۷۰ هزار میلیارد فرار مالیاتی

 به رغم اظهارات وزیر اقتصاد و رئیس سازمان مالیاتی، محاسبات بودجه ای نشان می دهد میزان فرار مالیاتی از 40 هزار میلیارد تومان بسیار بیشتر بوده و حداقل 70 هزار میلیارد تومان است.
به گزارش فارس، آمار و ارقام نسبتاً متفاوتی از فرار مالیاتی در کشور از سوی مسئولان اعلام شده است. به عنوان مثال، دژپسند وزیر اقتصاد آن را بین 25 تا 40 هزار میلیارد تومان و رئیس مرکز آمار، آن را بین 30 تا 35 هزار میلیارد تومان اعلام کرده است. با این حساب، برخی محاسبات با توجه به قانون بودجه 98 نشان می دهد که این رقم بسیار بیش از ارقام اعلام شده است.
ماجرا از این قرار است که مالیات های درآمدی به سه دسته مالیات شرکت ها، مالیات مشاغل و افراد و مالیات حقوق و دستمزد تقسیم بندی می شود. در این باره، ارقام مندرج در بودجه امسال نشان می دهد که از مقدار حدود 153 هزار میلیارد تومان مالیات، پیش بینی شده است که 9 هزار میلیارد تومان از طریق مالیات گروه مشاغل گرفته شود. با توجه به این که سهم گروه مشاغل (بخش خدمات) از کل تولید ناخالص داخلی حدود 36 درصد است، در نتیجه باید سهم مالیاتی این گروه نیز از کل مالیات، حدود 36 درصد باشد. با این حال، طبق قانون بودجه، تنها شش درصد از کل مالیات 9 هزار میلیارد تومانی از گروه مشاغل گرفته خواهد شد. بنابراین با یک تناسب ساده می توان محاسبه کرد که اگر مقدار شش درصد به 36 درصد رسانده شود، مقدار واقعی مالیاتی که گروه مشاغل باید بپردازند، حداقل 70 هزار میلیارد با رقم کنونی فاصله دارد و به عبارتی فرار مالیاتی، حدود 70 هزار میلیارد تومان خواهد بود.
از سوی دیگر، این که گفته شد «حداقل 70 هزار میلیارد تومان»، به این دلیل است که بسیاری از گردش مالی در حوزه مشاغل نیز شفاف نبوده و به اصطلاح، مربوط به اقتصاد زیرزمینی است که در تولید ناخالص داخلی نیز محاسبه نمی شود. طبق این گزارش، مقایسه اعداد و ارقام موجود نشان می دهد که گروه مشاغل شامل اقشاری از قبیل پزشکان، وکلا، طلافروشان، آهن‌فروشان، رستوران‌ها، هتل‌ها و ... به رغم درآمد بسیار بالایی که  دارند مالیات کمی پرداخت می‌کنند. به طوری که مجموع مالیات پرداختی آن ها حتی از مالیات کارمندان دولت که ذیل دسته حقوق و دستمزدی‌ها قرار می گیرند نیز کمتر است.