جزئیات گام سوم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: قرار بود از ابتدای سال یازدهم برجام، گازدهی ماشین «IR۶s» انجام شود که ما آن را در گام سوم شروع کردیم.
به گزارش ایرنا، «بهروز کمالوندی» روز شنبه در نشست خبری درباره جزییات گام سوم کاهش تعهدات برجامی گفت: دشمنان انقلاب که پیشرفت‌های ایران را نمی‌دیدند به خصوص در حوزه هسته‌ای شروع به کارشکنی و مشکلاتی را ایجاد کردند. اوج فعالیت‌های این صنعت تولید و غنی سازی اورانیوم ۴ درصد و ۲۰ درصد بود که زمانی که ۲۰ درصد را به ما ندادند خودمان شروع به تولید آن کردیم.
وی اضافه کرد: عملا از آغاز دهه ۹۰  در همه حوزه‌های صنعتی بخصوص در چرخه سوخت و نیروگاه‌های جدید بر اساس اسناد بالادستی توسعه نیروگاههای اتمی و برنامه غنی سازی با هدف رسیدن به ظرفیت یک میلیون «سو» طی ۱۵ سال در دستور کار قرار گرفت. البته برنامه ای پیش از برجام بود که در دستور کار سازمان انرژی قرار داشت.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در مذاکرات موسوم به برجام سازمان تلاش زیادی کرد زمان بندی‌هایی که برای پاسخگویی به نیاز نیروگاه‌های کشور که قرار است تعداد آنها افزایش یابد داشته باشد. بنابراین غنی سازی باید به نحوی باشد که پاسخگوی  نیازهای کشور باشد.


کمالوندی ادامه داد: بعد از برجام عملا ما با بدعهدی‌هایی مواجه شدیم و طرف مقابل تعهدات خود را انجام نداد و با مشکلاتی مواجه شدیم که اوج آن خروج آمریکا از اردیبهشت ماه سال گذشته است که فشار زیادی نه تنها بر جمهوری اسلامی بلکه بر کشورهای دیگر که با ایران ارتباط داشتند، شروع کرد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: براین اساس نظام تصمیم گرفت در وضعیت عدم تعادل بین تعهدات و حقوق ما توازنی ایجاد کند که یا طرف مقابل به سمت تعهدات خود برگردد و حقوق ایران را محترم بشمارد یا اگر انجام نشد، جمهوری اسلامی با کاهش تعهدات خود موازنه ای در داد و ستدهای برجام ایجاد کند.
شفاف سازی همانند سابق 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: به جز مسائل طرح شده در گام‌های قبل، موضوعات دیگر در پرونده فردو، میزان ذخایر و نظارت و دسترسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یا شفاف سازی است. در مورد شفاف‌سازی بنا نداریم که تغییری ایجاد کنیم. بنابراین تا امروز از ۷ موضوع باقی مانده دیگر ما، ۴ و نیم موضوع را انجام گذاشتیم. آن نیم مورد هم برای این است که سطح غنی سازی را کنار گذاشته ایم اما ظرفیتش به تعداد سانتریفیوژ‌ها برمی‌گردد و موضوعات باقی مانده بسیار مختصر
 هستند.
کمالوندی اضافه کرد: مقام معظم رهبری شرط کرده بودند در انتهای کار مشخص باشد که غنی سازی کشور پاسخگو هست به حداقل ۱۹۰ هزار سو خواهد بود، آن را با۲۷۰ هزار سو ارائه دادیم با قابلیت افزایش به یک میلیون سو بود.
گازدهی «آی آر ۶» را شروع کردیم
 کمالوندی گفت: اگر این را هم در نظر بگیریم که ظرفیت این ماشین‌ها چندین برابر ماشین‌هایی است که فعلا نصب شده است به معنی این است که در بعضی جاها صدها و شاید بیشتر از هزار ماشین به  افزایش ذخایر ما کمک کند، این از دیروز انجام و امروز به آژانس اعلام شد و از امروز تولیدات تحقیقاتی به ذخایر ما افزوده می‌شود.
وی گفت: ماشین «آی آر ۶» قرار بود در ابتدای سال یازدهم عملا گازدهی شود، IR۶ «ساب» که قرار بود در آن موقع گازدهی شود، ماشینی غیر از ماشین «آی آر ۶» است که گازدهی آن را هم شروع کردیم.
