موضع دولت درباره حضور زنان در ورزشگاه

 ربیعی: دولت موافق حضور زنان در ورزشگاه‌هاست
 جنیدی: ورود خانم‌ها به ورزشگاه هیچ منع قانونی ندارد
 سلطانی‌فر: توانایی تأمین امنیت حضور بانوان در استادیوم‌ها  را  داریم



غلبه حاشیه بر متن / واقعیت سخن واعظی چه بود؟
واعظی: اگر  فضای ورزشگاه ها مناسب باشد حضور بانوان منعی ندارد

گروه سیاسی/ موضع دولت درباره مسأله ورود زنان به ورزشگاه‌ها یکپارچه است؛ حقی است که؛ باید زمینه‌ها و شرایط آن فراهم شود. روز گذشته در حاشیه نشست هیات دولت، وقتی خبرنگاران از اعضای دولت درباره ورود زنان به وزرشگاه ها پرسیدند، نوع انتشار پاسخ ها می‌رفت تا به عنوان یک حاشیه بر متن غلبه پیدا کند. این حاشیه جز این نبود که برخی، با مجزا و برجسته کردن تنها یک بخش از اظهارات محمود واعظی، این طور وانمود کردند که موضع او، با موضع سخنگوی دولت و معاون حقوقی رئیس جمهوری متفاوت است که خواستار حضور زنان در ورزشگاه‌ها شدند. اما مروری بر فیلم اظهارات رئیس دفتر رئیس جمهوری و حتی متن منتشر شده در رسانه‌ها، نشان می‌دهد از قضا واعظی نیز بر همان چیزی تأکید کرد که ربیعی و جنیدی بر آن صحه گذاشتند؛ اینکه برخی ملاحظات اجتماعی و اخلاقی که موجب نگرانی برای بخش‌هایی از جامعه شده، مانع اصلی حضور زنان در ورزشگاه است و دولت، نه امروز، بلکه از ماه‌ها پیش به وزیر ورزش مأموریت داده تا برای رفع این نقیصه تلاش کند. واعظی تا آنجا پیش رفت که مسأله ورود زنان به ورزشگاه‌ها را حق و مطالبه آنان دانست، اما گفت که ما خودسوزی را تأیید نمی کنیم.
با وجود در دسترس بودن فیلم و متن اظهارات واعظی، دفتر سخنگوی دولت روز گذشته، با انتشار متنی بار دیگر بر یکپارچه و واحد بودن موضع دولت درباره مسأله‌ای به نام حضور زنان در ورزشگاه‌ها تأکید کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، دفتر سخنگوی دولت وجود هرگونه مغایرت در موضع دولت درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها را رد کرد و گفت: پیرو اعلام موضع دولت درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها، تیتر برخی رسانه‌ها به گونه‌ای است که گویی موضع سخنگوی دولت با موضع رئیس دفتر رئیس‌جمهوری متفاوت است.
این درحالی است که سخنگوی دولت ضمن اعلام «موافقت دولت با حضور زنان در ورزشگاه‌ها» و تأکید بر «آماده بودن زیرساخت‌های لازم مثل معبر، مکان، سرویس‌های جداگانه در همه ورزشگاه‌ها»، گفت: «توصیه می‌کنیم که مردان هم باید ملاحظات اخلاقی را رعایت کنند تا برخی نگرانی‌ها رفع شود.» این اطلاعیه افزود: این توصیه، همان نکته‌ای است که مورد توجه رئیس دفتر رئیس جمهوری هم قرار گرفت و گفت: «اعتقاد ما این است که اگر فضای ورزشگاه‌ها مناسب حضور خانم‌ها باشد، از نظر ما منعی ندارد، اما با فضای فعلی که طرفداران تیم‌ها علیه یکدیگر فحش می‌دهند و درگیری وجود دارد، حضور زنان در ورزشگاه به مصلحت نیست...  اگر فضا در ورزشگاه اخلاقی و درست باشد از نظر ما حضور زنان در ورزشگاه‌ها منعی ندارد.»
