پرت شدن در حاشیه!

آفتاب یزد- گروه شبکه: پایان‌نامه‌های لاکچری همچنان ادامه دارند. پایان نامه‌هایی که روزگاری با رنج و مشقت دانشجو همراه بود و خیلی ساده برگزار میشد ولی امروزه با پذیرایی‌های لوکس گره خورده است. یعنی در زمان جلسات پایان‌نامه، میزهایی پر از میوه و شیرینی با تزئینات به خصوص، فیلم برداری و ناهار و...بیش از پیش خودنمایی می‌کند. جالب اینجاست به قدری این موضوع فراگیر شده که عده‌‌ای از این رهگذر برای خودشان کسب و کار اینترنتی درست کرده‌اند یعنی با یک جستجوی ساده در گوگل متوجه می‌شوید که چه کارهایی را باید در زمان جلسه پایان نامه انجام دهید که لاکچری‌تر به نظر برسد. این اتفافات در حالی رخ می‌دهد که پذیرایی‌های مفصل و لوکس در جلسات پایان نامه ممنوع است.
در این راستا چندی پیش روزنامه آفتاب‌یزد گزارشی را تحت عنوان «چرا جلسات دفاع تجملاتی شد؟!»را در خصوص چرایی این موضوع به چاپ رسانده بود. در بخشی از این گزارش آمده بود:« هر سال با نزدیک شدن به پایان ترم، مراسم لاکچرى دفاع پایان نامه و رساله به فراوانى بر پا مى‌شود؛ در این جلسات از سبدهاى گل و شیرینى و میوه گرفته تا فیلمبردارى و حتى در مواردى ناهار نیز مشاهده مى‌شود و حتى برخى دانشجویان مى‌گویند که استادان راهنما و یا داوران سفارش چنین مراسم تجملاتى را داده‌اند! با این حال در برخى از دانشگاه‌ها شنیده مى‌شود که اطلاعیه‌هاى مختلف مبنى بر ممنوعیت آوردن گل و شیرینى در مراسم دفاع روى بردهاى دانشگاه چسبانده شده اما همچنان شاهد برپایى جلساتى با این سبک و سیاق در همان دانشگاه‌ها نیز هستیم! حتى برخى دانشجویان معتقدند که استاد راهنما و هیئت داوران به آنها گفته شــیرینى خامه‌اى بیاورید تا نمره بگیرید و در صورت ســرپیچى از نمره تان کم خواهد شد!
یکى از دانشــجویان کارشناسى ارشد رشته علوم اجتماعى در رابطه با ایــن موضوع مى‌گوید: «در حــال حاضر جریانى در دانشــگاها راه افتاده که ســعى می‌کنند اســتادان راهنمــا و داور و غیره را بــا خوراکى‌هاى مختلــف تطمیع کنند و جالب اینجاســت که برخى از اســتادان نوع پذیرایى در جلسه دفاع را نیز جزئى از نمره پایان‌نامه مى‌دانند! این موضوع خیلى ناعادلانه اســت و به طور کلى بر خلاف آرمان‌هاى آکادمیک محســوب مى‌شود! خیلى از دانشــجویان مثل خود من با تلاش‌هاى زیاد بعد از یک ســال هنوز نتوانسته‌اند پروپوزال ثبــت کنند، با هــزار زحمت و تــلاش و با همه استرس‌هایى که داریم تازه اگر بتوانیم پروپوزالمان را ثبت کنیم باید به این موضوع فکر کنیم که روز دفاع چه خوراکى‌هایى بایــد بیاوریم که به مذاق استاد خوش بیاید! خیلى از دانشجوها هستند که تمکن مالى ندارند تا بتوانند براى جلســه دفاع مراسمى اینچنینــى تــدارک ببینند! این باعث مى‌شــود اســترس‌هاى زیادى به طبقه متوسط رو به پایین دانشجو وارد شود و دانشجویان کوشا نتوانند آنطور که باید پایــان نامه خود را ارائــه کنند! باید این جلسات به صورت ساده برگزار شود تا دانشجویان داشــته‌هاى علمى خود را به رخ بکشند نه دارایى پدرشان را! »
