مهاجرت «فغانی» به استرالیا؟!

آرمان‌ملي- حسين ردکا: در سال‌هاي اخير عليرضا فغاني با فاصله بهترين داور فوتبال کشورمان بوده و به‌همراه تيم داوري همواره پرجم کشورمان را در سطوح مختلف مسابقات فوتبال از باشگاه‌هاي جهان تا المپيک و جام‌جهاني بالا نگه داشته است و حالا اخباري در خصوص احتمال مهاجرت وي منتشر شده است.
افتخارآفريني‌ها
مردادماه سال 95 عليرضا فغاني در رأس تيم داوري کشورمان در فينال المپيک ريو قضاوت کردند، عليرضا فغاني به‌همراه محمد منصوري و رضا سخندان سه داور ايراني بودند که در بازي‌هاي المپيک ريو توانستند خود را تا مرحله فينال بالا بياورند و در نهايت با سوت‌زدن بازي پاياني والبته بسيار حساس المپيک بين تيم‌هاي برزيل و آلمان به بهترين شکل ممکن پرونده حضور خود در المپيک را بستند. آنها سال 94 نيز در رقابت‌هاي جام‌ملت‌هاي آسيا قضاوت ديدار فينال اين رقابت‌ها را بر عهده داشتند.در همان سال عليرضا فغاني داور بين‌المللي فوتبال کشورمان به‌همراه دو کمک داور ايراني خود به‌عنوان تيم داوري فينال مسابقات جام باشگاه‌هاي جهان انتخاب شدند. عليرضا فغاني، رضا سخندان و محمدرضا منصوري تيم داوري کشورمان ديدار بارسلونا و ريورپلاته را قضاوت کردند. فغاني البته در جام‌جهاني هم حضور داشت. عليرضا فغاني، داور و رضا سخندان و محمد منصوري، کمک‌هاي او در جام‌جهاني روسيه قضاوت‌هاي بي‌نقصي در دو بازي مرحله گروهي بين تيم‌هاي آلمان- مکزيک و برزيل- صربستان داشتند که در مسابقه مهم مرحله يک هشتم نهايي بين تيم‌هاي فرانسه - آرژانتين هم قضاوت کردند. فغاني در بازي مرحله يک چهارم نهايي جام‌جهاني داور چهارم ديدار اروگوئه - فرانسه بود، ولي او و کمک‌هاي ايراني‌اش در ديدار نيمه‌نهايي قضاوتي نداشتند. با تصميم فيفا عليرضا فغاني و کمک‌هاي او ديدار رده‌بندي جام‌جهاني 2018 روسيه بين تيم‌هاي انگليس و بلژيک را قضاوت کردند. بعد از اعلام بازيکنان برتر مسابقات جام‌جهاني 2018 روسيه، سايت «ratetheref.net» با نظرسنجي از کاربران خود اقدام به معرفي برترين داوران جام کرد. در اين نظرسنجي عليرضا فغاني که در طول مسابقات همواره در رده اول يا دوم قرار داشت در نهايت با کسب اکثريت آرا به‌عنوان بهترين داور مسابقات معرفي شد. فغاني همچنين بهترين داور 2018 آسيا شد. وي البته در عرصه داخلي هميشه جزو بهترين‌ها بوده است.
تحريم‌هاي آمريکا


داوران ايراني در رقابت‌ها و تورنمنت‌هاي آسيايي لباسي متفاوت نسبت به ديگر داورها دارند و اين دليلش تحريم‌هاي آمريکا است که حالا به داوران ايراني رسيده است.اسفند ماه سال گذشته خبري منتشر شد مبني‌بر اينکه با فشار کمپاني «نايکي»، کميته داوران کنفدراسيون فوتبال آسيا داوران ايراني را از پوشيدن پيراهن و لباس‌هاي «نايکي» در مسابقات آسيايي محروم کرد. عليرضا فغاني داور سرشناس فوتبال ايران با تاييد اين موضوع مي‌گويد: «بله ما به‌خاطر تحريم‌هاي آمريکا حق پوشيدن لباس‌هاي نايکي را نداريم. ما حتي در جام‌ملت‌هاي 2019 هم به همين دليل لباس‌هاي آديداس را پوشيديم.»