وی اضافه کرد: راه اندازی زنجیره ۲۰ ماشین «آی آر ۴ »که موضوع بند ۳۵ ضمیمه ۱ است، این هم قرار بود ابتدای سال ۱۱ انجام شود که آن هم الان عملا انجام شده است. که ما راه اندازی زنجیره ۲۰ تایی ماشین «آی آر ۴ »را شروع کردیم و تولیداتش به ذخایر اضافه می‌شود.
نیاز ما الان ۲۰ درصد نیست
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: نیاز ما الان ۲۰ درصد نیست و اگر بخواهیم زمانی ۲۰ درصد تولید کنیم؛ ترجیح ما این است که ابتدا یک پله پیش رویم و ذخایر۴.۵ درصد به اندازه کافی داشته باشیم و بعد شروع به تولید ۲۰ درصد کنیم.
کمالوندی درباره نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: آژانس گزارش دهنده و منعکس کننده است و نقش قاضی و قضاوت کننده ندارد. نقش آژانس در توافق برجام این بود که آنچه را که اتفاق می‌افتد گزارش کند. گام‌های اول و دوم اقدامات ایران را آژانس گزارش کرده است. به طور طبیعی درباره تغییرات حوزه توسعه هم گزارش داده خواهد شد و لذا نکته خاصی ندارد.
کمالوندی افزود: آژانس اتفاقاتی را که اکنون در سایت‌های ما می‌افتد، می‌بیند و گزارش می‌کند. این در راستای دستور ریاست جمهوری و نامه وزیر امورخارجه است و گزارش آن هم علی القاعده خواهد رفت و طرف‌های دیگر هم در شورا خواهند دید. وقتی این گزارش در شورای حکام بررسی می‌شود باید ببینند که چرا پس از ۱۶ گزارش که موید اجرای تعهدات و پایبندی ایران به برجام بوده است؛ این اتفاقات می‌افتد.
ایران با کاهش تعهدات درحال فاصله گرفتن از برجام است
کمالوندی در پاسخ سوالی مبنی بر این که گام سوم چقدر می‌تواند تاثیرگذار باشد که اروپایی را مجبور کند که تا دوماه آینده به اجرای تعهدات خود بازگردند گفت: جمهوری اسلامی با کاهش تعهدات خود دارد از برجام فاصله می‌گیرد و این حرکت محسوس است. البته شاید  بعضی‌ها بگویند دارید اقدام تند انجام می‌دهید که این بحث‌ها مطرح است اما تصمیم گیری‌ها در فرایند فنی، سیاسی و امنیتی است.
وی افزود: کسی که بیرون نشسته باشد از نگاه خود نظری می‌دهد که آن نگاه هم برای خودش محترم است، اما وقتی که اطلاعات کافی را با  مسائل سیاسی و امنیتی کنار قرار دهید این اقدامات منصفانه است.
سخنگوی انرژی اتمی تاکید کرد:  تصمیمات از جنس محکم و معقول و حساب شده ای است و تو خالی نیست. بعضی تصمیمات طوری است که ظاهرش بزرگ است اما داخل آن بزرگ نیست.  با حسن عمل، حساب شده جلو می‌رویم که به نظر من این محاسبات را طرف مقابل دارد، البته جلو رفتن ما طوری است که طرف مقابل فرصت برای برگشتن داشته باشد.
افزایش ذخایره ما از ۲۰ روز دیگر جهش خیلی بالایی خواهد داشت
کمالوندی با بیان این که هرچقدر جلو می‌رویم کار سخت تر می‌شود گفت: افزایش ذخایره ما از حدود ۲۰ روز دیگر جهشی خیلی بالایی خواهد داشت و برداشت تولید ما برداشت زیادی خواهد بود که در زمان خود اعلام می‌کنیم.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در ارتباط با مسائل تحقیق و توسعه، تولیدات ما جمع‌آوری می‌شود و این مفهومش این است که ذخایر ما به سرعت افزایش پیدا می‌کند و طرف مقابل هم این مسائل را می‌داند، امیدواریم که به خودشان بیایند و اقدامات لازم را انجام دهند.