توقف خدمات دهی 10‌مرکز ‌درمانی خراسان رضوی به ایثارگران

مشکلات بیمه تکمیلی ایثارگران استان گویی تمامی ندارد، بدهی و بی تدبیری بیمه دی به عنوان بیمه گذار تکمیلی جامعه ایثارگری باعث شده مشکلات عدیده ای برای ایثارگران به وجود آید، این موضوع حتی در پذیرش جامعه ایثارگری در برخی مراکز درمانی استان هم خلل ایجاد کرده و تعدادی ازمراکز درمانی و پزشکان طرف قرارداد بیمه دی به دلیل پرداخت نشدن معوقات خود، پذیرش ایثارگران را متوقف کرده اند و این باعث شده تعداد زیادی از جانبازان و افراد تحت پوشش بنیادشهید برای مسائل درمانی خود دچار مشکل شوند و با مراجعه به برخی مراکز درمانی، امکان دریافت خدمات را نداشته باشند. آن طور که مدیر بیمه دی در خراسان رضوی به ایرنا اعلام کرده است، «از میان بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های خراسان رضوی حدود ۱۰ مورد بدون  اعلام قبلی ارائه خدمات به جامعه ایثارگری را متوقف کرده اند همچنین ۱۰ درصد پزشکان طرف قرارداد در استان مدتی است سندی به این بیمه ارسال نکرده اند که به منزله ارائه نشدن خدمات به جامعه هدف بیمه تکمیلی دی است.»
لغو قرارداد توسط برخی مراکز طرف قرارداد با بیمه تکمیلی ایثارگران
به گزارش ایرنا، معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی در این زمینه گفت: تعدادی از مراکز طرف قرارداد با بیمه دی در خراسان رضوی که خدمات تکمیلی درمان به خانواده شهدا و ایثارگران ارائه می دهند به دلیل تاخیر دردریافت مطالبات خود با این بیمه، لغو قرارداد کردند. محمد غلام پور افزود: هم اکنون ۳۰۳ هزار نفر در خراسان رضوی زیر پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند که از این تعداد ۱۶۷ هزار نفر بیمه تکمیلی درمان دارند. وی میزان تقریبی مطالبات این مراکز درمانی در استان از بیمه دی را حدود ۴۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: البته به تازگی بخشی از مطالبات این مراکز پرداخت شده که امیدواریم این روند برای ارائه خدمات درمانی بهتر به خانواده شهدا و جانبازان تسریع شود.
پرداخت 270 میلیارد ریال از بدهی ها در مردادماه


همچنین مدیر بیمه دی در خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: حدود ۶۵۰ مرکز درمانی، پزشک و داروخانه در استان با بیمه دی برای ارائه خدمات بیمه تکمیلی درمان قرارداد دارند که شامل ۱۲۲ پزشک متخصص، ۱۰۰ پزشک عمومی، ۶۳ درمانگاه، ۵۰ آزمایشگاه، حدود ۳۰۰ داروخانه و تعدادی مراکز توان بخشی و رادیولوژی می شود. مهدی شریعتی افزود: میزان تاخیر در پرداخت پزشکان ۱۰ ماه و این زمان برای داروخانه ها که سرمایه در گردش دارند، پنج ماه است. وی تصریح کرد: از میان بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های خراسان رضوی حدود ۱۰ مورد بدون  اعلام قبلی، ارائه خدمات به جامعه ایثارگری را متوقف کرده اند همچنین ۱۰ درصد پزشکان طرف قرارداد در استان مدتی است سندی به این بیمه ارسال نکرده اند که به منزله ارائه نکردن خدمات به جامعه هدف بیمه تکمیلی دی است. مدیر بیمه دی در خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۷۰۰ میلیارد ریال برای جبران مطالبات مراکز درمانی استان پرداخت شده که تنها ۲۷۰ میلیارد ریال آن در مردادماه بوده است. شریعتی ضمن ابراز امیدواری برای پرداخت سایر مطالبات افزود: ریز آمار دقیق باقی مانده مطالبات مراکز درمانی از بیمه دی استان را در اختیار نداریم اما تهران به این آمار که مدام در حال تغییر است دسترسی دارد. وی اظهار کرد: بر اساس قانون، مراکز درمانی دولتی باید خدمات خود را مطابق تعرفه پزشکی به جامعه هدف بیمه دی ارائه دهند اما متاسفانه بیمارستان هایی مانند رضوی و قائم (عج) با تعرفه آزاد و k اضافی در جراحی ها، خدمات درمانی خود را ارائه می دهند.
بیمه دی: دولت به تعهد خود عمل نکرده است
مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی بیمه دی هم گفت: ازمجموع ۱۰ هزار میلیارد ریال مطالبات معوق مراکز درمانی کشور از بیمه دی در خصوص بیمه تکمیلی درمان ایثارگران، ۱۰ درصد مربوط به خراسان رضوی است. فرید میر موسوی در تشریح وضعیت خدمات دهی بیمه دی برای بیمه تکمیلی درمان خانواده شهدا و ایثارگران خراسان رضوی افزود: بنیاد شهید به عنوان بیمه گذار، مناقصه برگزار و شرح خدمات خود را به بیمه دی اعلام کرده و بیمه دی نیز با مراجع درمانی مطابق قوانین جاری قرارداد بسته است. وی تصریح کرد: دولت بر اساس قوانین مربوط به ایثارگران وظیفه تامین مالی قرارداد بین بیمه و بنیاد شهید را بر عهده دارد که به تعهد خود عمل نکرده و هم اکنون مطالبه ما در خراسان رضوی از دولت به عنوان تامین کننده مالی بنیاد شهید تقریبا به اندازه بدهی ما به حدود۶۵۰ مرکز درمانی طرف قرارداد در این استان است.
به زودی مطالبات معوق پرداخت می شود
میرموسوی موضوع بدهی دولت به شرکت های بیمه گر را عمومی دانست و افزود: دولت قول مساعد داده است که به زودی این مطالبات معوق را پرداخت کند. وی تصریح کرد: برخی مراجع درمانی بدون این که به ما اعلام کنند به بیمه شده ها خدمات نمی دهند که ضمن تشکر از مراکز درمانی که مسئولانه به همکاری با بیمه ادامه می دهند اذعان می دارم هم اکنون گستردگی مراکز درمانی طرف قرارداد با بیمه دی کاهش یافته است.