حمله ليگ‌برتري‌ها به فغاني
برخلاف رقابت‌هاي بين‌المللي، قضاوت فغاني در بازي‌هاي حساس داخلي اما حاشيه‌هايي را به‌دنبال داشته است. حاشيه‌هايي که ناشي از سيبل‌بودن اين داور در ناکامي مربيان است! آخرين بازي‌اي که فغاني در ليگ ايران قضاوت کرد؛ ديدار استقلال و فولاد در ورزشگاه آزادي بود؛ ديداري که در وقت‌هاي تلف‌شده آن استقلال گلي دريافت و بازي را واگذار کرد.استراماچوني و بازيکنان استقلال در پايان مسابقه انتقادهاي تندي را به عملکرد فغاني در اعلام وقت‌هاي اضافي نيمه دوم کردند و اين مساله به فضاي مجازي و طرفداري نيز کشيده شد و بسياري از هواداران استقلال اعتراض‌هاي تندي را به نحوه عملکرد فغاني انجام دادند. در ليگ‌هاي قبلي نيز اين اعتراضات و انتقادات بوده و مي‌توان امير قلعه‌نويي را منتقد شماره يک اين داور ناميد. عليرضا فغاني در گفت‌وگو با فارس، در خصوص صحبت‌هاي امير قلعه‌نويي که گفته بود او و سه داور ديگر را حلال نمي‌کند، گفت: هميشه سعي‌ کردم در زندگي و به‌خصوص داوري به اين حرف‌ها توجه نکنم؛ چراکه اگر قرار بود به اين حرف‌ها و افراد که اين حرف‌ها را مي‌زنند توجه کنم، اين جايگاهي که در داوري که دارم، نداشتم. هميشه اعتقاد دارم که اين خداست که بايد از من راضي باشد و نه بنده‌هاي خدا و اين اعتقاد من است. به هر حال گذشت زمان همه چيز را درباره خيلي از افراد ثابت کرده و مي‌کند. حرف‌هايي که الان مي‌زنم هم ارتباطي به صحبت‌هاي اين آقا ندارد؛ چراکه او مختار است هرچه مي‌خواهد بگويد. داور بين‌المللي فوتبال کشورمان تصريح کرد: در اين فوتبال همواره سعي کرده‌ام خودم باشم و هيچ‌گاه به‌دنبال بازي‌هاي سياسي، لابي نبودم و هرکدام از دوستان مثل محسن ترکي، هدايت ممبيني و... که به جايگاه خوبي در اين فوتبال رسيدند با تلاش خودشان بوده و هيچ‌کدام با لابي سياسيون به اين جايگاه نرسيديم.
قصد مهاجرت
فروردين‌ماه سالجاري عليرضا فغاني در مصاحبه‌اي در خصوص زندگي شخصي و برنامه‌هايش گفت: «تا زماني که بخواهم داوري مي‌کنم و زماني هم نخواهم بهترين تصميم را مي‌گيرم که هم به نفع خودم و هم خانواده‌ام باشد. از سال 73 خانواده‌ام درگير من و داوري‌ام هستند. همسرم سنگ‌تمام برايم گذاشته و صبوري کرد. تمام نبودن‌هايم را براي فرزندانم جبران کرد؛ اما به‌هر حال اين هم حدي دارد. قطعا در بهترين زمان ممکن اين اتفاق شايد بيفتد. در بهترين زمان ممکن که شرايط وجود داشته باشد ترجيح مي‌دهم. چون خانواده‌ام دوست دارند بروند و پسرم در جاي ديگر تحصيلش را ادامه بدهد در بهترين زمان اين کار را خواهم کرد.» وي البته چند روز قبل در مورد داشتن اقامت کشور ديگري صحبت کرد. عليرضا فغاني، داور بين‌المللي فوتبال ايران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره احتمال قضاوت خود در رقابت‌هاي باشگاهي استراليا بيان کرد: اين بحث بار‌ها پس از جام‌جهاني 2018 روسيه تکرار شده و خيلي‌ها هم به آن پرداخته و هر روز مي‌گويند؛ فغاني به يک کشور خاص مي‌رود يا نمي‌رود. از همان زمان هم بار‌ها گفته‌ام اگر مشکل تحصيلي فرزندانم درست شود، احتمال دارد از ايران بروم، اما من همچنان در ليگ ايران داوري خواهم کرد. او افزود: اقامت دائم استراليا را دارم با اين وجود تاکنون رفتن من از ايران قطعي نشده است. اگر هم اين موضوع انجام بشود، بازهم مي‌توانم زمان‌هايي که در ايران هستم در ليگ‌برتر قضاوت کنم. ضمن اينکه تمام ابلاغ‌هاي بين‌المللي‌ام براي فدراسيون ايران صادر مي‌شود. بازهم تاکيد مي‌کنم در حال حاضر هم تصميم قطعي براي مهاجرت به استراليا نگرفته‌ام. وي اما در مصاحبه‌اي ديگر در مورد مهاجرتش به خبرآنلاين مي‌گويد: «اگر موقعيتش فراهم شود براي تحصيل بچه‌ها و آينده بهترشان، به فکر مهاجرت هستم و اميدوارم که براي ترم زمستان اين اتفاق ميسر شود. کارهاي من هم در حال انجام‌شدن است و مي‌خواهم مهاجرت کنم».