گلایه های مردم از افزایش بی حساب و کتاب قیمت دارو

محمداکبری-   وزارت بهداشت اعلام کرده است که افزایش قیمت دارو در بازار داخل به صورت متعارف و کمتر از نرخ تورم در تمام حوزه‌های اقتصادی کشور بوده است اما عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می گوید برخی دارو ها حتی بیش از 50 درصد رشد قیمت داشته است.جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت به تازگی افزایش قیمت دارو براساس نرخ سال 97 را  7/12 دهم درصد اعلام ودرباره داروهای خارجی که معادل آن در داخل تولید می شود اظهار کرد: هیچ بیماری برای گرفتن دارو مشکلی ندارد مگر این که اصرار بر مصرف داروی خارجی داشته باشد.
وی افزود: ممکن است دارویی محصول ژنریک یا تولید مشابه داخلی در بازار موجود باشد بیمه قاعدتا ارزان‌ترین و کف قیمت بازار را پوشش می‌دهد و برند خارجی این دارو اگر در بازار باشد مابه التفاوت را باید بیمار پرداخت کند.
وی در پاسخ به این سوال که علت این که قیمت قرصی مانند اسویکس۷۵ از دو هزار تومان به ۱۰ هزار تومان رسیده و داروخانه‌ها نیز برای پوشش این قرص بیمه را قبول نمی‌کنند؟ به ارائه این توضیح کوتاه بسنده کرد که "افزایش قیمت نامتعارف نداشته ایم این دارو تحت پوشش بیمه است"!
حرف مردم چیست؟


سوی دیگر این ماجرا، مردم هستند که از افزایش بی حساب و کتاب برخی داروها گلایه دارند. یکی از مخاطبان خراسان چنین می گوید که قطره اشک مصنوعی را که قبلا 30 عدد ١٨٠٠٠ تومان می خریدم اما اکنون 120 هزارتومان شده است.
شهروند دیگری در پیامکی به خراسان نوشته است که قرص آهن سیدرال  قبل ازسال بسته ای 60 هزار تومان بوده الان 100 هزار تومان شده است.
باز هم داستان کمبود بودجه
در همین زمینه با شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت مجلس همکلام شدیم. وی می گوید:  این افزایش قیمت داروی اعلام شده به صورت متوسط محاسبه شده است یعنی ممکن است دارویی 50 درصد افزایش قیمت داشته و حتی بیشتر اما  دارویی هم افزایش قیمت نداشته باشد.وی می افزاید: در گزارشی که به کمیسیون بهداشت و درمان هم ارائه دادند موضوع به این شکل قید شده است اما در بحث داروهای خارجی بیمارانی که مشکلات جدی دارند  بیمه ها توان مالی شان اجازه نمی دهد آن را تحت پوشش قرار دهند بنابراین فشار روی مردم زیاد شده است.شهریاری می گوید: مشکل کمبود اعتبار است، حتی همین مسئله به استعفای آقای هاشمی از سمت وزارت کشیده شد.  چون اواحساس کرد با روند فعلی و این منبع مالی نمی توان جواب گوی مردم بود.وی یادآورمی شود طرح تحول سلامت که در دوسه سال اول رضایتمندی مردم را به دنبال داشت اکنون به جایی رسیده است که خیلی از بیمارستان ها به دلیل آن که بیمه ها نمی توانند هزینه ها را پرداخت کنند درشرایط  خوبی نیستند.