شکست سنگین در مسکو، پیروزی قاطع در روسیه

گروه بین الملل- علی ودایع: انتخابات جنجالی روسیه در انتهای تابستان داغ مسکو برگزار شد. این انتخابات سران ۱۶ جمهوری روسیه، استان، شورای شهر یا محله و فرمانداری در تمام مناطق این کشور را تعیین کرده است.
صف بندی معترضان در مسکو از ابتدای تابستان، منتقدان «ولادیمیرپوتین» را در کانون توجه‌ها قرار داده بود. توجه به نتیجه انتخابات  آبخازیا (محل مناقشه مسکو با گرجستان) و شبه جزیره کریمه (محل مناقشه روسیه با اوکراین)  برجسته بود. براساس نتایج اعلام شده ؛ حزب حاکم روسیه یک سوم از کرسی‌های انتخابات محلی در مسکو را از دست داده است. تحلیل‌گران می‌گویند نتایج این انتخابات از نزدیک با توجه به نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات پارلمانی ۲۰۲۱ روسیه دنبال خواهد شد و به دورنمای آینده سیاسی روسیه در حالی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور وارد سومین دهه از حضورش در قدرت می‌شود، تأثیرخواهد گذاشت. 
مشارکت پایین
به گزارش بی بی سی، میزان مشارکت در انتخابات محلی پایین بوده است. این در حالی است که اعلام شد که مشارکت در رای گیری الکترونیک در انتخابات آنلاین، ۹۲.۳٪ بود به عبارتی حدود ۱۰.۴ هزار نفر توانستند در رای گیری الکترونیکی شرکت کنند و از این تعداد ۸۷.۴٪ رأی دادند. نکته جالب اینجاست  که میزان مشارکت در نقاط مختلف روسیه به نسبت انتخابات ریاست جمهوری که یک سال پیش با پیروزی قدرتمندانه پوتین به پایان رسید چنگی به دل نمی زد اما مقامات آبخازیا منطقه مورد مناقشه با گرجستان اعلام کردند که بیش از ۵۰ درصد مردم این منطقه در انتخابات شرکت کردند که بیشترین میزان مشارکت نسبت به دیگر مناطق روسیه به حساب می آید. یک حساب و کتاب سرانگشتی نشان می دهد که میزان اقبال عمومی به انتخابات در استان‌ها نسبت به مسکو بیشتر بوده است. 


نتایج انتخابات
حزب روسیه متحد، حزب ولادیمیر پوتین رئیس جمهور، در انتخابات پارلمان شهر مسکو (دومای مسکو) شکست سختی خورده اما در دیگر نقاط روسیه با موفقیت کرسی‌های خود را حفظ کرده است.به گزارش نووستی، حزب حاکم روسیه کنترل ۲۶ کرسی از ۴۵ کرسی پارلمان مسکو را برعهده دارد که برای حفظ اکثریتش کافی است. در انتخابات ۲۰۱۴، این حزب ۲۸ کرسی برای خودش و ۱۰ کرسی دیگر از سوی کاندیداهای مستقل داشت.
این بار، حزب کمونیست کرسی‌های حزب حاکم را گرفته و ۱۳ کرسی دارد که پنج کرسی از انتخابات قبلی بیشتر است. دو حزب دیگر یعنی حزب اپوزیسیون «یابلوکو» و حزب «روسیه عادل» هر کدام سه کرسی به دست آوردند. انتخابات محلی یا منطقه‌ای در سراسر ۱۱ منطقه زمانی روسیه در روز یکشنبه برگزار شد. در حالیکه «الکس ناوالنی» یکی از شاخص‌ترین رهبران مخالف نتیجه انتخابات را «معرکه» توصیف کرد، سخنگوی کرملین انتخابات را برای حزب حاکم «خیلی خیلی موفق» دانست.
در یک شگفتی بزرگ، آندری متلسکی رهبر حزب روسیه متحد در شهر مسکو برای انتخاب مجدد رای کافی به دست نیاورد.
بیشتر نمایندگان احزاب مخالف به اتهام تخلف از شرکت در انتخابات محروم شده بودند از این رو کمونیست‌ها و نمایندگان مستقل کرسی‌های تازه‌ای به دست آوردند. انتظار می‌رود حزب کمونیست ١٣ کرسی، حزب لیبرال «دموکراتیک متحد» (یابولکو) و حزب متمایل به چپ «روسیه عادل» هر یک سه کرسی به دست آورند.
