امروز کسی جوابگوی مال اندوزی‌ها نیست

آرمان ملي: وقتي فعاليت روحانيت را در مقايسه با فعاليت در دهه اول ملاحظه مي‌کنيم، يک نوع ترديدي در حضور فعالانه روحانيت در جامعه مشاهده مي‌شود؛ يعني آن نشاط و پويايي دهه اول انقلاب را ندارند. اينکه روحانيت در بسياري از مشاغل کنار رفته مي‌تواند تفسيرهاي مختلفي داشته باشد؛ يا خود روحانيت خيلي تمايل ندارد که در صحنه حکومت باشد و الان به صورت گوشه‌گيري فعاليت مي‌کند، در حالي که در دهه اول انقلاب، روحانيت پرنشاط بود و خود را صاحب حکومت و انقلاب مي‌ديد يا آنکه سياسيون غيرروحاني در حال کنار زدن روحانيت هستند. بعضي‌ها مي‌گويند دولتي‌ها به روحانيت راه نمي‌دهند. بعضي ديگر يک سخنراني مفصل مي‌کنند که حوزه از مسائل روز عقب افتاده و مي‌گويند روحانيت به روز نيست يا آنکه روحانيت متهم مي‌شود به اينکه کار نمي‌کند. سيدهادي خامنه‌اي، فعال سياسي معتقد است که اگر کمي در فضاي مجازي بگرديم يا کمي به رسانه‌هاي بيگانه گوش بدهيم آن وقت متوجه مي‌شويم که حرف‌هاي بي‌حساب و کتابي که بر منبرها درباره معصومان بر زبان مي‌آيد، چگونه سبب به سخره گرفتن ارزش‌هاي ديني و روحانيت ما مي‌شوند.
تقليد بي‌چون و چرا ممنوع
دبيرکل مجمع نيروهاي خط امام با تاکيد بر اينکه جامعه ما بايد از تقليد و پيروي بي‌چون و چرا از افراد مختلف پرهيز کند، تصريح کرد: ما بايد بدانيم براي تقليد و پيروي بي‌چون و چرا از افراد، ما به طور مطلق نمي‌توانيم عمل کنيم و عده خاصي اين شرايط را دارند. پس کساني که به عنوان چهره‌هاي کاريزماتيک شناخته مي‌شوند کساني نيستند که اسلام بر تقليد بي‌چون و چرا از آنان راضي باشد. سيد هادي خامنه‌اي تاکيد کرد: گاهي در مسامحه‌هاي گفتاري، افرادي به ميل خود، به اشتباه يا با اغراض مختلف اجتماعي، سياسي و فرهنگي ممکن است تعابيري را براي کساني به کار ببرند که اصلا مجاز نباشد. مثلا اينکه فلان‌کس علي‌وار يا حسين‌گونه عمل مي‌کند. اينها حرف‌هاي بسيار گزافي است به اين سادگي نيست که ما امام علي يا امام حسين را آنقدر پايين بياوريم که افراد را به آنان تشبيه کنيم.
دليل سخره روحانيت


وي تصريح کرد: وقتي در فضاي مجازي موضوع را دنبال مي‌کنيد يا کمي به راديو و تلويزيون بيگانه گوش مي‌دهيد آن وقت متوجه مي‌شويد که آنجا چه خبر است. برويد و ببينيد حرف‌هاي بي‌حساب و کتابي که در منابر و گفت‌وگوهاي مذهبي ما صورت مي‌گيرد چگونه باعث مي‌شوند که ارزش‌هاي ما به سخره گرفته شود. وي با بيان اينکه يکي از مبرم‌ترين وظايف مسئولان اين است که جلوي چنين مواردي را بگيرند، اظهار کرد: علاوه بر اين، مسامحه در اين تعابير و بيان حرف‌هاي بي‌حساب، باعث مي‌شود که امامان معصوم ما و جايگاه آنان مورد ترديد قرار گيرد، چرا که ما اين بحث را به آدم‌هاي غيرمعصوم کشانديم و به کم قانع نشديم و آنان را تا عرش بالا برديم باعث شديم که برخي ائمه ما را هم آنطور که بايد قبول نداشته باشند.
حجاب مهم‌تر است يا فساد؟
وي با بيان اينکه عده‌اي بحث حجاب را در جامعه ما از دزدي و فساد و رانت مهم‌تر مي‌دانند، تصريح کرد: کساني که مي‌خواهند در زمينه سيره پيامبر(ص) و ائمه(ع) حرفي بزنند بايد اسلام شناس و از مقتضيات روز جامعه و مهم‌ترين مسائل آن آگاه باشند. خامنه‌اي با بيان اينکه بعضي‌ها در تاسي از امامان و الگو گرفتن ممکن است به غلط فکر کنند در چنين مسيري حرکت مي‌کنند در حالي که در اصل اينگونه نيست، گفت: مثلاً در ايام عزاداري محرم و صفر وقتي يک فيلمساز مي‌خواهد فيلمي مناسبتي بسازد، براي حفظ تناسب بين فضاي فيلم و ايام عزاداري فقط سعي مي‌کند که چند صحنه سينه زني و هيات و عزاداري نشان دهد و اين هم مي‌شود فيلمي که باب ايام عزاداري محرم است و آن وقت صداوسيماي ما هم آنها را نشان مي‌دهد و از اين بابت بسيار خرسند هم هست.
جلوگيري از دست اندازي به ثروت ملي
وي با اشاره به لزوم جلوگيري از دست اندازي نزديکان مسئولان و رهبران جامعه به ثروت‌هاي ملي و بيت المال، اظهار کرد: توصيه‌هاي امام علي درباره جلوگيري از مال اندوزي و تخلفات نزديکان مسئولان جامعه به اين دليل است که جلوي فساد و رانت گرفته شود و از ثروت‌هاي جامعه چيزي هم به فقرا برسد و نيز اينکه همه در برابر مردم نسبت به مال و منالشان جوابگو باشند اما امروز اصلا کسي جوابگو نيست.