دفتر سخنگوی دولت تأکید کرد: همان‌گونه که اعلام موضع سخنگوی دولت و رئیس دفتر رئیس جمهوری نشان می‌دهد، دولت موافق حضور زنان در ورزشگاه‌هاست و  تمام تمهیدات لازم آماده شده است و تنها نگرانی مشترک بیان‌ شده در سخنان هر دو مقام، مربوط به «ملاحظات اخلاقی» و «فضای مناسب ورزشگاه‌ها برای حضور زنان» است که برای رفع آن، راهکارهایی مانند صحبت وزیر ورزش با لیدرها برای تلطیف فضای اخلاقی ورزشگاه‌ها اندیشیده شده و با اجرای این تدابیر، انتظار می‌رود شاهد حضور زنان در ورزشگاه‌ها باشیم.» درباره ماهیت واقعه خودسوزی سحر خدایاری و علت‌های اصلی آن، هنوز اما و اگرهایی وجود دارد و به همین علت دولت، معاونت امور زنان و خانواده را مأمور کرده تا گزارش کاملی از این رویداد تهیه کند. اما تلاش‌های دولت به این امر منحصر نشد.
روحانی در اظهار نظر خود در هیأت دولت که به نظر می‌رسد تلاشی برای روشن شدن ابعاد مسأله از طریق تعامل و همگرایی با قوای دیگر باشد، گفت: «در شرایطی که دشمن همه فشارهای اقتصادی را به کار گرفته است نباید برخی از تندروی‌ها و مسیرهای غیردقیق که مردم را آزار می‌دهد در جامعه اجازه بروز پیدا کند، چرا که مردم به اندازه کافی با غصه و سختی مواجه هستند و نباید اجازه داد که براساس بی‌دقتی‌ها غصه جدیدی بر مردم وارد شود.»
واعظی: فضای ورزشگاه‌ها  باید مناسب باشد
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری در اظهارنظر خود درباره مسأله ورود زنان به ورزشگاه‌ها، به نگرانی اخلاقی که از سوی بخش‌هایی از جامعه دینی و حاکمیتی ابراز می‌شود اشاره کرد و خواستار رفع این مانع شد. او گفت: اگر فضای ورزشگاه‌ها مناسب حضور بانوان باشد از نظر دولت حضور بانوان در ورزشگاه‌ها منعی ندارد، اما با فضای فعلی که در ورزشگاه‌ها وجود دارد، حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به مصلحت نیست. هرچند این سخنان واعظی واکنش‌های انتقادی بسیاری را برانگیخت، اما واقعیت این است که این اظهارات در یک متن کلی تر قرار دارد، متنی که نشان می‌دهد رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز همچون سایر اعضای دولت، بر احقاق حقوق زنان تأکید دارد.
واعظی در حاشیه نشست روز گذشته هیأت دولت، با اشاره به اینکه دولت درباره این مسأله، دوگونه موضع دارد، افزود: نخست این که خانم‌ها حقوق و علایقی دارند، وظیفه دولت و حکومت این است که موضوع را دنبال کند تا این حقوق محقق شود، اما نکته دوم اینکه کسی برای گرفتن حق خود بخواهد دست به چنین کارهایی بزند مورد تأیید هیچ کسی نیست.
او با اشاره به اینکه این مسأله در جلسه هفته گذشته دولت مورد بحث قرار گرفت و معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری مأمور رسیدگی به این موضوع شد، ادامه داد: ایشان گروهی را جهت عیادت به بیمارستان اعزام کردند و این گروه با خانواده آن خانم صحبت کردند. بر اساس گزارشی که خانم ابتکار ارائه کردند، خانواده آن خانم گفته‌اند که ایشان یکسری مشکلاتی داشته‌اند. ما از یک طرف با خانواده آن دختر همدردی می‌کنیم و از طرف دیگر تأکید می‌کنیم که به هیچ وجه اقداماتی نظیر خودسوزی را نه تأیید می‌کنیم و نه حرکتی انجام می‌دهیم که باعث این اقدام شود. واعظی در ادامه با بیان اینکه ما باید به نوعی اقدام کنیم که حقوق زنان ایفا شود، تصریح کرد: ما در حال پیگیری هستیم که اصل موضوع خودسوزی و کشته شدن این خانم چه بوده است.
