معجزه در پکن

اولین بار سال ۱۹۴۸ بود که آسمان‌خراشان ایران با استفاده از سهمیه وایلدکارت راهی المپیک شدند. شصت سال طول کشید تا تیم ملی بسکتبال ایران بتواند با کسب سهمیه در تورنمنت سطح بالایی چون المپیک شرکت کند؛ 2008 پکن در واقع اولین حضور بسکتبال ایران در المپیک با اخذ سهمیه بود. حالا بعد از دوازده سال ایران دوباره در پکن المپیکی شد؛ آن هم در حساس‌ترین روز از جام‌جهانی 2019؛ آنجا که تونس مقابل آنگولا پیروز شد، نیجریه از این پیروزی برای غلبه بر چین استفاده کرد و ایران هم با اختلاف امتیازی بالاتر از آنچه نیاز داشت(95-75) فیلیپین را برد تا در اوج ناامیدی معجزه المپیک خونی شود در رگ‌های خشکیده بسکتبال ایران. این‌گونه بود که دوئل غیرمستقیم ایران و چین برای تصاحب عنوان بهترین قاره آسیا به سود شاگردان مهران شاهین‌طبع تمام شد و تک سهمیه قاره کهن به ایرانی رسید که تنها دو برد(مقابل آنگولا و فیلیپین) در کارنامه داشت اما تفاضل گل بهتر نسبت به چین باعث شد تا دست میزبان جام‌جهانی به تک سهمیه قاره آسیا برای توکیو 2020 نرسد. نیجریه در حالی بازی مرگ و زندگی مقابل چین(که نقش مهمی در صعود ایران به المپیک را داشته) را با نتیجه 86-73 به سود خود تمام کرد که این برد مهر تایید صعود آن‌ها به عنوان نماینده قاره آفریقا به المپیک بود.
تمجید سایت فیبا از بسکتبال ایران
ملی‌پوشان بسکتبال ایران دیروز در حالی به ایران برگشتند که در پایان جام‌جهانی رتبه بیست‌وسوم این رقابت‌ها را به خود اختصاص دادند. اما صعود ارزشمند آن‌ها به المپیک توکیو تمام مقامات ورزشی کشور را به تعریف و تمجید وا داشت؛ از وزیر ورزش و جوانان گرفته تا رئیس کمیته ملی المپیک. چهره‌های سیاسی هم در این تمجید‌ها نقش پررنگی داشتند. در این بین سایت فدراسیون جهانی بسکتبال نیز علاوه بر تبریک به ایران، به تمجید از حامد حدادی و صمد نیکخواه‌بهرامی، دو ستاره پرآوازه تیم ملی کشورمان پرداخت تا با انتشار گزارشی از دو ابرستاره بسکتبال ایران چنین بنویسد: «ایران پس از دو دوره غیبت از المپیک ۲۰۰۸ آتن بار دیگر موفق به کسب سهمیه المپیک شد. صمد نیکخواه‌بهرامی و حامد حدادی، دو بازیکن کاربلد ایران تنها بازیکنان باقی مانده از المپیک ۲۰۰۸ هستند که در کسب سهمیه المپیک توکیو نیز نقش داشتند.» سایت و توییتر رسمی مسابقات المپیک 2020 توکیو نیز با انتشار عکسی از شادی حامد حدادی، ضمن تبریک به بلندقامتان ایرانی صعود تیم ملی بسکتبال به المپیک 2020 توکیو را تبریک گفت.
تماس سلطانی‌فر با کاروان بسکتبال


مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش نیز در پیامی حمایتی از تیم ملی بسکتبال ایران در تماس‌های جداگانه با رامین طباطبایی رئیس فدراسیون، مهران شاهین‌طبع سرمربی، حامد حدادی و صمد نیکخواه‌بهرامی بازیکنان تیم ملی بسکتبال، صعود تیم ملی ایران به المپیک توکیو را تبریک گفت. وزیر ورزش در این تماس تلفنی به صمد نیکخواه و حامد حدادی گفت: «صعود مقتدرانه شما به المپیک نشان توانمندی و بزرگی بازیکنان و این رشته در ایران دارد و خوشحالم که جوانان پر افتخار ایران را در المپیک می‌بینم.» وزیر همچنین عنوان کرد بسکتبال جزو اولویت‌های مهم وزارتخانه در المپیک است و تمام نیازهای تدارکاتی این تیم برای حضور موفق در المپیک برآورده خواهد شد. گفتنی است؛ وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک با صدور پیام تبریک، صعود تیم ملی بسکتبال ایران به المپیک را تبریک گفتند.
 حدادی: جای ارسلان خالی بود
حامد حدادی، ستاره تیم ملی بسکتبال ایران خوشحالی‌اش از این اتفاق ارزشمند را اینطور عنوان می‌کند: «همه چیز خیلی عالی تمام شد. فکر می‌کنم خدا دوستمان داشت و یک شانس دیگر برای صعود به المپیک به ما داد. المپیکی شدن اتفاق بسیار بزرگی برای بسکتبال ایران بود و ما باید این فرصت را قدر بدانیم. جای ارسلان کاظمی در این صعود و شادی خیلی خالی بود اما مطمئنا او هم با ما خوشحال است. امیدوارم یکسری مشکلاتی که وجود دارد هرچه زودتر برطرف شود.» ستاره بسکتبال ایران در مورد این‌که بسکتبال ایران به حامد حدادی در المپیک نیاز زیادی دارد، گفت: «المپیک میدان بسیار بزرگی است و حتما در تیم ملی می‌مانم.»
 چهره هشت تیم المپیکی مشخص شد
در پایان جام‌جهانی بسکتبال، چهره هشت تیم المپیکی مشخص شد تا سال آینده تکلیف چهار سهمیه دیگر مشخص شود. بر اساس اعلام فدراسیون جهانی بسکتبال، تیم‌های نیجریه، ایالات متحده، آرژانتین، ایران، اسپانیا، صربستان و استرالیا جواز حضور در بیستمین دوره رقابت‌های بسکتبال المپیک ۲۰۲۰ توکیو را دریافت کردند و تیم‌های تونس، برزیل، ونزوئلا، پورتوریکو، جمهوری دومینیکن، کانادا، فرانسه، لهستان، جمهوری چک، لیتوانی، ایتالیا، یونان، روسیه، آلمان، ترکیه و نیوزیلند در رقابت‌های انتخابی المپیک که در چهار گروه چهار تیمی و به منظور انتخاب چهار تیم برگزار خواهد شد، از شانزده تا بیست‌ودوم تیر سال آینده به میدان خواهند رفت.