حمله به برجهای دوقلو، آخرین حمله تروریستی نخواهد بود!!

بیستم شهریورماه سال 98 مصادف است با فرا رسیدن هیجدهمین سالگرد حمله تروریستی به برجهای دو قلوی مرکز تجارت جهانی نیویورک، عملیاتی تروریستی که اقتصاد و سیاست غالب کشورهای جهان را تحت تاثیر خود قرار داد که هنوز زوایای پنهان و نهان این حادثه از دید عموم پنهان می‌باشد، فلذا همین امر موجب گردید تا حمله تروریستی به برجهای دوقلوی مرکز تجارت جهانی نیویورک را مورد واکاوی قرار دهیم و طی تحلیلی مختصر و مفید، تاثیر حمله به این سازمان بزرگ بین المللی بر معادلات سیاسی و اقتصادی ایران و جهان را به رشته تحریر درآوریم.

> حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ (20 شهریور، ۱۳80 )
سلسله‌ حملات انتحاری که در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، بدست گروه تروریستی القاعده در خاک ایالات متحده آمریکا انجام شد. در صبح آن روز، ۱۹ تن از اعضای القاعده، چهار هواپیمای تجاری - مسافربری را ربودند. هواپیماربایان، دو هواپیما را در فواصل زمانی گوناگون تعمداً به برج‌‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک زدند. بدلیل برخورد دو هواپیما، همه مسافران بهمراه 5000 نفر از کارکنان و مردمی که در ساختمان‌ها حضور داشتند کشته شدند. هر دو ساختمان پس از دو ساعت بطور کامل ویران شدند و آسیب‌های زیادی به ساختمان‌های پیرامون وارد آمد. گروه هواپیماربایان، هواپیمای سومی را نیز به ساختمان پنتاگون، واقع در ارلینگتون در ایالت ویرجینیا کوبیدند. هواپیمای چهارم اما در زمینی نزدیک شنکسویل در ایالت پنسیلوانیا سرنگون شد. اکثر کشته شدگان این حملات‌ مردم عادی و شهروندانی بودند که ملیت آنها از ۹۰ کشور گوناگون جهان بود!



> واکنش آمریکا به این حملات
واکنش دولت ایالات متحده آمریکا به این حملات، شروع جنگ علیه تروریسم با حمله به افغانستان و برکنار کردن طالبان از قدرت بود که تروریستهای القاعده را در خاک افغانستان پناه داده بودند و نیز تصویب طرح «قانون میهن‌پرستی آمریکا» بود. کشورهای بسیاری قوانین ضدتروریسم خود را تقویت کردند و اجرای آنها را گسترش دادند. اکثر بنگاه‌های بزرگ تجاری و صنعتی در آمریکا و برخی از کشورهای غربی حداقل بمدت یک هفته فعالیت خود را تعطیل کردند و بعد از بازگشایی از زیان هنگفتی خبر دادند که به خصوص متوجه شرکتهای هواپیمایی و موسسات بیمه شده بود.!
خسارتی که به پنتاگون وارد شده بود، ظرف کمتر از یکسال جبران شد. همچنین بازسازی ساختمان‌های جدید مرکز تجارت جهانی نیز آغاز گردید. در سال ۲۰۰۶ ساخت 7 برج مرتفع و آسمانخراش جدید در محل برجهای ویران شده شروع شد. برج شماره 1 مرکز تجارت جهانی در حال حاضر با ۵۴۱ متر ارتفاع، در اواخر سال ۲۰۱6 به بهره ‌برداری رسمی رسید. این برج به یکی از مرتفع‌ترین برج‌های جهان و همچنین بلندترین برج قاره آمریکا و شهر نیویورک مبدل گردید. 6 برج دیگر نیز از سالهای ۲۰11 تا ۲۰۱7 در محل سابق برجهای تخریب شده ساخته شدند. حادثه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ تاکنون بزرگترین عملیات تروریستی تاریخ ایالات متحده آمریکا به شمار می‌آید و پیامد‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی برای این کشور و جامعه جهانی به دنبال داشته ‌است.

>واکنش‌ جهانیان به حمله تروریستی و برخورد
هواپیماها با برج‌های مرکز تجارت جهانی
پس از این حملات، بسیاری از کشورهای جهان با آمریکائیان ابراز همدردی کردند. روزنامه لوموند جمله «ما همه آمریکایی هستیم» را تیتر اول خود کرد. بیشتر رهبران کشورهای خاورمیانه از جمله دولت وقت افغانستان این حمله را محکوم کردند؛ ولی عراق در این بین یک استثناء بود. دولت وقت عراق بلافاصله پس از این حادثه طی یک بیانیه رسمی اعلام کرد که آمریکا میوه «جنایات خود علیه انسانیت» را چید. گروهی از مردم فلسطین نیز این حادثه را جشن گرفتند و ابراز شادی کردند. یکماه بعد آمریکا یک ائتلاف بزرگ بین‌المللی را برای جنگ با افغانستان رهبری کرد. پاکستان نیز ضمن همکاری با آمریکا، پایگاه‌‌های هوایی خود را در اختیار آمریکا قرار داد و کشورهای مختلف جهان نیز قوانین سخت‌ گیرانه‌ای را در مورد حساب‌‌های بانکی و مسافرت اتباع برخی از کشورهای جهان وضع کردند تا مانع از استفاده گروه‌‌های تروریستی از حساب‌‌های بانکی برای اهداف تروریستی شوند. در آمریکا قوانینی از جمله قانون میهن‌پرستی برای کنترل افراد متهم به دخالت در اعمال تروریستی به تصویب رسید. این قانون به شدت مورد انتقاد
گروه‌های حامی حقوق شهروندی در آمریکا
قرار گرفت. زیرا این گروه‌‌ها معتقد بودند که این قوانین
به دولت اجازه نقض حریم شخصی افراد را می‌دهد. واقعیت مهم این است که هرچه وقوع حادثه تلخ و هولناک 11 سپتامبر برای آمریکا، اظهار همدردی سایر ملل و اتحاد جهانی به نفع ایالات متحده آمریکا را بهمراه داشت اما با به قدرت رسیدن دونالد ترامپ و عملکردهای غلط و ابهام برانگیز وی، تمام رشته‌های آن کشور به یکباره پنبه شد و برعکس، اجماع جهانی در حمایت از آمریکا به تنفر جهانی و پُشت کردن کشورها به آمریکا مبدل شد که این واقعیت نشان دهنده عمق نامبارکی و نامیمونی 11 سپتامبر برای آمریکا می‌باشد.!
ادامه در صفحه 4