی، مردم را غصه‌دارتر می كند

رئيس‌جمهور در جلسه هيات دولت با تأکيد بر اينکه در سايه درس‌آموزي از ابا عبدا... حسين(ع) و حادثه کربلا، پيروزي نهايي از آن ملت ايران خواهد بود، اظهار داشت: امروز وظيفه اصلي همه مسئولان و کارگزاران نظام اعم از دولتي و غيردولتي و ايستادن واقعي در کنار امام حسين(ع)، تلاش براي رفع مشکلات مردم و يادآوري عزت و صبوري در برابر فشارهاي حداکثري دشمنان به مردم است. حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني با بيان اينکه امروز در شرايطي هستيم که درس‌آموزي از حادثه کربلا بيش از هر زمان ديگري ضرورت دارد، گفت: منطق دشمن اعمال فشار حداکثري بر ملت ايران است همچنان که در کربلا هم اعمالي انجام دادند که صرفاً بر مبناي فشار حداکثري و ظلم بيشتر بود و الا لشکر هزاران نفري در برابر 72 نفر نيازي به بستن آب نداشت. اهم اظهارات رئيس‌جمهور در ادامه آمده است:
منطق امام حسين(ع) منطق انسانيت، شرف و مردانگي است. امروز ما بايد همان راه و مسير را انتخاب کنيم، در حالي که دشمن فشار حداکثري را وارد مي‌کند، مسير ما ايستادگي و مقاومت است. آمريکا بايد بفهمد که جنگ‌طلبي و جنگ‌طلبان سودي ندارد و بايد جنگ‌طلبان را کنار گذاشته و سياست‌هاي جنگ‌طلبي و فشار حداکثري را رها کند. منطق جمهوري اسلامي ايران استفاده از فناوري صلح‌آميز هسته‌اي است و در برجام نيز منطق ما تعهد در برابر تعهد است، اگر آنها به تعهد خود عمل کنند ما نيز عمل مي‌کنيم و اگر آن را ناقص عمل کنند ما نيز چنين خواهيم کرد.
گام سوم کاهش تعهدات برجامي مهم‌ترين گام جمهوري اسلامي محسوب مي‌شود و قابل مقايسه با دو گام قبلي نيست و اگر ضرورت داشته باشد در آينده باز هم گام‌هاي ديگر را برخواهيم داشت.
امروز چهره جمهوري اسلامي ايران در جهان به عنوان چهره‌اي صلح‌طلب و متعادل مطرح است. هيچ‌گاه آغازگر تجاوز و تحريم نبوديم و ابتدائاً تعهد را نشکستيم و آنها بودند که تعهد را زير پا گذاشتند و اين منطق مهمي است که از آن برخوردار هستيم.


امروز بايستي روحيه وحدت و يگانگي در کشورمان بيش از هر زمان ديگري باشد. انتخابات بايد موجب وحدت بيشتر در جامعه باشد و آحاد و اقشار مختلف مردم اعم از زنان و کارگران هر مشکلي که به ذهن‌شان مي‌آيد و احساس مي‌کنند که حقوق‌شان مراعات نمي‌شود، راه اصلي براي کسب حق خودشان انتخابات است. بايد در انتخابات ديدگاه‌هاي خود را اعلام کنند و افرادي را انتخاب کنند که حقوق‌شان را سريع‌تر و زودتر به دست‌شان ‌برسانند و غير از اين هيچ راه ديگري وجود ندارد.
انتقاد و سخن گفتن هيچ ايرادي ندارد، اما راه اصلي براي پيروزي و رسيدن به حق بيشتر انتخابات است. بايد در انتخابات حضور فعال داشته باشيم و نبايد انتخابات مايه انشقاق و دودستگي در جامعه شود، بلکه بايد به وحدت و انسجام بيشتر بينجامد. در شرايطي که دشمن همه فشارهاي اقتصادي را به‌کار گرفته است. نبايد برخي از تندروي‌ها و مسيرهاي غيردقيق که مردم را آزار مي‌دهد در جامعه اجازه بروز پيدا کند، چرا که مردم به اندازه کافي با غصه و سختي مواجه هستند و نبايد اجازه داد که براساس بي‌دقتي‌ها غصه جديدي بر مردم وارد شود.
امروز در شرايطي هستيم که بايد حرف و نداي مردم را بهتر بشنويم و اگر مي‌خواهيم در خيمه‌گاه امام حسين(ع) قرار داشته و روبه‌روي يزيد باشيم، وظيفه داريم که مشکلات مردم را برطرف کرده و مردم را تقويت کنيم تا از اين پيچ تند عبور کنيم و بي‌ترديد با ايستادگي و مقاومت دشمن را مأيوس خواهيم کرد و همه بايد آگاه باشيم که اگر خداي ناکرده دچار اختلاف و دوقطبي شويم، راه براي پيروزي دشمن هموار و آسان خواهد شد. در ماه‌هاي اخير به‌رغم فشار دشمن شاهد علائم مثبتي در عرصه‌هاي مختلف به‌ويژه در زمينه اقتصادي هستيم. امروز همه شاخص‌ها به‌ويژه در بورس، ارز خارجي و اميدي که در زمينه رشد اقتصادي و سرعت توليد ايجاد شده بسيار دلگرم‌کننده است و نشان‌دهنده اين است که با ايستادگي و مقاومت خود مي‌توانيم دشمن را مأيوس و به پيروزي برسيم.
نبايد حادثه عاشورا و کربلا به هيچ عنوان جناحي شود. اگر در مجالس عزاي امام حسين(ع) سخنران و مداح بخواهد، حادثه عاشورا را در خدمت خود و جناح خود قرار دهد، اين موضوع خيانت به ابا عبدا... الحسين(ع) است. امام حسين(ع) براي نجات همه انسان‌ها و الگوي همه بشريت است. خوشبختانه امسال موارد کمي از سخنان تفرقه‌انگيز شنيده شده و تعداد کساني که به دنبال ايجاد دو قطبي کاذب بودند، اندک بوده و قابل اعتنا نيست و اين از موفقيت‌هاي بزرگ ملت ايران است.
عشق به امام حسين(ع) بايد همه ما را زير يک خيمه و پرچم جمع کند اگر امام حسين(ع) در برابر مشکلات صبوري نکرده و در برابر سخنان نادرست سر فرود مي‌آورد، پيروزي و موفقيتي نيز حاصل نمي‌شد. همچنان که امام حسين(ع) خطاب به دشمن فرمود اگر پيشنهاد شما ذلت‌بار باشد و با منطق و آرمان‌ها و اصول ما سازگار نباشد، آن را نمي‌پذيريم. مسير امام حسين(ع) عزتمندانه و توأم با منطق و استدلال بود و امروز ما هم بايد همان مسير را انتخاب کنيم.