رئیس دفتر رئیس جمهوری درباره طرح مطالبه حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیز با بیان اینکه این مطالبه جدید نیست و ما چند ماه قبل در دولت در این باره بحث کردیم و تصمیم‌گیری‌هایی انجام داده‌ایم، اظهار کرد: ما در یک دوراهی قرار گرفته‌ایم؛ از یک طرف اعتقاد داریم که اگر فضای ورزشگاه‌ها مناسب حضور بانوان باشد از نظر دولت حضور بانوان در ورزشگاه‌ها منعی ندارد اما با فضای فعلی که در ورزشگاه‌ها وجود دارد و فحاشی‌ها و درگیری‌هایی که وجود دارد حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به مصلحت نیست. وی ادامه داد:‌ به همین دلیل وزیر ورزش مأمور شده است تا مقداری با گروه‌های طرفداری و لیدرهای تیم‌های مختلف صحبت کنند تا مقداری فضا را از نظر اخلاقی درست کنند. همچنین محل مناسبی برای تردد بانوان و سرویس بهداشتی آن‌ها و همچنین محل نشستن فراهم کنند.
رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به این پرسش که آقای روحانی هنوز به قولی که رئیس فیفا درخصوص حضور زنان به ورزشگاه داده‌اند همچنان پایبند هستند، تأکید کرد: آقای روحانی قولی در این خصوص ندادند. رئیس فیفا سؤالی مطرح کردند و آقای روحانی نیز گفتند که از نظر ما مانعی در این خصوص وجود ندارد و این اقدام در گذشته انجام شده و در آینده نیز انجام می‌شود.
ربیعی: دولت موافق حضور زنان در ورزشگاه‌ها
علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز تأکید کرد دولت موافق حضور زنان در ورزشگاه‌ها است.
او با اشاره به اینکه موضوع مرحومه سحر و حضور زنان در ورزشگاه‌ یکشنبه پیش در دولت مطرح شد، افزود: دولت موافق حضور زنان در ورزشگاه‌هاست و طبق گزارش وزیر ورزش، زیرساخت‌های لازم مثل معبر، مکان، سرویس‌های جداگانه در همه ورزشگاه‌ها که مسابقات ملی و لیگ برگزار می‌شود، آماده است و ورزشگاهی نیست که این زیرساخت‌ها را نداشته باشد. ربیعی با بیان اینکه خانم‌ها فعلاً می‌توانند در همه بازی‌های ملی حضور یابند، ادامه داد: با رعایت ملاحظات شرایط دارد به سمتی پیش می‌رود که زنان در مسابقات لیگ حضور یابند. تأکید شد که تصمیم‌گیری‌ها باید سرعت داشته باشد. توصیه می‌کنیم که مردان هم باید ملاحظات اخلاقی را رعایت کنند تا برخی نگرانی‌ها رفع شود. ما برای همه این نگرانی‌ها احترام قائل هستیم.
سخنگوی دولت درباره ادعای ورزشی بودن علت این خودسوزی هم گفت: گزارش‌هایی تهیه و ابعاد موضوع بررسی می‌شود. از ربیعی درباره پاسخ  دولت به مطالبات اجتماعی زنان در مقابل پاسخ به مطالبه ورود به ورزشگاه‌ها پرسیده شد که او گفت: جامعه هم مطالبات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دارد و هیچ کدام از این مطالبات به نفع دیگری قابل حذف نیست. سخنگوی دولت با بیان اینکه در حوزه مطالبات اجتماعی زنان اعتقاد به یک گام پیش ده گام به پس نداریم، تصریح کرد: خواست زنان در جایگاه‌های اجتماعی حرف درستی است. مسئولیت زنان در برخی وزارتخانه‌ها به 30 درصد رسیده است. 66 درصد اشتغال را زنان تشکیل می‌دهند.
جنیدی: ورود خانم‌ها به ورزشگاه هیچ منع قانونی ندارد
لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌ جمهوری هم تأکید کرد که ورود خانم‌ها به ورزشگاه هیچ منع قانونی ندارد. او با بیان اینکه بنابراین سلب حق معنایی ندارد، اضافه کرد: دولت هم همین موضع را دارد و معتقد است که باید از این مسأله حمایت کنیم. دولت تاکنون چندمرتبه شرایط را فراهم کرده است و بعد از این بیشتر شرایط را فراهم می‌کند.  معاون حقوقی رئیس‌جمهوری در پاسخ به این که گفته می‌شود مراجع مخالف حضور بانوان در ورزشگاه هستند و وزارت ورزش نیز قادر به اعمال نظر خود نیست، اظهار کرد: دولت حتماً سعی می‌کند با تعامل این مسأله را حل کند و این تصمیم جدی دولت است. البته دولت از قبل هم در چندین موقعیت و مسابقه سعی کرده این فرصت را مهیا کند و بعد از این بیشتر هم ان‌شاء‌الله با تعامل تلاش می‌کند که مسیرش همین باشد.