علیرضا عبداللهى نژاد مدیرکل روابط عمومى وزارت علوم و اســتاد ارتباطات دانشــگاه علامه طباطبایى نیز در این رابطه به آفتاب یزد گفته بود:« ما همیشــه به دانشجویان توصیه مى‌کنیم که روى پایان‌نامه‌هایشان به خوبى کار کنند چرا که پایان‌نا‌مه و جلســه دفاع مى‌تواند به اندازه 4 ترم فرآیند تحصیلى داشــته باشد! بنابراین پایان نامه نویســى جزو واحدهاى اصلى و اساسى تلقى مى‌شــود اما نکته‌اى که وجود دارد این است که به هر حال یکسرى مراسماتى براى برگزارى دفاع از پایان‌نامه که به یک نوعى مى‌تواند جشن فارغ التحصیلى هم محسوب بشود، یعنى در واقع فردى که دفاع مى‌کند در مقطع فوق لیسانس و دکترى با پایان نامه فارغ التحصیل مى‌شــود بنابراین، این مراســم را نمى‌توان نفى کــرد اما چیزى که مهم اســت این است که در برخى از موارد حاشیه‌هاى این مراسمات پررنگ‌تر از متن می‌شود، ما نباید اولویت‌ها را گم کنیم، اولویت اصلى ارائه نتایج یک پژوهش علمى و تحقیقاتى است که یک کاندیداى دریافت درجه دکترى و یا یک دانشجوى ارشد که مى‌خوا‌هــد از خود دفاع کند باید آن را ارائه بدهد و در معرض داورى‌هاى ســخت قرار بگیرد، اگر به تشــخیص داوران مطلب علمى بود هیئت داوران تصمیم مى‌گیرد که به آن نمــره بدهد یا نه. این اصل رویداد است اما آن چیزى که در مراسم است و اتفاق مى‌افتد حواشى‌اى است که نباید پر رنگتر از متن ارائه شود و تبدیل به یک پارتى خاص شود تــا از آن هدف اولیه و متصورى که براى آن دا‌ریم دور شود!»


با این حال به تازگی دکتر اکبر نصراللهی کارشناس رسانه و استاد دانشگاه تصویری را از جلسه دفاع پایان نامه کارشناسی ارشد در فضای مجازی منتشر کرده که شباهت به یک جشن تولد لاکچری دارد از همین رو با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه رو شده است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «احتمالا همزمان با تولدشون بوده، که تم ایجاد کردن برای جلسه دفاعشون...‌»
کاربر دیگری گفته است:« این همه تشریفات به نظر من لزومی نداره، من روز دفاعم یه پذیرایی ساده انجام دادم »
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «دانشجویی که اینقدر درآمد داره همچین پارتی راه بندازه برای اساتید دانشگاه اصلا چرا میاد دنبال مدرک دانشگاهی؟! به همون کاری که باهاش پول در میاری ادامه بده»
دیگری نوشت:« انگار بفرمایین شامه تا پایان‌نامه»
کاربران دیگر نوشته‌اند:« کلا همه چیمون داره از مرحله پرت میشه و وارد حاشیه میشه.در تمام‌کارها افراط وتفریط داره بیداد میکنه.عروسی‌ها یه جور،مراسمات عزاداری یه جور،کارهای فرهنگی یه جور اینم از صحنه‌های علمی ودانشگاهی. اینجور اقدامات اصل موضوع روبه حاشیه میبره و رو تصمیمات ونظرات ودیدگاه‌ها اثرمیذاره ونیت این افراد پذیرایی از مهمان نیست »،‌« آخه چه خبره! من چند روز دیگه دفاع دارم واقعا ساده برگزار می‌کنم. آخه واسه چی اینهمه تشریفات؟اساتید انقدر دانا و فرهیخته هستن که به این پذیرایی و اینهمه پول هدر رفته نمره ندن!»، «امیدوارم پایان نامه هم همینقدر غنی و پرمحتوا باشه، از منابع به روز بین‌المللی استفاده شده باشه، از تکنیک‌های آنالیز موثر استفاده شده باشه و در ارائه پیشنهادات همین قدر توش دقت، خلاقیت و ابتکار عمل به خرج داده بشه در غیر این صورت این شیرینی‌ها
ارزشی ندارد».