پس از رد صلاحیت‌ها، الکس ناوالنی یکی از شاخص‌ترین رهبران مخالف در شبکه‌های اجتماعی مردم را به «رای دادن هوشمند» تشویق کرد، یعنی نمایندگان «مخفی» حزب روسیه سفید را به رای‌دهندگان معرفی کردند و از رای‌دهندگان خواستند به نمایندگانی رای بدهند که بیشتر شانس شکست دادن نمایندگان حزب حاکم را داشتند.
بر خلاف مسکو، نامزدهای مورد حمایت کرملین در دیگر نقاط کشور موفق بودند و بیشتر کرسی‌ها به دست آوردند و انتظار می‌رود در تمام ١٦ منطقه‌ای که فرماندار انتخاب می‌کنند، نمایندگان حزب روسیه متحد فرماندار شوند.
بحث درباره تقلب
اخبار ضد و نقیض در خصوص خرید و فروش آرا در برخی محلات، آرای اضافی در برخی روستاها به نسبت جمعیت، تخلف‌های جسته و گریخته در برخی از حوزه‌های رای‌گیری هر از چند گاهی در شبکه‌های اجتماعی توسط شهروندان یا خبرنگاران رسانه‌های غربی منتشر می شد.یک تحلیل آماری از اخبار نشان می دهد که بیشترین توجه متوجه کاندیداهای حزب روسیه واحد (حزب نزدیک به پوتین) بوده است.
ظهر روز انتخابات خبری سایر اخبار را تحت تاثیر خود قرار داد، این حادثه زمانی رخ داد که در یوتیوب فیلمی منتشر شد که یک زن را در حال تقلب انتخاباتی در یکی از حوزه‌های رای گیری در سن پترزبورگ نشان می داد. در این فیلم که توسط دوربین نظارتی ضبط شده بود زنی دیده می شد که در حال وارد کردن بسته ای از آرا درون یکی از صندوق‌هاست و ناظر هم روی خود را از این تخلف برگدانده است.
مدت کوتاهی از انتشار این فیلم نگذشته بود که یوری کوزمین عضو کمیسیون انتخابات شهر سن پترزبورگ اعلام کرد فیلم جعلی است و مربوط به انتخابات سال ۲۰۱۶ در نیژنی نوگورود است. کمی بعدتر مشخص شد که زمان فیلم ادیت شده تا مخاطبان گمان کنند در انتخابات امسال چنین تخلفی رخ داده است.
رد تاثیر اعتراضات
بنا بر نتایج آخرین نظرسنجی‌ها پیش از برگزاری این انتخابات، حزب روسیه واحد، جریان اصلی حامی ولادیمیر پوتین، از پایین‌ترین میزان محبوبیت در یک دهه گذشته برخوردار است.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره کمبود تنوع در میان نامزدهای انتخاباتی و تعداد آن‌ها، پس از انداختن رای خود در صندوق گفت: «در برخی از کشورها، سی یا پنجاه یا صد نامزد در انتخابات شرکت می‌کنند. تعداد نامزدهای انتخاباتی از اهمیت زیادی برخوردار نیست. آنچه مهم است کیفیت این نامزدها است.»ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از میزان محبوبیت ۶۰ درصدی برخوردار است. با اینکه بسیاری از رهبران کشورهای غربی از این میزان محبوبیت در میان شهروندان برخوردار نیستند اما محبوبیت آقای پوتین در دهه‌های گذشته در روسیه کاهش یافته است.
از سوی دیگر، محبوبیت حزب روسیه واحد نیز به خاطر اعمال دسته‌ای از اصلاحات در زمینه افزایش سن بازنشستگی، کاهش یافته است. به همین خاطر در این انتخابات برخی از نامزدهای این حزب خود را به عنوان نامزد مستقل معرفی کردند.
حزب روسیه متحد در سال ٢٠٠١ برای حمایت از ولادیمیر پوتین تاسیس شد اما در ماه‌های اخیر اقبال به این حزب کاهش داشته است. دمیتری پسکوف سخنگوی آقای پوتین «در مجموع رقابت‌های انتخاباتی حزب روسیه متحد در سراسر مسکو را خیلی خیلی موفق» دانست: «در برخی مناطق کرسی‌های بیشتری به دست آورد در برخی مناطق کمتر. در کل کشور این حزب رهبری سیاسی خود را نشان داد.»
وقتی از پسکوف سوال شد آیا از دست رفتن کرسی در پارلمان مسکو به دلیل رای اعتراضی بوده، او پاسخ داد:
«نتایج عکس این را نشان می‌دهند، یعنی این نظریه کارشناسان سیاسی درباره رای اعتراضی را تایید نمی‌کنند.»