کرنل فروتا پس از بازگشت از تهران: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان به برجام متعهد است

مدیر کل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان به برجام متعهد است.
کرنل فروتا پس از بازگشت از تهران و دیدار با مقامات کشورمان با اشاره به اعتبار و جایگاه آژانس افزود که این نهاد بین‌المللی درباره تعهدات خود پیرامون برجام دقیق عمل می‌کند.
وی اظهار داشت: آژانس همچنان خواهان همکاری با ایران است و درباره ادعای وجود سایت‌های مخفی در ایران به این نکته اشاره کرد که نمی‌توان با فرضیات درباره برنامه هسته‌ای ایران قضاوت کرد.
فروتا گفت: اظهارنظر درباره وجود سایت‌های مخفی در ایران به معنای پذیرفتن فرضیات است، اما ما گفتگوهایی را با مقامات ایران داشتیم و می‌خواهیم آن را ادامه دهیم.


سرپرست آژانس متذکر شد که نقش این سازمان قضاوت کردن نیست بلکه واقعیت‌ها را ارائه می‌کند تا کارشناسان درباره آن اظهار نظر و قضاوت کنند.
وی تصریح کرد بحث کردن درباره ادعای سایت‌های مخفی فراتر از چارچوب مشروعیت قانونی آژانس است.
فروتا در سخنان خود تلاش کرد تا فضای همکاری آژانس و ایران را برخلاف فضا سازی‌های آمریکا عادی جلوه کند و گفت: همکاری‌های آژانس با ایران با سایر کشورها فرقی نمی‌کند.
وی عنوان کرد، با این ارزیابی که آژانس در عملکرد خود کند آهسته و محتاط عمل کرده موافق نیست، بلکه به عکس دقیق و در چارچوب قانون عمل کرده است. سرپرست آژانس تصریح کرد که این سازمان نمی‌تواند متفاوت با این رویه عمل کند و باید در چارچوب شورای حکام رفتار کند.
او درباره ملاقات با مقام‌های ایرانی هم اینطور پاسخ داد که گفتگوهای جدی درباره همکاری‌های فی مابین داشته است.
وی تصریح کرد رابطه آژانس و ایران به گونه‌ای است که درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات بحث می‌شود.
سرپرست اژانس در پاسخ به سوالی درباره کیفیت پایبندی ایران به برجام، خواستار پایبندی کامل تهران به این توافق شد. زمانی که از او سوال شد آیا همکاری‌های ایران تاکنون به موقع و مناسب نبوده، پاسخ داد: ما نیازمند همکاری کامل و به موقع ایران هستیم.
فروتا همینطور از گزارش روز یکشنبه آژانس درباره گام سوم ایران برای کاهش تعهداتش ذیل برجام دفاع کرد و آن را کامل خواند.
* اولین گزارش مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای کشورمان
مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی در شورای حکام تایید کرد که ایران کار نصب سانتریفیوژهای پیشرفته را آغاز کرده است.
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز شنبه با اشاره به دستور رئیس‌جمهور برای آغاز گام سوم، ضمن تشریح فعالیت‌های هسته‌ای کشور اعلام کرده بود که ایران محدودیت‌های مربوط به مسائل فنی برنامه هسته‌ای را کاهش می‌دهد که از جمله آنها راه‌اندازی سانتری فیوژهای پیشرفته‌تر برای غنی سازی سریع‌تر است.
مدیرکل موقت آژانس در گزارش خود تصریح کرد که آژانس در هفتم سپتامبر (یکشنبه) نیز راستی آزمایی کرده که 22 سانتریفیوژ IR4، 1 سانتریفیوژ IR5، 30 سانتریفیوژ IR6، و 3 سانتریفیوژ IR6s، نصب شده یا درحال نصب هستند. این گزارش همچنین می‌افزاید که تمامی این سانتریفیوژها آماده تست با UF6 هستند.
در این گزارش همچنین آمده است که ایران روز گذشته (17 شهریور) نیز به آژانس اطلاع داد که لوله‌های سانتریفیوژها در دو خط تحقیق و توسعه را مجددا نصب خواهد کرد تا یک زنجیره 164 تایی سانتریفیوژ IR4 و یک زنجیره 164 تایی IR2m را در خود جای دهد.
