شاید‌پایانی‌بر‌ جست‌وجوی فریده

عبدالهی – ترسول / آذر ماه سال گذشته بود که با انتشار گزارش مجددی درباره «فریده» در روزنامه خراسان، به سراغمان آمد و گفت : «شاید فریده خواهر من باشد... » .
 به گزارش خراسان رضوی، سال 1392 بود «الین کونینگ» یا همان فریده هلندی نامه ای را برای روزنامه خراسان ارسال کرد و آن را منتشر کردیم، به این امید که شاید بعد از حدود 42 سال خانواده خود را بیابد. فریده شش ماهه بود که خادمان حرم او را در حالی که در گوشه ای از این قطعه بهشت رها شده بود، یافتند و به شیرخوارگاه انتقال دادند. فریده یک ساله بود که یک خانواده هلندی سرپرستی او را متقبل شد و نوزاد یک ماهه رها شده در مشهد، با دست تقدیر مسافر هلند شد.
رسیدن به اسکار
پس از انتشار گزارش زندگی فریده در روزنامه خراسان، سه خانواده با احتمال داشتن رابطه خانوادگی با او، آزمایش تشخیص هویت داده اند که متاسفانه جواب آزمایش هیچ کدام از آن ها مثبت نشد. ماجرای زندگی او  آن قدر جذاب و شنیدنی بود که دستمایه ساخت فیلم «در جستجوی فریده» و سفر او به ایران برای دیدار خانواده های احتمالی اش هم شده است. فیلمی که همین چند وقت قبل به عنوان نماینده ایران در اسکار هم انتخاب شد و روزنامه خراسان نیز با انتشار تصویری از فریده در حرم امام رضا(ع)، بار دیگر داستان زندگی او را برای مردم ایران باز روایت کرد.


شاید این بار ...
این داستان هنوز به پایان نرسیده است. چند ماه قبل و پس از مراجعه یکی از شهروندان به تحریریه خراسان، احتمال دیگری درباره زندگی فریده مطرح شد. بانوی میان سالی که از سرگذشت خواهر کوچک خود بی خبر است، احساس می کند که شاید به راستی الین کونینگ خواهر او باشد. با مطرح شدن این احتمال زمانی برای انجام هماهنگی های لازم با فریده هلندی توسط خبرنگاران ما صورت گرفت و پنج شنبه گذشته آزمایش تشخیص هویت پدر احتمالی فریده در مشهد انجام شد. اقدامی که با همکاری آزمایشگاه پردیس مشهد و حمایت مالی تعدادی از خیران صورت گرفت. حالا باید منتظر نتیجه این آزمایش ماند و دید که آیا این اتفاق، پایان جست وجوی فریده است ؟