نپذیرفتن FATF خودتحریمی است

علی ربیعی سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های دولت برای مقابله با فساد بیان کرد: اولین گام برای مقابله با فساد،
از بین بردن زمینه‌های فساد یعنی تفاوت قیمت‌ها، یارانه‌ها و وام‌های بانکی و همچنین گلوگاه‌های فساد مثل مزایده‌ها و مناقصه‌ها، مجوزها و اختیارات است. دولت بر گلوگاه‌ها و زمینه‌های فساد متمرکز شده است و همچنین قوانینی که زمینه‌ساز فساد شده‌اند نیز محدود شده است. سخنگوی دولت اظهارکرد: شفافیت یکی از راه‌های مقابله با فساد است و همین که آمار و اطلاعات بر روی سایت‌ها قرا می‌گیرد، راهی برای مقابله با فساد است؛ البته متاسفانه مبارزه با فساد به
مبارزه با فاسد محدود شده است و برخورد انضباطی با فاسد لازم است، اما مقابله با فساد نیز اهمیت دارد. گاهی اسامی افرادی اعلام می‌شود که معلوم نیست اتهامی متوجه آنها باشد یا گاهی اسامی برخی فاسدان اعلام می‌شود و برخی اعلام نمی‌شود. به هر حال دولت در کنار قوه قضاییه با فساد مقابله می‌کند. به گزارش ایرنا، ربیعی درباره اینکه گفته می‌شود دولت و مجلس با مجمع تشخیص مصلحت به نتیجه رسیده‌اند که FATF بررسی نشود، گفت FATF: اصلا ورای مسائل تحریم مدنظر دولت قرار دارد و دولت بر مواضع خود درباره FATF پافشاری می‌کند. اگر تحریم هم وجود نداشته باشد، بدون FATF مبادله بانکی انجام نمی‌شود؛ یعنی نپذیرفتن FATF خودتحریمی است FATF. آنقدر چکش کاری شده است تا آثار منفی آن از بین برود وما برای کار با بانک‌های دنیا به FATF نیاز داریم.



نتانیاهو دروغ گفتن را متوقف کن!
یک دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به ادعای نتانیاهو درباره وجود یک سایت مخفی هسته‌ای در ایران گفت: زمان آن رسیده که او دروغ گفتن را متوقف کند. سید حسین موسویان در صفحه توییتر خود نوشت: نتانیاهو باز مدعی شد که ایران یک سایت مخفی برای ساخت بمب هسته‌ای داشته است. او در کتاب "مبارزه با تروریسم" در سال ۱۹۹۵ مدعی شد که ایران ظرف ۳ تا ۵ سال به بمب هسته‌ای دست خواهد یافت. او هم‌چنین در سال ۲۰۰۲ به کنگره آمریکا گفت "عراق سانتریفیوژهای فعال با سایز یک ماشین لباسشویی دارد." زمان آن رسیده که دروغ را متوقف کند.به گزارش ایسنا، به نقل از اورشلیم‌پست، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنفرانسی خبری مدعی شد که یک «سایت تسلیحات هسته‌ای اعلام نشده» ایران را در آباده واقع در جنوب اصفهان یافته است. نتانیاهو با انتشار برخی «عکس‌های ماهواره‌ای» که طبق ادعای او در ماه ژوئن گرفته شده‌اند، مدعی شد که ایران پس از آگاهی یافتن از این که این سایت هسته‌ای لو رفته است، اقدام به نابودی این سایت و سرپوش‌گذاری کرده‌ است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آوریل سال ۲۰۱۸ در ادعایی بی‌اساس گفت که جاسوسان موساد به هزاران سند هسته‌ای از تهران دست یافته‌اند که نشان می‌دهد ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای بوده است.

برجام راه‌حل اروپایی ندارد
هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان به تازگی در گفت‌وگو با روزنامه فونکه مدین، تصمیم ایران برای کاهش تعهدات برجامی‌ را «اقدامی کاملا خطا» خواند و از ایران خواست تا به الزامات پیش‌بینی شده در برجام عمل کند. درهمین رابطه حشمت‌الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به سخنان هایکو ماس گفت: واقعیت این است که اروپا تا به حال اقدامی را برای حفظ برجام انجام نداده است. حفظ برجام نیازمند چیزهایی مثل اینستکس و دیگر ساز و کارها نیست که مدت زمان زیادی را نیز صرف کند. اگر اروپایی‌ها به تعهدات خود در برجام عمل می‌کردند، به‌طور طبیعی ۷۰ میلیارد دلار موافقتنامه پسا برجامی بین ایران و اروپا اجرا می‌شد و عملا برجام حفظ می‌شد. به‌گزارش ایسنا، این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان در واکنش به تاکید وزیر خارجه آلمان به وجود راه‌حلی مسالمت آمیز گفت: برجام راه‌حل اروپایی ندارد. راه‌حل را کسی باید انجام دهد که حلال موضوع باشد. اروپایی‌ها از چنین توان و جایگاهی برخوردار نیستند.