کرونل فروتا، مدیرکل موقت آژانس در بخشی از گزارش خود در نشست شورای حکام به موضوع راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت که گزارش او در این زمینه مطابق با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل فعالیت‌های مربوطه آژانس در ایران طی ماه‌های اخیر را شامل می‌شود.
فروتا افزود: آژانس به راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران ذیل برجام ادامه خواهد داد و من هر گونه تحول جدید در این زمینه را در زمان خود به شواری حکام گزارش خواهم داد.
مدیرکل موقت آژانس با بیان اینکه دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل به راستی‌آزمایی عدم انحراف در مواد هسته‌ای اعلام شده ازسوی ایران مطابق با توافقات پادمانی ادامه خواهد داد، تصریح کرد: من در گفت‌وگوهایم در تهران بر اهمیت همکاری کامل و به موقع ایران در رابطه با اجرای توافقات پادمانی تاکید کردم. حائز اهمیت است که ما تعاملات خود را پیش ببریم. بنابراین، من همچنین بر لزوم پاسخگویی سریع ایران به سوالات آژانس در رابطه با تکمیل اعلامیه‌های پادمانی‌اش تاکید کردم. آژانس به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد و کماکان به‌طور فعال در تعامل خواهد بود. در اینجا، زمان از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی تاکید کرد: کار آژانس در ارتباط با راستی‌آزمایی هسته‌ای همواره مطابق با وظیفه ما و تدابیر پادمانی تعیین شده است. این فعالیت‌های آژانس به‌طور مستقل، عادلانه، مبتنی بر حقایق و حرفه‌ای انجام می‌شود. ما به کار خود، به همین منوال که برای حفظ اعتبار آژانس درحال حاضر و آینده ضروری است، ادامه خواهیم داد.
مدیر کل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در بیانیه‌ای که در ابتدای نشست شورای حکام قرائت کرد، گفت در دیدار با مقام‌های ایرانی تاکید کرده است که تهران باید بدون درنگ به سوالات این نهاد درباره اعلامیه‌های پادمانی پاسخ دهد.
* وزیر امور خارجه بر لزوم رعایت اصول حرفه‌ای ازسوی آژانس تاکید کرد
وزیر امور خارجه کشورمان هم در دیدار با «کرونل فروتا» مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برلزوم رعایت اصول حرفه ای، حفظ محرمانگی و انجام وظایف بی‌طرفانه‌ آژانس تاکید کرد.
ظریف در این دیدار با اشاره به همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که منجر به گزارش‌های متعدد آژانس در تایید اجرای برجام توسط ایران شده و استمرار این همکاری‌ها در مقطع فعلی، بر ضرورت رعایت اصول حرفه ای، حفظ محرمانگی و انجام وظایف آژانس بصورت بی‌طرفانه تاکید کرد.
ظریف همچنین اقدامات جمهوری اسلامی ایران در کاهش تعهدات خود در قبال عدم انجام تعهدات ازسوی طرف‌های اروپایی را در چارچوب پاراگراف 36 برجام توصیف کرد.
مدیر کل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در این دیدار با اشاره به تلاش آژانس برای اعتماد سازی، بر انجام فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس بصورت حرفه‌ای و بیطرفانه تاکید کرد.
مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی اتمی پیش از این دیدار با علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار و درباره همکاری‌های مشترک تبادل نظر کرد. رئیس سازمان انرژی اتمی در این دیدار با تاکید بر اینکه برجام جاده یکطرفه نیست،گفت: قرار بود این جاده جاده دوطرفه باشد و اگر قرار است یکطرفه باشد قطعا جمهوری اسلامی ایران هم تصمیمات مقتضی را در زمان مناسب می‌گیرد همچنان که در سه گام این کار را انجام داده است.
مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتم هم در این دیدار گفت: رویکرد آژانس مستقل، بی‌طرف و حرفه‌ای است و از فشارها تاثیر نمی‌پذیرد.
فروتا گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رویکرد مستقلانه، بی‌طرف و حرفه‌ای خود ادامه خواهد داد و این موجب اعتبار آژانس است.
سایر اخبار این روزنامه